Når man tar ting av, er man ikke alltid like flink til å notere hvordan ting står? Det hender i alle fall med meg, også ved ledningsnettet framme.
Bilen PV 60-modell er bygget om fra 6 til 12 volt, som jeg tenke å serietilkoble de to seks-volts hornene, og det går greit. Det går med 12 volt også, men lyden blir svært intens, og naboen på andre siden av veien kan begynne å lure?
Sjekket koblingsskjema og fant det først litt rart, og undret meg over hvorfor det var så rart koplet? Men så skjønte jeg at det måtte være to skjemaer i ett. Altså heltrukne linjer for biler med et horn og ekstra stiplede for biler med to horn! Det må vel være sånn?
Releet er også litt spesielt, ved at det har innvendig forbindelse mellom strømmen inn til "hovedbryteren" og plussinngangen på spolen. Så når det får jording via rattbryteren smeller releet sammen og gir strøm til to horn. Atså ikke et vanlig relem, som lysrele, men et lysrele kan brukes om kontkakt 30 og 86 kobles sammen utvendig - for de som vil sette inn to horn, eller erstatte et ødelagt rele...
I koblingsskjemaet er det altså de heltrukne linjene som gjelder, om bilen har et horn, og stiplete via relé om bilen har to horn... - Kan det se ut som.
Vell, da er det vel bare å komme seg ut å prøve og håpe på at releet fortsatt virker... For jeg skjønner tegninga, at det er valgt relemontering ved to horn, da to krever ekstra strøm. Men om det er nødvendig og unødig komplisert, er et annet spørsmål?
Bryteren i rattstammen er den eneste delen som kan skånes ved bruk av relé, og de kontaktene bør tåle litt, men kanskje ikke om man holder på hornet i mange minutter, da plasten rukdt kan bli for varm? Hovedstrømmen igjennom kretsen elelrs er jo den samme uansett rele eller ei?
Om alle med tor horn har rele, er vel et annet spørsmål?
Trolig er releet i orden og det er bare å sette ting på plass, men jeg må finne tingene nedi der framme...
Kobling av horn på PV
Kobling av horn på PV
Last edited by Torbo2 on Sun 12 Aug 2012 12:23, edited 2 times in total.
Re: Kobling av horn på PV
En av fordelene med rele er jo at det kan være ganske tynne ledninger inn og ut av rattnavet. Ser i alle fall det hos meg. Der er ledningene til/fra bryteren i rattet ikke veldig tykke.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Kobling av horn på PV
Forresten så har jeg noen 6V releer liggende hvis noen trenger.
Du skal vel ha 12V.
Du skal vel ha 12V.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Kobling av horn på PV
Jeg trenger 12 volts relé og det står jo i, så det bør jo virke. Må båre følge leningene til div. og koble. Så det blir vel sånn om skjemaet stemmer med bilen? Det er jo ganske mange koblingsskjemaer ute og går...
Ledingene er 2,5 mm2, (tykkere enn for 12 volts anlegg), ifølge skemaet, så det er ikke noe problem uten rele rele, men jeg tror det skal finnes, men må ut og se....
6-volts releer er jo ikke så lette å fåt tak i, så her bør man kansje sikre seg?
Ledingene er 2,5 mm2, (tykkere enn for 12 volts anlegg), ifølge skemaet, så det er ikke noe problem uten rele rele, men jeg tror det skal finnes, men må ut og se....
6-volts releer er jo ikke så lette å fåt tak i, så her bør man kansje sikre seg?
Re: Kobling av horn på PV
Resultat: Rele på plass! Reléet satt godt gjemt under framme på inneskjermen. Nesten alle ledningene satt på, og da jeg koblet på resten, med hornene i serie, ble det god lyd. Så skjemaet stemte (relevarianten).