Spole-MP3-spiller

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Spole-MP3-spiller

Post by Torbo2 »

På fredag som var fikk jeg tak i en ny, liten snerten MP3-spiller til Duetten! :)
Image
Gjett om jeg har sikla på en sånn i mange år! Min bror hadde er sånn på 60-tallet, og gjett hvem som brukte den når han ikke var hjemme?
Det var alt fra svensktoppar, Hep Stars, Beatles, Fleetwood Mac, Procol Harum, Sahdows og mye mer på de små snertne spolene. Den gang var det omtrent bare radio Luxenburg som gjalt, og de fikk jo inn bare om kvelden når det var mørkt, av en eller annen grunn gikk/går radiobølgene bedre i mørket?
Det er nok en mono-spiller/båndopptager, men med min varierende hørsel skulle ikke det være noen problem.
Eneste problem er at jeg ikke kan konvertere direkte fra min gamle Tandberg spolebåndopptaker uten videre, da lydsporene ligger forskjellig på båndene, men det kan trikses til... Har ikke fått sjekekt den ut ennå.
Vet ikke om jeg tør å ha den i bilen, men jeg har alarm som er tilknyttet mobilen min, så jeg får en "uhyggelig tekstmelding" om noen fikler i bilen! :!:
Må vel også låse den fast med kjetting?
Den kostet ca 500 kroner i 1960, så kan jo en hyggelig økonom her finne ut verdien i dag?
Jeg kommer aldri til å selge den, så ingen trenger å spørre meg om hva jeg skal ha for den!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Spole-MP3-spiller

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Den kostet ca 500 kroner i 1960, så kan jo en hyggelig økonom her finne ut verdien i dag?
Først; gratulerer så masse med en snerten "MP3"-spiller!

500 kr. i forhold til årsgjennomsnittet for 1960 tilsvarte 5577.59 kr. i august 2011.
Dette tilsvarer en prisstigning fra årsgjennomsnittet i 1960 til august 2011 på 1015.5 prosent.

I dag koster vel en grei MP3-spiller rundt 500,-?
Altså ca en 1/10 av prisen fra den gangen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Spole-MP3-spiller

Post by Torbo2 »

500 kroner var mye den gangen! Så det har vært en utvikling kan man si, men dette er jo ekte analog lyd og både lyden/musikken og ørene våre er jo analoge...
Digital lyd er jo bare en måte å omforme lyden på og samtidig firtrere bort rusk og støy osv... Noe sverger til LP også i dag. Mye bra med digitale greier selvfølgelig... og signalstøynivået er jo "sterilt" i forhold til gamel greier, men det er litt sjarm med litt sus og knitring også... Denne er i alle fall snadder for meg!
Post Reply