Erfaringer med Ctek XC800 lader?

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Erfaringer med Ctek XC800 lader?

Post by 445 »

Kjøpte for kort tid siden en Ctek XC 800 "smart" 6V-lader.
Satte den på Duett-batteriet.
Den ladet noen timer med rød indikator før den følte seg ferdig og begynte å lyse grønt.
Siden dette er en "smart" lader så kan dette i følge instruksjonsboken stå på i månedsvis.
Så til utfordringen: Etter noen timer på grønt, begynte den å lyse rødt igjen, dvs at den begynte å lade. Jeg synes det ville vært logisk om denne ladingen kun skulle være av kort varighet, men det virker som om den har tenkt å bli stående på lading i dagevis. Det "syder og koker" i batteriet.
Er det andre som har erfaring med denne laderen?
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Post by PV-Sport »

Jeg har en CTEK MULTI XS 3600 (12V) som jeg bruker på PV'n.
Den funker helt fint.
Disse laderne har følgende syklus (saxet fra produktbeskrivelse):

Stage 1: (Desulphation)
Runs a complete charge cycle within a fraction of a second. The cycle repeats during the whole desulphation phase. Every cycle recovers some lead sulphate into useful material.
Stage 2: (Bulk)
Charging where 80% of the energy is returned. The charger delivers a constant current until the battery voltage has reached the set level.
Stage 3: (Absorption)
Final part of the charge up to 100%. The battery voltage is kept constant at the set level, during which time the current drops gradually.
Stage 4: (Pulse)
Maintenance charging. The state of charge varies between 95% and 100%. A pulse is sent out to the battery if the voltage drops. This keeps the battery in trim when not in use. The charger can be connected for months at a time.


Hvor gammelt er batteriet ditt?
Kan det hende at det ikke klarer å holde på spenningen?
Da vil vel laderen starte helt på nytt med Stage1 når spenningen faller.
Da får du den kokelyden i batteriet. Husk god lufting i rommet!!
Hvis batteriet er tipp topp vil laderen kjøre gjennom alle 4 trinnene når du kobler den til, før den roer seg og bare bruker Stage4 som vedlikehold.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Hei, og takk for svar.

Jeg har også en Multil XS til 12V for båt og bilbatterier. Synes den er klart mer "smart" enn XC 800. Den har 4-5 trinn.

XC 800 har kun 2 trinn, i alle fall kun 2 indikatorlamper.

Batteriet har vel rukket å bli 7-8 år, men jeg synes det hittil har holdt godt på spenningen.

Liker ikke at batteriet står og "koker" i lang tid. Trolig best å lade manuelt.

Noen andre som har erfaring med XC800 for 6 volt?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Har også et annet 6V batteri i "opplag" for vinteren.
Satte dette på ladning i går. Får se de nærmeste dagene hvordan det går med lading av dette batteriet.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei

Jeg har brukt denne laderen i ett par år nå, og den fungerer helt greit for meg. Har til og med ladet ett 6volt Optima batteri. Laderen er ikke på mer enn 0,8 A, så ting tar jo tid om det skal lade opp ett batteri på 70-80AH. En må "putte inn" 1,5 ganger den kapasiteten batteriet har. Det kan være fornuftig å sjekke syrenivået på cellene for å se om det er stor forskjell her. Sjekk også om klypene sitter ordentlig på polene, for denne typen lader refererer seg til batteriet hele tiden, og litt dårlig kontakt får den til å "pøse på". Denne laderen trapper ikke ned effekten som vanlige ladere. Har hatt problemer med det en gang selv. Lykke til.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

AHA!
:D
Der tror jeg du kom med løsningen!
Batteriet er jo på plass i bilen, med polskoene på.
Jeg satte bare klypene utenpå polskoene, uten å rengjøre disse først. Det er sikkert ikke fullkomment god kontakt her, slik at laderen blir lurt.
Jeg rengjør, eller kobler på annen måte, og sjekker hvordan dette går.
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Permanent montering

Post by hlyshaug »

Har også vurdert å anskaffe CTEK, men har hittil ikke funnet en butikk som har 6V-varianten på lager.

Hvordan er det med størrelsen på laderen, er den liten nok til å kunne monteres litt diskret i motorrommet? Og følger det med en form for permanent tilkopling til batteripolene?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei

Kjøpte min på Torshov Rekvisita etter hva jeg husker, mulig det var Bilekstra, men mener bestemt at den ble levert med to typer tilkobling, både ringkabelsko og klyper. Ihvertfall er 12 volt utgaven det og husker ikke i farten at 6 voltsutgaven skal være annerledes. Gikk inn på hjemmesiden til Bilxtra nå, og de har den. To typer tilkobling :-). Søk på Ctek 800 i abcsok.no og du finner mange xc800 (XS er 12volt)
Lykke til :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Jeg kjøpte min på Mekonomen like før jul.
Den har 2 typer tilkobling, én permanent av type diskret, og én vanlig med krokodilleklemmer.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Permanent montering

Post by 445 »

hlyshaug wrote:Hvordan er det med størrelsen på laderen, er den liten nok til å kunne monteres litt diskret i motorrommet?
Som bildet viser er selve laderen 13 cm lang, 18 med de lite fleksible koblingene i endene.
Bredden er 5 cm og høyden er ca 3,5

Image

Nederst til høyre på laderen ser du den ene av 2 festemuligheter. Den andre er øverst til venstre.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Permanent montering

Post by 445 »

hlyshaug wrote:Og følger det med en form for permanent tilkopling til batteripolene?
Her ser du et bilde av den permanente tilkoplingen.
Den har en hurtigkopling som gjør det lett å velge mellom permanent kopling/krokodilleklemmer.
Det sorte som kablene ligger på er forøvrig den medfølgende oppbevaringsposen til laderen.

Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Nå har laderen igjen stått med rød indikatorlampe tent veldig lenge (ukesvis). Selv med rene poler og utmerket kontakt slår den seg ikke av.

Tror jeg skal måle syrevekten. Er det noen som i farten husker hva denne skal være?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei

I følge batterisenteret.no så er det følgende som gjelder: Et full-ladet batteri skal ha en syrevekt på 1,28 - 1,30 ved +25°C. For hver 10. grad under +25°C trekkes 0,007 på syremålerskalaen, og motsatt for hver 10. grad over +25°C.
Så da er det bare å regne ut hva det skal være selv. Noen målere kompenserer for temperatur selv, men store avvik blir det jo ikke.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Syrevekten var på 1,27
Synes det er rart at den ikke går over til vedlikeholdsladning.
Tror jeg skal forsøke å sette på en gammel usmart lader en stund, og deretter gå tilbake til Ctek'en
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

1,27 er litt under fulladet. Mål "hvilespenningen" på det. Er det fulladet så ligger det på ca 2,12 volt per celle. Dvs 6,36 volt. 6,27 volt er ca 85% så her er det lite forskjell. Tror nok batteriet ditt kan være litt sulfatert pga treg start og kjøring med lys. Da kommer batteriet sjelden opp i full lade tilstand, og vil derfor sulfatere. Det kan være en fordel å måle ladetilstanden på batteriet ved kjøring. På Blåmann mistet vi en volt mellom regulator og batteriet. Koblet da en 6 mm2 ledning ned til starteren fra regulatoren. Dette førte til riktig lading på batteriet, men vi mistet da amperemeteret..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply