Volvo B16

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Volvo B16

Post by Torbo2 »

Det virker da som motoren ikek får nok å leve av?

Har du merket noen bensinlukt? Hvordan er røret fra tanken?
- Det kan ha rustporer hvor det kan suges inn luf(bobler), og lufta følger med hele veien fram.
- Siden du er inne på forsøk, kan du ta bensin rett fra en kanne via en slange og la det renne end mot forgasseren. Går motoren bra da, så er det feil med pumpa.
Pumpa kan også testes som nevnt tidligere, ved å la en slange gå rett i en bøtte. Da skal det komme mye bensin og ikke bare noen skvetter.

Virker ikke noen av dette, kan det virke som det er et forgasserproblem.
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

Da har eg fått gjort en del i helgen. Fikk den til og gå på tomgang da eg gjorde rein de to dysene i bunn på flotørkammeret. men gikk ikkje skikkelig på gasspådrag. Prøvde og justere blandingskruen inn og ut, men forandret seg ikkje i det hele tatt. Så eg tok av forgasseren og gjorde rein alle dyser.Skrudde ut pluggene og fjernet sot. Satt alt sammen igjen, men da ville den ikkje starte. Skrudde ut pluggene for og se om de var våte, og det var de. Ser nesten ut som det var formye bensin, at den drukner. Gikk tom for strøm så fikk ikkje prøvd noe mer. Så får ta meg en økt i morgen kvelden da eg ikke får tid i dag.

Når det gjelder bensinpumpen så gjorde eg den også rein. Der var det en god del drit.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo B16

Post by Reodor57 »

Hei

Kjapt innpå :-). Sjekk at flottørdysa ikke har fått noe rusk i seg. Monter gjerne filter mellom pumpe og forgasser om du ikke har. En ting til siden den ikke starter innimellom. Har du sjekket at det kommer strøm til coilen hele tiden, og at det ikke er noen kortslutning på veien.. Jeg har opplevd at peilepinnen til olkja var litt for mye bøyd på PVn slik at denne periodisk tok bort i fordeleren og kortsluttet tenningen... Samme symptomer, men det er vel annen peilepinne på traktoren. Bilde av begge sider av motoren med panseret oppe er ikke å forrakte :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Volvo B16

Post by Torbo2 »

Jeg opplevde at det var kommet et rusk (messingtråd) fra filteret/silen i pumpa, som satte seg i flottørventilen. Regner med at det er litt uvanlig, men da fløt forgasseren over og det luktet bensin lang vei.
Peilepinnen er heller ikke ukjent.
Det var på PV 60-modell.
Shekk at det er tett mellom flottørhus og forgasserhals. Lekker det der får du liten eller ingen effekt ved å skru på blandingsskruen.
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

Da har eg vært ute og sett litt på den. No etter rens av forgasseren så går det an og justere forgasseren. Ligger greit på lavt turtall no, litt opp og ned, men holder seg i gang. men når eg trår på gassen så er det bare som den hoster, og ikkje får nokk av enten luft eller bensin. Ser også at Tennpluggene blir kullsvart. No har eg denso w20s-u plugger, er dette riktig og bruke iforrholt til at eg kjører den på blyfri 95? merker også at vist eg holder hånden over luftfilteret så lekker den noe svakt fra innsuget på forgasseren (røret og Innsuget). kan dette være årsaken? Fordeleren står på eksakt samme punktet som når den gikk sist.
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

Image
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

Image
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

View My Video

Dette er når eg gir gass.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Volvo B16

Post by Torbo2 »

Lekkasje ved innsug har mest med tomgang å gjøre.
Last edited by Torbo2 on Tue 10 Mar 2015 23:57, edited 1 time in total.
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

oki så da kan det hende at det er der feilen er da. Skal få laget til noe nytt imellom forgasser og luftfilter.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo B16

Post by Reodor57 »

Den får ikke nok slik jeg ser det, samtidig som den soter... Pluggene skal være 9,7mm lange i gjengepartiet. Husker ikke hvilke Denso plugger jeg har på PVn, men det fungerer så lenge det ikke er motstand i dem.

Tomgangen justeres først med nedre skrue. (Som på motorsag L skruen)
I følge skjemaet skal en så ta av fjæra under stillskruen på gassspjeldet. Deretter skrur man inn skruen 10 halve runder. Dvs fem runder fra skruen har kontakt med og begynner å justere på gasspjeldet. Det er såkalt "snabbtomgang". Deretter justerer man den øvre justeringsskruen til den går pent (Som på motorsag H skruen men da på full gass). Utover er magrere og innover er fetere blanding (Motsatt av den nedre og på motorsag)). Etter det setter man tilbake fjæra under skruen og justerer normaltomgangen med denne skruen. Ikke rør de andre justeringsskruene etter dette.
Ellers er det like viktig å blåse rent kanalene i forgasseren med trykkluft, som det er å blåse rent dysene. Hold stoff/tøyfiller og pussegarn borte fra forgasseren. Det lager bare trøbbel da det som oftest løsner en tråd som tetter dyser etc. Bruk våtsterkt papir.
Får du det fortsatt ikke til kan du legge forgasseren i parafin i noen dager og blåse den ren eller sende den til meg, så skal jeg ta å ultralydvaske den. Det pleier å fungere :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

Da har eg prøvd littav hvert. Alle lekasjer på innsuget er nå 100 . prøvde det du sa reodor, men får den ikkje til og gå reint. Kan nevne at den går selvom blandingskruen er Skrudd helt ut. Det neste eg kommer til og prøve er å skru hele forgasseren fra hverandre en gang til. Samme bblir gjort med bensinpumpen. Den går fint på tomgang no, men når eg gir gass så bare putrer den. Så går den veldig ujevnt, pluttselig fint og plutselig kubbeklar. Har en kamerat som har en sån vaskemaskin som deg Reodor så skal få levert det fra meg til han. Er no kansje noe galt med den nye forgasseren eg kjøpte, ikkje vet eg. Hvist ikkje det fungerer så kan eg sende den til deg så du får sett på den.

Takket og bukker for alle forslag og hjelp til no.

Mvh
TrygveBoge
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo B16

Post by Reodor57 »

Høres unektelig ut som tett dyse. Sjekk disse først og blås reint med trykkluft. Sjekk også tenning stridspunkt og at rotoren lar seg bevege litt i rotasjon setningen. Kondensatoren har du vel byttet?. Kan kortslutte av mye fukt over tid uten oppvarming.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

Tennings punktet du mener sant? Hvordan gjøres dette siden det er tannhjul og ikkje reg reim. Har sån lampe. Eg lagde et merke på fordeler staget før eg skrudde den løs. Dette ble gjort utifra når den gikk fint. Skal demontere forgasseren igjen iløpet av helgen. Og blåse alt reint. Så får vi se ka som skjer.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo B16

Post by Reodor57 »

Hei

Tenningstidspunktet har ikke noe å gjøre med tannreim eller tannhjul. Det er kun timingen på ventilene, og det er noe helt annet. Tenningstidspunktet er enten en skala på fremre reimhjul/deksel eller på svinghjulet bak motoren. Se om det er et sted du ser svinghjulet der bak fordeleren. Er en gradert skala. Du skal ha ca 4-5 grader fortenning. Siden dette er en traktor kan det være et deksel over hullet på svinghjulskåpa). Justering skjer ved å løsne på den klemmeskruen som sitter på braketten under fordeleren. Ikke rør noe av dette før du vet at forgasseren er 100% ok, inkl stifter og kondensator i fordeleren. Sjekk stifteåpningen i fordeleren slik at denne er ca 0,45mm. Fett og olje på disse får du bort med startgass.(Tips)

Ta ut dysene igjen og blås rent, gjerne motsatt vei av strømningsrettningen. Misstenker den ene hoveddysa..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply