"Mistet" hovedlys - 445 pickup (6V)

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten

"Mistet" hovedlys - 445 pickup (6V)

Innlegg esk1ld » Ons 22 Jun 2016 11:35

På tur til NVAK Landstreff sist helg ble det oppdaget underveis at hovedlysene på Duett Kambo-pickup'n ikke virket, dette til tross for at lysbryteren var på. Har aldri hatt dette problemet tidligere, alt av lys har fungert som normalt (kun høyre baklys som har vært litt svakt, men det har vært lys i det).
Verken nær- eller fjernlys virker nå. Parklys, blinklys, baklys og bremselys fungerer som normalt. Instrumentbelysning virker, men usikker på om dimming virker (hvis det er dimming på denne?), kun testet når lyst ute. Noen forslag til hva dette kan skyldes? Brent bryter? Det er 6 volt el.anlegg på bilen.
esk1ld
 
Innlegg: 338
Registrert: Søn 31 Jan 2016 02:05
Bosted: Kristiansund

Re: "Mistet" hovedlys - 445 pickup (6V)

Innlegg 445 » Ons 22 Jun 2016 11:40

Første sjekkpunkt er sikringen. Sjekk at den er hel. Deretter renser du endene på den med et fint smergelpapir. Rens også sikringsholderen. Ofte mye irr og belegg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5741
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: "Mistet" hovedlys - 445 pickup (6V)

Innlegg Reodor57 » Ons 22 Jun 2016 19:02

Andre sjekkpunkt er ledningen mellom lysbryter og dimmebryteren på gulvet. Gå også over alle kontaktpunkter hvor ledningene er terminert. Kobling med "sukkerbit" er en litt lumsk affære men veldig praktisk. Dimming av lys på dashbordet gjøres ved å vri på lysbryteren. Mener å huske at denne bilen har det siste dashbordet med betjeningshendler for varmeapparatet som går horisontalt. Har du vertikal betjening skal det Være en liten hvit knapp rett ober håndbrekket ett eller annet sted som du kan vri på. Da har du også en annen lysbryter som sitter på torpedoveggen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2776
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re:

Innlegg esk1ld » Tor 23 Jun 2016 00:02

445 skrev:Første sjekkpunkt er sikringen. Sjekk at den er hel. Deretter renser du endene på den med et fint smergelpapir. Rens også sikringsholderen. Ofte mye irr og belegg.


Glemte å nevne det, men sikringer er selvfølgelig sjekket. Alle så hele ut, hadde riktignok ikke mulighet til å måle de på stedet der og da. Bet meg ikke noe særlig merke i irr etc., men det kan være en ide å både få målt sikring og pusse litt for sikkerhets skyld. Takk for tipset :)

Reodor57 skrev:Andre sjekkpunkt er ledningen mellom lysbryter og dimmebryteren på gulvet. Gå også over alle kontaktpunkter hvor ledningene er terminert. Kobling med "sukkerbit" er en litt lumsk affære men veldig praktisk. Dimming av lys på dashbordet gjøres ved å vri på lysbryteren. Mener å huske at denne bilen har det siste dashbordet med betjeningshendler for varmeapparatet som går horisontalt. Har du vertikal betjening skal det Være en liten hvit knapp rett ober håndbrekket ett eller annet sted som du kan vri på. Da har du også en annen lysbryter som sitter på torpedoveggen.


Takk for tips. Ja, det er dimmer av typen som man vrir på lysbryteren på dashbord. Og du husker korrekt, dashbord med horisontale betjeningshendler for varmeapparat :wink:


(Nå er det dags for å reise på tørn igjen, så bil og lys får stå å godgjøre seg litt i garasjen i mellomtiden, så får man sett på det når man er hjemme på fri igjen)
esk1ld
 
Innlegg: 338
Registrert: Søn 31 Jan 2016 02:05
Bosted: Kristiansund

Re: "Mistet" hovedlys - 445 pickup (6V)

Innlegg Reodor57 » Tor 23 Jun 2016 00:10

Ikke nødvendigvis nødvendig å måle og pusse sikringer. Bare snurre de rundt i holderen. Slakke og stramme skruene på sikringsboksen også. Neste blir å måle om det går strøm fra sikringsokken til fotdimmeren. Kan jo tenkes at pærene har røket også da...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2776
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: "Mistet" hovedlys - 445 pickup (6V)

Innlegg esk1ld » Tor 23 Jun 2016 00:18

Kan vel også være et alternativ ja, vi får se på det :)
esk1ld
 
Innlegg: 338
Registrert: Søn 31 Jan 2016 02:05
Bosted: Kristiansund

Re: "Mistet" hovedlys - 445 pickup (6V)

Innlegg esk1ld » Ons 20 Jul 2016 15:08

Som såvidt nevnt i tråden til bilen, så fungerer dette nå til forundring som normalt igjen. Etter å ha vært ute å kjørt med bilen tidligere på dagen uten at noen av lysene virket, så ble bilen startet opp i garasjen igjen på kveldingen, hvorpå hovedlysene lyste som normalt. P.d.d. eksisterer det derfor ikke noe fasitsvar på årsak her.
Inntil videre så ser det ut til å virke som normalt (*bank i bordet), men ser ikke bort ifra at det kanskje kan oppstå samme problem senere igjen. Eventuell fortsettelse får følge da.
esk1ld
 
Innlegg: 338
Registrert: Søn 31 Jan 2016 02:05
Bosted: Kristiansund


Gå til Elektro

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest