Horn problemer 444

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Post Reply
User avatar
myro
Posts: 14
Joined: Sun 14 May 2017 23:02
Location: Namdalen

Horn problemer 444

Post by myro » Sat 29 Jul 2017 18:40

Noen som vet hvordan rattstammen er jordet. Hornet har sluttet å virke. Har strøm inn til rattet og hornet virker nå jeg kobler den til jord. Så det virker som rattstammen ikke er jordet??
PV-444D-1953 chassinr 33296 :-)

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2845
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Horn problemer 444

Post by Reodor57 » Sat 29 Jul 2017 19:32

Hei
Rattstammen er jordet, hvis ikke er du ille ute. Den sitter fastskrudd i rammevangen. Strøm skal til hornet. Dvs hornreleet. Plussledninger går fra hornreleet til hornet. Minus går fra rattstammen til hornreleet. Hornet er jordet gjennom braketten det sitter på. Dersom bilen din ikke har hornrele (Kan være dersom den bare har ett horn) vil hornet ditt ha to strømuttak (Kan også være selv med hornrele, men da er ledningen koblet direkte til jord). Dvs at ene kontakten går fra hornet til ledningen som kommer ut av rattstammen. Den andre kontakten er koblet til plussledningen.
Dersom ikke hornet virker med disse koblingene er det enten releet som er feil, eller selve koblingen mellom hornringen og midten av rattet. Ta denne av ved å skru ut skruene på siden av rattet.
Uansett skal ikke plussledningen kobles til ledningen som kommer ut av rattstammen. Det kan det lett bli brann av.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
myro
Posts: 14
Joined: Sun 14 May 2017 23:02
Location: Namdalen

Re: Horn problemer 444

Post by myro » Sun 30 Jul 2017 17:31

Klønete til å forklare jeg. Det jeg mente at hvis jeg kobler jord til tappen (inne i rattet) som kommer ut fra rattstammen, så virker hornet. Det er et horn med 2 strømuttak. Ikke noe rele.
PV-444D-1953 chassinr 33296 :-)

User avatar
445
Posts: 5785
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Horn problemer 444

Post by 445 » Sun 30 Jul 2017 18:12

Jeg kan tenke meg at hornet henter jord lokalt fra frontstykket.
Hvis jeg husker riktig er frontstykket jordet med en ledning fra innerskjermen på venstre side. Sjekk om dette stemmer, og at frontstykket får jord.
Med andre ord, forsøk å jorde frontstykket.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2845
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Horn problemer 444

Post by Reodor57 » Sun 30 Jul 2017 18:26

myro wrote:Klønete til å forklare jeg. Det jeg mente at hvis jeg kobler jord til tappen (inne i rattet) som kommer ut fra rattstammen, så virker hornet. Det er et horn med 2 strømuttak. Ikke noe rele.
Da er jo saken grei. Feilen ligger i hornringen. Tappen skal møte senter av baksiden av hornringen. når du trykker inn hornet vil senterdelen få kontakt med den delen som er festet til rattstammen. Det hender det er dårlig kontakt her, så bruk en liten fil eller et sandpapir og gni på kontaktflatene i hornringen, så tenker jeg hornet virker som det skal etterpå. Sjekk også at sentertappen har god kontaktflate mot hornringen. Det går litt strøm her fordi hornet ditt ikke har relé, og det setter større krav til kontaktflatene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
myro
Posts: 14
Joined: Sun 14 May 2017 23:02
Location: Namdalen

Re: Horn problemer 444

Post by myro » Sun 30 Jul 2017 22:33

Skal ta en sjekk og oppdatere saken. Har forresten en liten slakke på rattstammen helt oppe ved rattet. Er det normalt? Ikke noe ubehagelig men den kakker litt på grusvei.
PV-444D-1953 chassinr 33296 :-)

User avatar
myro
Posts: 14
Joined: Sun 14 May 2017 23:02
Location: Namdalen

Re: Horn problemer 444

Post by myro » Mon 31 Jul 2017 22:44

Hmm. Det går 2 ledninger inn på hornet. En med strøm inn og den andre går ut og igjennom rattstammen. Måler 6 v på tappen på rattstammen. Finner ikke jord i rattstammen. Snekka er opplagret med et gummimellomlegg og rattstammen er skrudd opp under dashbordet med en halvmånebrakett også med gummimellomlegg. Kan det ha en sammenheng med at jeg har byttet styrekulene og derfor ikke har jordforbindelse i rattstammen?
PV-444D-1953 chassinr 33296 :-)

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2845
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Horn problemer 444

Post by Reodor57 » Tue 01 Aug 2017 13:29

Tips. Dersom det ikke er en skrue som er ment for å feste jordkabel i eller at en av de ledningene som går opp til betjeningshendlene er ment for å skrues fast i rattrøret hvor akselen går ville jeg montert på en Slangeklemmer rundt røret og klemt en jordledning fast der. Tror det kan være lurt å se der betjeningshendlene er og se om du ikke finner en jording med feil på der.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
myro
Posts: 14
Joined: Sun 14 May 2017 23:02
Location: Namdalen

Re: Horn problemer 444

Post by myro » Thu 03 Aug 2017 23:02

Saken er oppklart. Skiftet alle styrekuler med nye fra jørgenrud. De nye leder ikke jord i motsetning til de gamle. Dermed sluttet hornet å virke. En liten jordledning fra styrestammen til innfestningen gjorde susen og hornet begynte å virke igjen. Man lærer så lenge man lever. Tusen takk for alle tips med problemet.
PV-444D-1953 chassinr 33296 :-)

Post Reply