Tenning

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Post Reply
User avatar
Bekkern
Posts: 77
Joined: Tue 23 Sep 2014 19:45
Location: Heggedal

Tenning

Post by Bekkern » Wed 24 Sep 2014 21:08

Er det mulig å bytte til elektronisk tenning på en 544 . 60 mod 6v ?

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tenning

Post by 445 » Wed 24 Sep 2014 21:55

Ja, flere av oss har gjort det.
Søk på 1-2-3 ignition her på forumet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tenning

Post by 445 » Thu 25 Sep 2014 09:49

I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Tenning

Post by Torbo2 » Thu 25 Sep 2014 19:18

Om bilen ikke kjøres mer enn vanlig for veteranbiler, holder tenningsanlegget seg på plass lenge uten justering. ER det skikkelig satt opp, holder det minst 10 000 km uten justering.
Det er andre ting å si her også, men jeg skal ikke gå inn på det. Blant annet mangler vakumregulering på 123-anleggene, og da mister man en piff i akselerasjon og motoren går ikke like økonomisk.
Det fins stifteløse anlegg som kun erstatter stiftene, som er bedre etter min mening. Dessuten billigere.
Bla. denne: Ignitor fra Petronix.
De selges av gasolin.no

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2847
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Tenning

Post by Reodor57 » Fri 26 Sep 2014 09:55

Bare en liten korreksjon. Det er vakuumregulering på 123 tenningen. Hva skal man ellers med vakuumslangen?
Jørgenrud skal også ha Ignitor fra Petronix. Denne har imidlertid en "feil" ved at man må sage av rotoren i bunnen for å få den til å passe. Denne krever også en fordeler i god stand. Det er mye å spare på å sette i stand den gamle fordeleren helt klart, og en må heller ikke glemme å smøre den om en setter inn "elektroniske stifter". Sånn sett er 123 tenningen fin, men noe av hensikten med gammel bil er jo ikke bare å bruke den, men også pusle litt med vedlikehold :-). Disse bilene er jo ikke helt frie selv om de er i god stand da hyppige runder med fettpressa er nødvendig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tenning

Post by 445 » Fri 26 Sep 2014 10:24

Reodor57 wrote:Bare en liten korreksjon. Det er vakuumregulering på 123 tenningen. Hva skal man ellers med vakuumslangen?
Det er tilkobling for vakuumslange, men fungerer det?
Merker ikke noen forskjell om den er på eller av, eller om man lager vakuum (suger) i slangen. Men jeg har kanskje testet på feil måte.

Jeg aner en mulig dyptpløyende diskusjon om vakuumregulering, og ser frem til den.
(Minner meg om den lille gutten som spurte faren sin: Pappa hva er vakuum for noe? Faren svarte: Husker ikke i farten, men jeg har det i hodet :wink: )

Før debatten om vakuum tar av, så kan vi kanskje få en definisjon på hvordan vakuum skal fungere, og hvordan teste at det fungerer?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2847
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Tenning

Post by Reodor57 » Fri 26 Sep 2014 11:16

Hei

Vakuum skal dra på tenning når en slipper gassen slik at en får en bedre "flyt" når bilen går med mindre belastning (Bremser mindre når en slipper gassen). En kan ikke ha like høy tenning når en gir på fordi en da kan få tenningsbank som er skadelig for motoren. Det at en ikke merker forskjell kan ha noe med hvilket program en velger på fordeleren. Trimmede motorer har ofte kuttet ut vakuumregulatoren for ikke å få tenningsbank. Så om en er utenfor "normalprogrammet" kan det være at dette er elektronisk koblet ut.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tenning

Post by 445 » Fri 26 Sep 2014 11:18

Da må vi teste det en gang vi har bilene ved siden av hverandre.
Du kjører vel ett "program" lavere enn det jeg gjør.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2847
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Tenning

Post by Reodor57 » Fri 26 Sep 2014 14:20

Ja kjører program 3 som er normalprogram.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Tenning

Post by Torbo2 » Fri 26 Sep 2014 20:07

Så langt er det ingen som har overbevist meg om at 1213-fordeleren har vakumregulering! En enkel test for å sjekke om den virker på vanlige vakumsystemer er å suge eller pumpe vakum i slangen og da skal turtallet øke. Det gjorde det ikke på den jeg prøvde.

I spesifikasjonene til 123-fordeleren er det heller ikke oppgitt noen form for data eller kurver for vakumreguleringen, så da vil jeg anta at det ikke er vakumstyring.

Hadde de hatt det, så hadde den nok også oppgitt slike spesifikasjoner. Slangen er nok bare for å tette hullet, og for at det skal se originalt ut.

Ved delbelastning går kurvene for vakum- og sentrifugalregulering parallellt, og for å kunne finstille må man jo vite hvordan den ene forholder seg til den andre. Og når det ike er oppgitt, blit det gjetting om man skulle tro at det er en skjult vakumregulering. Det er, ville vært å leke med ilden bokstavelig talt.

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tenning

Post by 445 » Tue 30 Sep 2014 07:06

Her er litt info sakset fra 123s manual:
Vakuum 123.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tenning

Post by 445 » Tue 30 Sep 2014 07:11

Og fra installasjonsveiledningen:
Vakuum2 123.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tenning

Post by 445 » Tue 30 Sep 2014 07:14

Legger like godt ut hele den tekniske siden, for her står hvilket "program" man skal bruke.
Vakuum3 123.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tenning

Post by 445 » Tue 30 Sep 2014 07:16

Det er litt forvirrende at de opererer med 2 ulike manualer.
Her er den andre:
Vakuum4 123.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Tenning

Post by Torbo2 » Tue 30 Sep 2014 21:56

De leveres visst nok med både med og uten vakumregulering, men de med vakum har jeg ikke sett?

Kunne vært interessant å sjekket det ut med tenningslampe med 123 og vanlig?

Jeg har bare prøvd med enkle hjelpemidler. Synes i alle fall det er rart at det ikke er oppgitt kurver for vakum.

Til trim trenger man ikke vakumregulering, men da er det jo heller ikke økonomi som står i forkus.

Post Reply