Lede evne div matrialer?

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Post Reply
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Lede evne div matrialer?

Post by Håvard E Johansen »

Har bestandig hørt at rustfritt A4\A2 har dårlig lede evne. skjønner ikke helt den tabelen her da??
Tenker på og bruke mer A4\A2 skruer til elkoblinger?? noen meninger her?

Image
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Lede evne div matrialer?

Post by Torbo2 »

Jeg ha en mistanke om elektrisk ledeevne ikke er direkte i samasvar med edelheten. Rustfritt stål er f.eks. er ikke en "selvstendig vare", men blanding av flere ting, som jern, nikkel, krom evt. mangan o.a, så dette kan trolig har svært forskjellig ledeevne.
Det er også rart at Aluminium ligger så lavt på lista her, da det brukes i høyspentkabler for å lede strøm langt over bakker og fjell...
Jeg spurte en elektriker om det en gang på xx antall år siden, og han sa at ledeevnen var på høyde med kobber og messing... Men hvilken kunnskap dette var basert på vet jeg ikke, men jeg har ikke hatt grunner til å stusse på det foreløpig.
Det er noen her inne som vet mer inngående om dette, så kan kanskje de og evt. andre avklare dette nærmere....
Minst tre på smøretrefet i dag vil nok ta dette på "strak arm"...?
User avatar
ola
Posts: 21
Joined: Mon 31 May 2010 15:47
Location: Drammen

Re: Lede evne div matrialer?

Post by ola »

Det er nok riktig at edelhet har lite å gjøre med ledeevne. Wikipedia har som oftest fasiten, og der rangeres ledeevne (σ) for et utvalg av metaller som følger:

Material σ (S/m) at 20 °C

Silver 6.30×10e7
Copper 5.96×10e7
Gold 4.10×10e7
Aluminium 3.5×10e7
Iron 1.00×10e7
Tin 9.17×10e6
Carbon Steel 6.99×10e6
Lead 4.55×10e6
Stainless steel 1.45×10e6
Mercury 1.02×10e6

Med andre ord; kobber leder strøm over 40 ganger bedre enn rustfritt stål, og aluminium ditto 24 ganger bedre. I tillegg skal man alltid ha klart for seg at uheldig mix av metaller med ulik edelhet kan gi seg utslag av galvanisk korrosjon, og dette fenomenet trives ofte der hvor det går elektrisk strøm.
Ola
-58 PV544 B16B
-72 1800ES B20E
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Lede evne div matrialer?

Post by Torbo2 »

Der kom svaret som jeg hadde en anelse om. Dette var meget iformerende!

Et par ovveraskelser riktignok, men jeg tviler ikke på verdiene over... jeg har for vane å dobbel-trippel -sjekke ting på grunn av alt fra skriverfeil til annen "blingsing", men dette er nyttig info....
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Lede evne div matrialer?

Post by Reodor57 »

Rustfrie skruer går sikkert bra, men ikke sveis inn rustfrie plater i bilen. Det blir dårlige greier. Hadde en kollega som gjorde det og bilen begynte å ruste som besatt. Tok så ut plata og sveiste inn normal stålplate samt kastet inn noen sinkplater mellom gummimatter og stålet og bilen sluttet å ruste..
Vedr Aluminium i høyspentkabler. Alle ting er kompromisser heter det, men dette har med vekt/pris og styrke å gjøre. Der kommer aluminium best ut på alle tre punkter. Den 1996 modellen jeg hadde av Fiat hadde aluminium i ledningsnettet. VELDIG dårlig kombinasjon med galvaniserte kontakter og fuktighet. Alle lampene på dashbordet lyste i fuktig vær, men bilen gikk heldigvis for det.. Måtte stadig ta av multikontakter og dynke dem i CRC for å få lys i baklysene etter regnvær, men da har Torbo2 sikkert fått svar på sitt høyspent spørsmål... Undersjøiske kabler er som regel i kobber, men her er ikke vekt noe problem, snarer tvert om, samt at ledningsevnen er direkte penger i kassa. Om det faktum at det brukes likestrøm i disse kablene har noe å si vites ikke.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Lede evne div matrialer?

Post by Torbo2 »

Høres logisk ut det. Lett i og billig lufta hvor det er mindre korrosjonsproblemer. Må legge til at det ligger stålkabel i midten for å gi bedre strekkfasthet. Tunge bedre ledere, som kobber, til sjøkabler, bedre korrosjonbestandighet osv., da vekten ikke har betydning. Prisen er jo avgjørende også. Men å bruke aluminiumskabler i bilen har jeg ingen intensjoner om.
Post Reply