Ryggelys

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Post Reply
Milander
Posts: 40
Joined: Sat 06 Jun 2009 11:33
Location: Brønnøysund

Ryggelys

Post by Milander »

På min 544 fra 1959 (6 volt) sto det et ryggelys. Det var strukket en ekstra ledning bakover fra dashbordet til bagasjerommet. På gearkasse, H6, er det ikke uttak for ryggelys og på koblingskjemaet, det fine med farger, står det ingenting om ryggelys. Da jeg lå på rygg og kikket under dashbordet så jeg en "dings" innerst på speedometerwiren, med to ledninger som går til en flat, liten kontakt med to nye ledninger ut.. Den ene er den lange som går bak, den andre henger løs og er ikke koblet. Hva i all verden er dette? Er det elektronikk som registrerer når speedometerwiren snurrer baklengs og kobler strøm til ryggelys? Hvordan skal dette kobles?
Milander PV544A B16 1959
tlf 95826116
User avatar
rojo
Posts: 37
Joined: Wed 19 Aug 2009 08:44
Location: Tiller

Re: Ryggelys

Post by rojo »

Hei, det er riktig, det virker når du kjører bakover, ca 1 meter, koble dette på parklys, slå på parklys, sett i revers, kjør ca 1m, lampa lyse, hvorfor parklys, praktisk hvis du glemmer å kjøre framover før du slår av motor. Jeg husker ikke hvordan du kobler, men vil tro at + skal til pluss på parklyssikring. Lag deg ledning, som prøve, fra speedometer og prøv.
PV544A B16 sport 60+Duett210D 63+Poletta 84+MX-5 90+Matiz 01+Aquamar 20 60HK 04+Durango 04
Hilsen Rolf
Post Reply