Volvo B16

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Volvo B16

Post by 445 »

Hvordan har det gått med oljelekkasjen og Omega 917?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

Oy her var det lenge siden eg har vært inne. Fungerte greit en stund med omegaen men begynte og lekke etterhvert igjen.

Men no er det nye problemet at traktoren sto ute en stund ( ca 1 månede) så skulle eg kjøre den bort til huset, men da fjusket den en del. Så eg gikk for og kjøpe bensin, men da ville den ikkje starte. Når eg begynte og se over det så var det en sprekk i forgasseren, der ved inngangen som bensinrøret/bendet kommer inn. Så fikk tak i en ny en og prøvde, men den ville ikke starte da heller.

Så eg begynte med og skifte tennplugger, fordelerlokk og rotor- sjekket gnisten på brytepinnen, Gikk over alle eletriske punkter og pusset reint for eiring og skiftet bensin osv. No har eg omsider fått den halv veis i gang, det vil si at den starter men kubber ganske kjapt. Noen ganger med chok og noen ganger uten. Når eg skrur ut pluggene og gjør de rein for sot, så starter den ganske kjapt igjen, men kubber like kjapt. Når eg har gjort dette noen ganger, så går den jevnt på halv chok, men plutselig så kubber den. Uten chok så kan den gå fint i noen sekunder, så bare dabbe av. Akkurat som den ikke får nok bensin, eller gnist på alle pluggene.

Lurer litt på hvordan den gassreguleringen fungerer, er det noe der som kansje sitter fast eller noe, siden den sto ute? Noe eg skal justere der?

Kommer til og ta ut bensinpumpen og forgasseren for og sjekke om det ikke er komt noe skit i dysene.

Nå står traktoren i en kald/tørr garage og har gjort det de siste 2 månende.

Ellers skal eg begynne og ta rust og div etterhvert, samt få ut motoren, men hadde vært greit og visst at alt fungerte når eg tok det ut.

Takker for all god hjelp :)


Mvh
Trygve Boge
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Volvo B16

Post by 445 »

Velkommen tilbake/innom!

Synes det var veldig rart med sprekk i forgasseren. Kan du legge ut eller sende meg et bilde av dette?
Kan det ha stått vann i bensinrøret slik at det har blitt frostsprengt? Høres lite trolig ut.
Har du demontert forgasseren og blåst ren dysene med trykkluft?

Har du håndpumpe på bensinpumpen? Et lite håndtak på undersiden?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

Heisan. Ja har håndpumpe ja. Og så et sån glasshus som bensinen samlet seg inni.

Ja var litt merkeli at den var sprukke. Skal se om eg får tatt et bilde i kveld.
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

Demonterte forgasseren ja. Men har en liten mistanke om at det ligger igjen noe rusk. Skal se ka eg får gjort i kveld.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Volvo B16

Post by 445 »

Du kan jo koble vekk bensinrøret fra forgasseren, og la røret gå ned i en "bøtte". Når du håndpumper på bensinpumpen vil du se om den pumper bra.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Volvo B16

Post by 445 »

Her er en detaljtegning av forgasseren i tilfelle du er i tvil om hvordan den skal settes sammen.
Deletegning forgasser VN34.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

Det har eg fakris gjort. Tømte all gammel bensin. Og den pumpet som bare det. Så problemet må være forgasseren. Takk for tegning. No gleder eg meg bare enda mer til og komme hjem ;-)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Volvo B16

Post by 445 »

Det finnes flere her inne som er gode på forgassere, f.eks Reodor57 og Torbo2.
Jeg kan prøve meg på et lite råd jeg også.
Se vedlagte tegning:
Pakning forgasser.JPG
Pass på at det er tett mellom flottørhus og forgasser i vertikalplanet der jeg har gulmarkert pakningen. Sett inn et par av skruene på toppen og press flottørhuset godt sammen med resten av forgasseren slik at det ikke kan suge falsk luft ved den "gule" pakningen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo B16

Post by Reodor57 »

Spørs om du har en VN34 eller VIG 30 forgasser.
Sprekker kan oppstå om en bruker gjengetape. Vinkelleddet skal IKKE ha det fordi huset tåler ikke den utvidelsen, og vinkelleddet er konisk innerst så tetteflaten sitter innerset i hullet. En kan imidlertid legge på en pakning mellom vinkelleddet og huset om en får helt feil vinkel når det er skrudd til.
To ting som kan være feil som jeg ser, hvorav en er den mest sannsynlige siden fenomenet er likt med begge forgasserne. Det ene er flottørventilen i forgasseren som ikke stenger. Det andre er faktisk luftfilteret....
Siden dette er en traktor regner jeg med at den har oljebadfilter. For lite olje i dette gjør at den får for lite bensin, og med riktig nivå får en riktig. Stiller en imidlertid inn forgasseren riktig når det er for lite olje i filteret vil den få alt for mye når en får riktig. Dvs. har en akkurat for lite vil motstanden i filteret variere med hellingen på traktoren og veksle mellom to driftsområder. Skjønner? Så vask og rens filteret og ha i ny olje. Deretter kan du justere forgasseren. Har du en VIG30 forgasser vil en få fetere blanding om en skrur den øverste justeringsskuen inn, da denne regulerer luft til dysene. Magrere blanding får en da ved å skru denne utover. På VN34 som du har fått tegning på er det motsatt.
Da venter vi på bilder når du kommer hjelm :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo B16

Post by Reodor57 »

Prøver meg på et bilde. Er vel kanskje en Zenith 26 VME du har, siden denne ikke har akselerasjonspumpe. Ellers gjelder alt som er sagt over også på denne.
Traktorforgasser
Traktorforgasser
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

Er den du viser til ja reodor. Det at den var sprukke.er nok som du siet at det er blitt brukt gjengetape av en viss person (meg). Den nye la eg en pakning på flaten på forgasseren så ble den i riktig retning. Når det gjelder luftfilteret så skiftet eg oljen i dette. Tok en litt tynn olje, har det noe og si?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo B16

Post by Reodor57 »

Kan være en mulighet for at den suger med seg litt olje dersom den er for tynn. Blir da litt mer blårøyk enn vanlig... En skal bruke samme olje som på motoren står det i verkstedsmanualen. Dvs vanlig mineralolje. Deretter kan du jo justere forgasseren slik du gjorde tidligere i denne tråden. Blås også ren flottordysen. Den skal stenge slik at du ikke klarer å blåse igjennom den bare ved vekten av flottøren. Dvs at om du tar den gamle forgasseren og bruker denne som test, skal den stenge om du holder den opp ned og blåser i bensininnløpet. Kjemisk metall fungerer forresten greit til å fikse sprekken. Lodde har jeg ikke fått til med dette materialet. (Alu-zink legering av noe slag)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Volvo B16

Post by Torbo2 »

Det er ikke lett å stille diagnose på avstand. Noen råd er gitt, som kan være fornuftige.
Kanalen for tomgangsdysa kan være tilgrumset av gammel bensin med spor av avleiringer. Trykkluft i tomgangsdysa kan hjelpe.

Men når man er i en "gate" hvor vanlige tips, råd og logikken ikke stemmer, så må man tenke litt annerledes.

Om ikke ovennevnte virker, kan man tenke over coil og kondensator. Det er to deler som ikke lar seg måle med enkle hjelpemidler.
Sammen med å prøve eliminasjonsmetoden her (prøve med andre deler), må du passe på at tenningsanlettet får nok spenning og strøm. Jeg setter som regel på en "fuskeledning" mellom batteri og coil, for å utelukke feil med tenningsbryter og gamle ledningsforbindelser, selv om dette går utenom sikring.

Ellers gjelder ordtaket "Den som leter finner".... Noen ganger tar det litt tid.

Lykke til!
For å si som Enok på Anno. Dette klarer du!
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

hehe jo skal nok få den til og gå etterhvert igjen. er jo ikke en rakett som skal til mars ;) men fikk ikkje sett så mye på den i kveld som eg hadde håpet. Skiftet oljen på luftfilteret, og det hjalp litt. Akkurat som den gikk litt renere før den daua ut. Skal kjøpe startgass i morgen, så eg får eliminert lekasjer. Skal prøve og få lagt ut noen bilder og sånt i morgen.

Ellers så kan eg nevne at eg har prøvd med 2 forskjellige kondensatorer og coiler uten noe forandring, samme gjelder pluggkabler. Plugger har eg prøvd med noen ngk-b6s, denso w20s-u og biltema sine brisk plugger. Der var faktis biltema sine som gjorde mest utav seg.

Nei får se ka eg finner ut av i morgen :)
Post Reply