God kontakt

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Post Reply
User avatar
445
Posts: 5785
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

God kontakt

Post by 445 » Sun 03 Sep 2017 10:12

Jeg skal snart ta en gjennomgang av el-systemet i Duetten.
Regner med å finne en del irr og annet belegg på sikringer og lednings-ender.
Der hvor ledningene er lange nok så kan jeg klippe av en bit, men jeg vil helst rense ledningsenden uten å klippe.
Er det en smart kjemisk måte å fjerne denne irren på?
Synes ikke at elektronikkrens virker noe spesielt.
Kan man ha f.eks saltsyre på en Q-tips og stryke på?
Må syren i så fall nøytraliseres etterpå, eller kan man bare stryke på, la virke og montere igjen?
Hansker og briller er en selvfølge.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

esk1ld
Posts: 339
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: God kontakt

Post by esk1ld » Sun 03 Sep 2017 10:58

Jeg har et stoff stående i garasjen som heter "oxide clean", som skulle være spesielt beregnet på å fjerne irr etc. (lurer på om det ikke er på Biltema det ble kjøpt i sin tid). Dette er ikke "vanlig" elektronikkrens, men står gjerne i hyllen ved siden av hverandre.
Det skal sies at jeg ikke har prøvd dette, så kan ikke si om det virker eller ei. Kom bare over boksen når jeg ryddet i garasjen nå når jeg var hjemme.

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: God kontakt

Post by Torbo2 » Sun 03 Sep 2017 10:58

kokende varmt vann fjerner irr. fint slipepapir må nok også til!

User avatar
445
Posts: 5785
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: God kontakt

Post by 445 » Sun 03 Sep 2017 12:42

Skal teste alle variantene.
Stålbørste på Dremel er vel også en mulighet.
Hva med å lodde ledningene før montering igjen?
Bør vel være lettere å få skikkelig kontakt mot en loddet ledning enn en gjeng løse vaiere?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: God kontakt

Post by Torbo2 » Mon 04 Sep 2017 21:17

Lodding er omdiskutert, men jeg kan ikke se store problemer med det.
Det fins fordeler og ulemper, men ubetydelige begge deler.
Det som er mer viktig er å ha litt olje på kontaktene som skrus til. Derved unngås korrosjon i mange år!

User avatar
Hovland
Posts: 44
Joined: Thu 17 May 2018 22:34
Location: Sør Odal, Hedmark

Re: God kontakt

Post by Hovland » Sun 20 May 2018 21:04

Vil være en fordel og sette på endehylse for at de skal holde lenger.
1964 PV 544 E Favoritt/Ch.Nr: 406868

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2843
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: God kontakt

Post by Reodor57 » Mon 21 May 2018 22:16

Loddevann skal vel også ta irr. Er vel i bunn og grunn en svak syre. Bruker en sølvlodd bør det bli god kontakt. Det viktigste er å få forseglet koblingene når de er gjort. Her har en krymestrømper, vulketape, og sågar lakk. Vil tro neglelakk kan brukes med hell, evt elektronikklakk. Men, ikke gjør som et verksted hadde gjort med en bil jeg måtte hjelpe i gang for noen år tilbake. Der hadde de tatt tektyl på polene på batteriet FØR de satte på polskoen. Det rustet ikke, men var ikke store kontakten heller...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

Post Reply