Vedlikeholde batteriet

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Vedlikeholde batteriet

Post by Torbo2 »

Dagens hotteste tips? :roll:
Hvem er det som ikke bekymrer ser med at batteriet tappes under lagring?
Alle har vel ikke strømtilgang (230 volt) for å vedlikeholde batteriet med hjemmelader der hvor bilen står?
Image
- pene er de også....
Jeg har lenge tenkt på solcellepanel for å vedlikeholde batterier, spesielt på campingbilen. Men når jeg har sett på priser, så har tankene snudd seg litt..

Men så kom jeg til å tenke på Clas Ohssson. Det fant jeg noe... Men Jula? Der kom svaret. Det var rene julepresangen! Er det mulig? Og dem de selger der er billigere med spenningsregulator enn selve spenningsregulatoren på andre steder, som hyttebutikker osv.).

Den oppgitte effekten under er under gode forhold, så jeg regner ikke med å få ut mer enn en fjerdeldel av det oppgitte, da jeg skal montere horisontalt på baksiden av et sidevindu bak på campingbilen.
På Duetten blir det vel løs montering med lang ledning til nærmeste vindu på låven?

Solcellepanel 18 W
http://www.jula.no/solcellepanel-18-w-604186 kr. 595,-
Miljøvennlig og kostnadseffektivt vedlikehold av bil-, båt- og mc-batterier. Kobles til via de medfølgende batteriklemmene eller sigarettenneruttaket. Utgående kabellengde: 3 m. Maks. effekt: 18 W Strøm: 1,2 A. 15 V. Vekt: 2,3 kg. L870xB340 mm. Tykkelse: 40 mm.
Art.nr: 604186

Solcellepanel 6 W
http://www.jula.no/solcellepanel-6-w-604188 kr. 295,-
Miljøvennlig og kostnadseffektivt vedlikehold av bil-, båt- og mc-batterier. Kobles til via de medfølgende batteriklemmene eller sigarettenneruttaket. Utgående kabellengde: 3 m. Maks. effekt: 6 W. Strøm: 0,4 A. 15 V. Vekt: 630 g. L275xB324 mm. Tykkelse: 15 mm.
Art.nr: 604188

Jeg er jo fristet til å prøve det billigste også? Det er jo kun snakk om vedlikehold, da selv en liten strøm kan gi mye effekt over tid.. Det er jo "det jevne som drar", heter det vel?

Men for min del er jo dette leketøy for vóksne, koble, sjekke, måle og se om det blir spennende resultat?

Har andre her inne erfaringer om solcellepanel?
Gode råd og tips mottas med takk...
Er det bortkastet, har jeg i alle fall ikke kastet bort masse penger..?? :roll:

Det jevne:
Dette under har ikke så mye med saken å gjøre, men en illustrasjon på de jevne.... (kan vel også si selvopplevd, men det var lenge siden.. :) .)
Eks. traileren som ikke har lov til å kjøre fortere enn 80 km/t. Sammenliknet med "mase-Jonas" som peiser avgårde på samme strekning og tror han kommer fram leeeenge før? Men så ser "Jonas" at traileren han kjørte forbi for lenge siden seiler inn på samme bensinstasjon hvor han stresser en pølse, cola, sjokolade osv. inn i kjeften....
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Vedlikeholde batteriet

Post by Reodor57 »

Tja. Hva med å ta ut batteriet og ta det med hjem? En vedlikeholdslader koster mindre. Lang ledning på 12 volt gir mye spenningstap. Ser forøvrig gadget faktoren. Hadde forøvrig GTn min lagret i ett år med fulladet batteri. Koblet det bare fra, men bilen startet etter den lange lagringen så snart den fikk bensin. Selvutladingen på batterier er liten, spesielt om det er kaldt. Når bilen hentes ut er det jo varmere i været igjen :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vedlikeholde batteriet

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Vekt: 2,3 kg. L870xB340 mm. Tykkelse: 40 mm.
Det store panelet krever jo en god del plass. Nesten 90 cm langt og 4 cm tykt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vedlikeholde batteriet

Post by Torbo2 »

Reodor57 wrote:Tja. Hva med å ta ut batteriet og ta det med hjem? En vedlikeholdslader koster mindre. Lang ledning på 12 volt gir mye spenningstap. :-).
Jeg har ikke funnet fram til denne løsningen for moro skyld. Etter henting av to biler på låven hvert år så synes jeg det er greit å slippe å bære på to batterier som skal kjøres hjem eller annet sted for å lades. På låven der den står i annen etasje er det ikke stikkontakt for lader. kan jo ikke ta strømmen ut fra løse lufta heller!
Ved et par tilfelle har det vært bare så vidt jeg har fått start på bilene. Og to ganger har jeg brukt startkabler fra et anent bærbart batteri.
Bensinen har seget tilbake i rørene osv.. trenger vel ikke si merr?
Man kan jo ikke kjøpe nye batterier hele tiden, og brukte batterier har jo større selvutladning enn nye..
Lang ledning er ikke noen problem med små strømstyrker, da tapet er avhengig av strømmen osv. Så hvorfor det skulle være et problem?


Om ikke alle synes dette er en god ide, er det i alle fall en god idé for meg.
Størrelsen? ja, jo da, men jeg tenker den store går fint til camperen og den lille til vedlikeholdsladning.
Last edited by Torbo2 on Mon 22 Oct 2012 21:02, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vedlikeholde batteriet

Post by 445 »

Det er flott om du tester ut dette!
Skal bli spennende å høre resultatet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vedlikeholde batteriet

Post by 445 »

Siden tittelen er litt rundt formulert "Vedlikeholde batteriet", så tar jeg et par andre ting i samme slengen:

Noen av oss tar batteriet hjem, eller har bilen hjemme i "opplag" om vinteren.
Har hørt ulike teorier om hvordan oppbevare batterier best.
Et av dem var som følger: "Lad batteriet helt fullt, og putt det i fryseren gjennom vinteren." Har dette noe for seg?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vedlikeholde batteriet

Post by Torbo2 »

Ifølge Sønnak er dette med fryseren en god teori. Selvutladningen er svært liten i kulde. Derfor er det som regel greit nok å bare la det stå i bilen under lagring, f.eks. i en kald låve, noe jeg gjør, men jeg har opplevd at brukte batterier har større selvutlading, og den øker jo med alderen på grunn nav sulfatering. Og siden jeg har batteriene leeenge, har jeg mistanke om at en liten lading, f.eks. fra solcellepanel, kan bedre forholdene? Da reduseres jo også sulfateringen og levetiden øker.
Er det ikke ladet opp, fryser og sprekker det....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vedlikeholde batteriet

Post by 445 »

En annen ting er bruk av vanlig kontra destillert vann.
Har alltid brukt vanlig vann, og mine batterier varer stort sett i ca 10 år.
Er det noen grunn til å bruke destillert vann - i alle fall i Oslo-området?
Er sikkert ulike vannkvaliteter ulike steder.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vedlikeholde batteriet

Post by Torbo2 »

Igjen tilbake til Sønnak, som stadig tok vannprøver fra maridalsvannet og andre steder:
De fant at vanlig drikkevann i Oslo-området var helt utmerket til batterier. Generelt var det lite farlige mineraler i drikkevann tidligere, men i de senere årene har jeg ikke hatt så tett kontakt med dem så her må man sjekke med sin egen kommune.

Ellers så kan man samle opp kondensvann fra kjøleskapet eller ta is fra kantene oppi fryseren. Det/den er kjemisk rent for farlige metaller og mineraler som kan skade kjemien i et batteri.... Supertips...?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vedlikeholde batteriet

Post by 445 »

En del av oss har jo kondenstørketrommel. Dette vannet må vel være bra?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vedlikeholde batteriet

Post by Torbo2 »

Det bler for avansert og moderne for emg, men om det ikek har vært i kontakt med kalk og andre uhumskheter så må jo det være fine saker...

Det er jo alltid motsom å utnytte de reursene som ligger der og venter på bli brukt!

Et annet eksempel er jo å sette inne generatorer på treningssentre for å ta ut energien der som elelrs går bort til ingen nytte!

La verstingene sveive generatiórer og sende strømmen tilbake til nettet, lys eller annet, så kan man sløse mer med strømmen med god samvittighet... Det var kanskje slemt, men nå ble det sagt....

Kan stryke det siste om noen protesterer vilt....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vedlikeholde batteriet

Post by 445 »

Når man ser at batteriet trenger mer væske, bør man da lade det fullt først og så helle på vann?
Eller skal ekstra vann på før lading?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vedlikeholde batteriet

Post by Torbo2 »

Regelen er vel å lade først, (før i tiden) men det må være vann over cellene. Så lade og så etterfylle når batteriet er ladet. Da slipper man søl.
Med "finladig" -(lite strøm) spiller det mindre rolle, da det sjelden blir "koking" med en vanlig vedlikeholdslader.
Før var laderne uregulerte, og mye heftigere, og de ga ikke opp i ladeprosessen. Så de kunne som regel ikke stå på mer enn 24 timer. Men batteriene fikk lettere topplading, altså at man fikk på de siste 15-20 prosentene som ikke er så lett på få til i dag med snille ladere.
Selv ikke bilens ladesystem klarer å fullade i dag, da man er så opptatt av at batteriene skal være vedlikeholdsfrie. Problem to er at man tror at batteriene har det bra, men så glemmer man batteriklemmer og renhold, som kan føre til startproblemer og selvutlasting på grunn av krypstrøm.
Før i tiden var lasespenningen oppe i rundt 16 volt og battereiene hadd det ganske bra. Men de krevde vedlikehold.
Så ble det nye tider, og i dag er mange batterier tette, men kun med sikerhetsventil.
Tilbake til Sønnak, så kan man sjekke på hjemmesiden fordeler og ulemper med forskjellige batterityper. De nye som er tette har ikke overbevisende resultater.
Selv valgte jeg gammeldags syrebatteri Som campingbatteri. Gassing? Vell, her er det en utluftingsslange som går ut av bilen, så er det problemet løst.
Jeg regner med at det har lengre levetid og vannforbruket med 14,5 volts lading gjør at jeg må sjekke og etterfylle to ganger årlig. Det tror jeg jeg skal krare. Og så får jeg tørket støv (hvro kommer det fra forresten?) samtdig... Kan det bli bedre?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vedlikeholde batteriet

Post by 445 »

Da fortsetter jeg som jeg har gjort.
Foretrekker også "gammeldagse" blysyrebatterier.
Enkel teknologi og relativt rimelige i innkjøp.
Stort sett holder mine batterier i 10 år, så det er ikke store utgiftsposten.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply