Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2845
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by Reodor57 » Thu 25 Sep 2014 15:13

Litt flisespikking her, men har nå satt ned tenningen en grad til 23 grader fortenning ved 1500 o/min. Ble ørlite for hard gange i 90 etter min smak. Litt kilen med tenning og forgasserjustering som må avstemmes mot hverandre. Sikkert litt slitt ventilsystem også så ting endrer seg litt. Toppen har gått mye lengre enn motoren i denne bilen. De fleste på Ekebergmarkedet syntes at den gikk veldig pent, men er litt pirkete jeg da hehe
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2845
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by Reodor57 » Sun 17 Jul 2016 11:28

Mulig dette er i ferd med å bli en "neverending story" men etter litt modifisering av motoren fungerte ikke tenningsinstillingen lengre som den skulle. Topplokket på B16A motoren ble høvlet ca en mm for å komme nærmere kompresjonen for B16B. B16B topplokket er høvlet 1,5 mm i forhold til B16A. (Høyde 97,5mm mot B16A 99mm). I tillegg har motoren fått to stk SU forgassere i likhet med B16B. Motoren hadde for å si det mildt en "durete" gange over 75 km/t. Forsøkte å finne forstillingskurven til 123 tenningen, men den er bare oppgitt på tre turtall. Den eneste som passet en forstilling på 19-21 grader på 1500 o/min var stilling 5. Satte den først til stilling 4 og justerete til 20 grader fortenning på 1500. Dette ble vesentlig bedre, men den var fortsatt "durete" når den kom opp i turtall. Byttet så til intilling 5 og justerte tenningen igjen. Da ble det nesten stille i bilen :-), så det blir innstillingen på turen til landstreffet i år. Synes det er litt merktelig at de som lager 123tenningen ikke kan oppgi forstillingskurven til fordeleren.
Uansett så er da en bedre innstilling for en litt tunet motor 4 eller 5 og ikke 3. På standardmotoren hadde jeg nok forsøkt meg frem med 3 eller 4. For å unngå å måtte demontere fordeleren eller på de nyeste fordeleren med lokk på siden bruke speil eller endoskop, så kan det være en tanke å kjøpe en 123 TUNE til denne motoren om man er litt teknisk interessert. Her kan en nå faktisk stille tenningen med PC via en USB tilkobling som på moderne biler. Men så var det å få tak i denne utgaven da...
Konklusjonen er ihvertfall at riktig tenningsinstilling med 123 tenning er veldig avhengig av motorens tilstand, samt at en må ha en turteller for å komme riktig ut. Disse motoren må stilles på 1500 o/min da det er eneste turtallet hvor tenningstidspunktet er helt 100% stabilt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
445
Posts: 5785
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by 445 » Sun 17 Jul 2016 21:04

Jeg har lurt litt på å bytte tilbake til vanlig tenning for å sjekke forskjellen. Må bare bli trygg på tenningsjustering først, og finne ut hvor man kobler vakuum på manifolden til dobbel SU.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2845
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by Reodor57 » Sun 17 Jul 2016 21:55

Vakuum må kobles på bakre forgasser ikke på manifold. Ikke alle forgassere har tilkobling. En kan se etter en liten messingnippel rett over eksosutløpet. Tenningsjustering skal egentlig ikke være mer enn en engangsforeteelse om en da ikke eksperimenterer litt slik jeg har for vane :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

Post Reply