Oppskrift på hvordan legge ut bilder på forumet

Nyttige instruksjoner for bruk, innlegging av bilder osv
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Oppskrift på hvordan legge ut bilder på forumet

Post by 445 »

Her er en "oppskrift" på hvordan legge ut bilder på forumet.

Redigert 10. september 2011.
Har slettet det opprinnelige innholdet, da dette beskrev hvordan legge ut bilder i det gamle forumet, og kun var forvirrende i nytt forum.
Tillater meg å legge ut egne oppskrifter i tillegg til webmaster sine. Så får brukerne velge hvilken oppskrift som passer dem.
User avatar
Lisbeth Falling
Posts: 28
Joined: Tue 10 Jul 2007 10:29

Post by Lisbeth Falling »

Tusen takk for informativ illustrasjon av hvordan legge ut bilder. Tror det er ganske mange som har "kålet" fælt for å få lagt ut bilder.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Oppskrift på hvordan legge ut bilder på forumet

Post by 445 »

Forsøker meg på en enkel oppskrift på hvordan legge ut bilder på forumet.
Oppskriften er i 3 deler:
1) Lage en kopi av bildet
2) Endre størrelsen på bildet
3) Legge bildet ut på forumet


1) Lage en kopi av bildet
Du har tatt et fint bilde med ditt digitale kamera eller mobiltelefon.
På en eller annen måte har du fått bildet over til din PC.
Opprett da en mappe som du f.eks kaller "Kladdebilder" og KOPIER, ikke flytt, bildet over til denne mappen.
ScreenShot093.jpg
2) Endre størrelsen på bildet
Gå inn i windows utforsker (ctrl+e) og åpne bildet i "Microsoft office 2010", eller i Picture manager som det heter i tidligere versjoner:
ScreenShot094.jpg
Velg "Rediger bilder" og "endre størrelse". Velg deretter "Dokument stort 1024x768"
ScreenShot095.jpg
Husk å lagre.

3) Legge ut bilder på forumet
Nederst på skjermen finner du fanen "laste opp vedlegg"
ScreenShot096.jpg
ScreenShot096.jpg (8.28 KiB) Viewed 28391 times
Trykk på den og velg deretter "bla igjennom"
ScreenShot097.jpg
Velg det redigerte bildet, og trykk på "Åpne"
ScreenShot098.jpg
Trykk deretter på "last opp fil"
Nå skal bildet ligge i innlegget, men bare som en kryptisk tekst.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Oppskrift på hvordan legge ut bilder på forumet

Post by Reodor57 »

Noen som har lest det erlendsw har lagt ut i forbindelse med dette lenger opp???? Maks bildestørrelse om en skal bruke last opp bilde til forumsidene er 800pixler på lengste side. 1024 er da for stort. Om en har store biler må en bruke "tinypic" muligheten da den ikke har noen begrensing. En trenger ikke vite noe om redusering av bildestørrelser. Ulempen er at en ikke kan klikke på bildet og få det større....
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Oppskrift på hvordan legge ut bilder på forumet

Post by 445 »

Og at bildene blir lagret et annet sted enn på forumets server.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Oppskrift på hvordan legge ut bilder på forumet

Post by 445 »

Forøvrig er alle bildene jeg legger ut i 1024, så jeg forstår ikke helt problemet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Oppskrift på hvordan legge ut bilder på forumet

Post by Reodor57 »

Fordelen med å lagre de på forumets server er tilleggsfunksjonen... Alle blider som ikke er lagret der, dukker opp i en størrelse. Laster en opp som et vedlegg og følger instruksjonene til bildet er plassert i teksten, så får en den tilleggsfunksjonen avt en kan klikke på bildet for å få det større. Sjekk dette som er redusert til 800x ett eller annet..
Nydelig bil ikke sant?
Nydelig bil ikke sant?
Trykk på bildet og se hva som skjer :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Oppskrift på hvordan legge ut bilder på forumet

Post by Torbo2 »

Smart! Dette må jeg prøve....
User avatar
aarlijenta
Posts: 29
Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
Location: Kristiansand

Re: Oppskrift på hvordan legge ut bilder på forumet

Post by aarlijenta »

Hei.. Nå kommer jeg litt etter her, men jeg får ikke til å laste opp bilder.. Jeg gjorde sånn som vist ovenfor.

Det kommer bare; "Bildet må minst være piksler bredt og piksler høyt, og maksimalt piksler bredt og piksler høyt. Bildet du lastet opp er piksler bredt og piksler høyt."

Håper noen kan hjelpe :)
Volvo Pv 544 61mod
User avatar
nila61
Posts: 182
Joined: Wed 31 Jul 2013 12:15
Location: Trondheim

Re: Oppskrift på hvordan legge ut bilder på forumet

Post by nila61 »

Min variant:
1. trykk "last opp til TinyPic"
2. trykk deafult, velg størrelse, jeg bruker 15"screen (800x600)
3. trykk velg fil, da er du over på dine bilder(din pc)
4. marker bilde
5.trykk upload now
6.succsess?….
7.trykk legg til innlegg

Image

Forhåndsvis, og OK hvis du vil poste.
Samme prosess for hvert bilde…med unntak av OK,…OK når alle bildene er klare...
Da gleder vi oss til spennende bilder... :)
User avatar
Lisbeth Falling
Posts: 28
Joined: Tue 10 Jul 2007 10:29

Re: Oppskrift på hvordan legge ut bilder på forumet

Post by Lisbeth Falling »

Etter oppfordring har jeg nå gått inn her for å sjekke litt igjen - det ser ut til at jeg ikke har skrevet særlig mye her siden 2009! Og må også innrømme, heller ikke lest så mye her, men så er jeg heller ikke den i husstanden som har mest bruk for teknisk info :-) Men som redaktør av PV-Magazinet tenkte jeg at jeg skulle kikke litt. Men - dessverre - min opplevelse av å bruke dette forumet er at det er utrolig tungvint og gammeldags! Dette er forum-typer som forlengst har gått ut av bruk, av helt naturlige årsaker - fordi man finner mye bedre og kjappere løsninger både på blogg og på facebook. Spesielt det med å dele bilder, som jo er temaet i denne tråden. De fleste har liten innsikt i tekniske ting rundt bilde-størrelser, og skjønner seg ikke på hvordan dette gjøres, og da er det selvsagt mye enklere å poste bilder direkte fra mobiltelefonen inn på facebook. Jeg har faktisk stor forståelse for hvorfor facebook er blitt så populært :-)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Oppskrift på hvordan legge ut bilder på forumet

Post by 445 »

Det er jo bra at du synes Facebook er bra. Jeg synes det er helt ubrukelig! Det finnes ikke struktur som teknisk, mine prosjekter etc. Dette betyr at man ikke lett kan finne frem i tidligere tips og løsninger, men er nødt til å starte på nytt hver gang. Jeg har forlengst gitt opp å bruke Facebook til noe seriøst.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Oppskrift på hvordan legge ut bilder på forumet

Post by Reodor57 »

Til småprat i nuet er nok Facebook vel og bra. Noen bruker sågar snapchat hvor ting blir borte. Så er enig med 445 der. Som teknisk oppslagsverk er Facebook ubrukelig, og det er derfor vi har forumet for at det i tillegg til å være et sted hvor en enkelt og raskt får svar også kan søke på problemstillinger uten å være pålogget. Det finnes svar på det meste. Bilder er ikke noe problem selv med mobiltelefor. Jeg bruker bare fanen last opp vedlegg nedenfor og velger bildet jeg jar tatt fra albumet på mobilen. Og laster opp. Deretter velger jeg undertekst på bildet og velger hvor jeg vil ha det i teksten med kursoren og trykker på legg inn. Forumet har også Tapatalk selv om jeg ikke har lært meg det ennå skal visstnok det være enklere å bruke. Synes faktisk det er enklere å legge inn bilder via mobilen, så legger ofte inn tekst via pc og redigerer og legger inn bilder med telefonen etterpå.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Oppskrift på hvordan legge ut bilder på forumet

Post by Siffen »

Fikk melding i dag fra tinypic at alle bildene som er lagt inn på forumet ville forsvinne, men at jeg kunne gå over til photobucket til $7.99 pr måned. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å betale for dette. Er det noen annen måte å lege inn bilder i forumet på? Jeg ser det er nevnt tidligere en metode for direkteinnlegging til forumets server, men har ikke greid dette på en enkel måte. Noen som har løsning?
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Oppskrift på hvordan legge ut bilder på forumet

Post by Reodor57 »

Hei. Fegndr med at du tar bilder mdd mobilen og skriver tekst med pc? Når jeg lecger inn bilder bruker jeg mobilen, og det hender jeg da kombindrer pc og mobil. Jeg skriver da teksten på pc og logger så inn med mobilen i etterkant, eller som nå gjør alt på mobilen. Legger en inn bilder fra PC må en redusere de kraftig, det er ikke tilfelle med mobilen av en eller annen grunn. Trikset med å kombinere mobil og pc er at man bruker endre knappen øverst til høyre i innlegget. Med mobilen kan en da laste opp vedlegg(bilder) og legge de inn i samme innlegg som en har postet på pc. Slipper da å tenke på størrelse på bildet, men det kan snu seg. Fordelen er at en kan klikke på bildet senere når en leser og få opp et større bilde på skjermen. Det vil da også fdtte seg riktig vei. Håper dette vaf tim hjelp.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply