Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by 445 » Tue 07 Sep 2010 22:39

Vurderer å skifte ut stifter og kondensator med en elektronisk tenningsenhet av typen 123ignition. Er det noen der ute som har erfaring med dette?

User avatar
rojo
Posts: 37
Joined: Wed 19 Aug 2009 08:44
Location: Tiller

Post by rojo » Wed 08 Sep 2010 13:18

Hei.
Jeg har nå den 3. september 2010, skiftet til elektronisk tenning (123). Fjernet stifter og kondensator. Nye plugger, rotor, pluggledninger og fordelerlokk. Rotor måtte jeg kappe litt av, du måler den gamle, slik at den blir like høy, den starter, men du må måle med lampe, slik at tenning blir riktig, foten til fordelerlokket justeres med fastnøkler. La den gamle kondensator bli igjen, for ellers blir det hull etter skruen. Nå er det bare å se på nøkkeln, så starter bilen. Bilen er ikke til å kjenne igjen, artig. Jeg kjøpte 123-delen hos MO, altså bare den lille del som skal plasseres der hvor stiftene plasseres. Jeg ble litt svett, for den satt speilvent. Jeg måtte demontere 123-delen, det er skrue under 123-delen, men det ser du.
PV544A B16 sport 60+Duett210D 63+Poletta 84+MX-5 90+Matiz 01+Aquamar 20 60HK 04+Durango 04
Hilsen Rolf

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 » Wed 08 Sep 2010 13:44

Flott med tilbakemelding. Hva kostet 123 der du kjøpte den?

User avatar
rojo
Posts: 37
Joined: Wed 19 Aug 2009 08:44
Location: Tiller

Post by rojo » Thu 09 Sep 2010 08:23

Hei.
Jeg betalte for (123) 1.695,- skr, i nok blir det etter dagen kurs 1.494,-.
PV544A B16 sport 60+Duett210D 63+Poletta 84+MX-5 90+Matiz 01+Aquamar 20 60HK 04+Durango 04
Hilsen Rolf

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 » Thu 09 Sep 2010 08:28

Oj! :shock:

Da er jeg ikke sikker på om vi snakker om det samme.
Den jeg mener er en hel enhet som denne http://www.123ignition.no/products.php? ... vo-B18-B20 (bare for B16). De 2 stedene jeg har sjekket prisen så ligger den på ca 3.500,-

User avatar
rojo
Posts: 37
Joined: Wed 19 Aug 2009 08:44
Location: Tiller

Post by rojo » Thu 09 Sep 2010 09:00

Hei.
Du trenger ikke å kjøpe hele fordelerhuset komplett, skrur av fra blokka, du kjøper bare den delen som heter, 2843N6, hos MO (www.motoroldies.se), gå inn på webkatalogen, avansert søk, element, deretter registerer delenr: 2843N6.
PV544A B16 sport 60+Duett210D 63+Poletta 84+MX-5 90+Matiz 01+Aquamar 20 60HK 04+Durango 04
Hilsen Rolf

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 » Thu 09 Sep 2010 09:38

Takk!

Da fant jeg delen hos MO. Tror jeg går for det komplette settet, men det er veldig fint å vite om alternativene.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2848
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 » Wed 15 Sep 2010 12:35

123 tenning er nok "litt" mer avansert enn de elektroniske stiftene det er snakk om her, som ikke er 123 men Petronix. Men, det som er interessant er hvor en tar tenningsstrømmen fra. Dvs rød ledning. Regner med at en kan ta den rett fra sikringsboksen. Skal selv montere dette på bilen snart, og lager samtidig en rapport på hjemmesiden under teknisk spalte :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 » Wed 15 Sep 2010 12:48

Kjempefint om dette du kan dokumentere Petronix.
Når 123ignition skal på plass i min bil satser jeg også på å lage en relativt detaljert beskrivelse av dette.

User avatar
rojo
Posts: 37
Joined: Wed 19 Aug 2009 08:44
Location: Tiller

elektronisk tenning

Post by rojo » Fri 28 Jan 2011 20:58

Hei på dere, her kommer jeg med en ny vurdering av elektronisk tenning. Renoverte fordelerhuset, men du 445 kan ha rett i at, kjøp hele fordelerhuset, nytt komplett med elektronisk tenning, kan være bedre. Den delen som jeg kjøpte ble etter hvert bare fusk, og den startet ikke bestandig. Jeg forlot elektronisk tenning, og monterte vanlig stifttenning med kondensator.
PV544A B16 sport 60+Duett210D 63+Poletta 84+MX-5 90+Matiz 01+Aquamar 20 60HK 04+Durango 04
Hilsen Rolf

Torbo2
Posts: 4621
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 » Sat 29 Jan 2011 20:12

Interessant! Dette er vel en bekreftelse på at elektronikk ikke alltid er å stole på..
Husker da elektronisk tenning kom. Da var det mye for og i mot. Importørene sa at man hadde en sikkerhet vet at man lett kunne koble om til det vanlige systemet om noe skulle skje! ?? Var det en bekreftelse på at de ikke var helt sikre på hva de solgte?
Var elektronisk tenning bombesikkert, ville ikke slike uttalelser være nødvending.
Jeg har elektronisk tenning i Duetten og Amazonen, men jeg har med kondensator og reservestifter i bilen, av en eller annen grunn, he he....
Jamfør nye biler som er fullpakket med elektronikk hvor man bare står som et spørsmålstegn nå noe ikke virker???????
Og skal man gjøre noe må man taues til verksted først. Og priser på å bytte dingser har vel de fleste hørt om....
Men når elktronikken virker så er det selvfølgelig mange fordeler...
- Man vet jo aldri?

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 » Sun 30 Jan 2011 12:40

Jeg gleder meg til å komme med statusrapporter så snart sesongen starter.
Fikk montert den elektroniske tenningen siste uka før bilen gikk i vinterdvale, så jeg har ikke mye erfaring foreløpig.

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by 445 » Sun 21 Aug 2011 22:40

Har nå kjørt store deler av en sesong med 123ignition.
Bilen starter som et skudd hver gang.
Det er mye mindre behov for choke enn tidligere.
Bilen går fint i alle hastigheter.
Kort sagt så er jeg godt tilfreds.

Dog er det en liten stemme i samvittigheten som sier at dette er uoriginalt (eller umoralsk), men foreløpig er denne stemmen ganske svak....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2848
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by Reodor57 » Mon 22 Aug 2011 02:45

Petronix fungerer også meget bra, men det fusket en del I starten. Dette skyldtes at fordelervektene gikk tregt. Etter full demontering av fordeler med oppsmøring av alle deler er bilen ikke til å kjenne igjen. Strøm til "stiftene" måtte tas rett fra batteriet da strømmen blir borte fra sikringsboksen ved start. Modifisering available rotor some beskrevet var også nødvendig. Det eneste some skal sies er at motoren har blitt mer kilen på riktig justering av forgasser... men den er overhodet ikke tørst og bruker rundt 0,7 på mila. Glemte å fotodokumentere prosessen da overhaling av fordeler skjedde kvelden før en tur...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by 445 » Sat 31 Mar 2012 07:08

Er fortsatt fornøyd med min 123.
Hadde besøk av Torbo2 i går, og han konstaterte at vakuumreguleringen ikke fungerte.
Noen andre som har merket det samme?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Post Reply