Vindusvisker tar full runde

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Vindusvisker tar full runde

Post by 445 »

Tillater meg å lage en egen tråd om et problem som dukket opp i prosjekttråden til Røbern's 1962 PV 544.
Ser at han ikke fikk så mye respons på akkurat denne problemstillingen i den tråden, og så blir det lettere for andre å finne ut av problemstillingen senere, når den beskrives i egen tråd.
Røber'n wrote:Det har imidlertid dukket opp en ny teknisk utfordring; da jeg kjørte til etterkontrollen i dag begynte det selvfølgelig å regne. Da jeg startet vindusviskeren fikk jeg meg en skikkelig overraskelse: den høyre viskeren tok en full runde, via panseret og tilbake opp til utgangsposisjon. Jeg ble ordentlig lang i maska, og ganske redd for at lakken hadde fått en skikkelig omgang, men det ble med den ene runden før jeg fikk skrudd av. Heldigvis ble det ingen merker. Resten av turen gikk med en vindusvisker. Denne har imidlertid begynt å gå for langt slik at den visker ut i løse lufta pga krumminga på vinduet.
Jeg har forsket litt på dette i kveld. Jeg klarte ikke å få den til å gå en full runde under kontrollerte former, men ved et par tilfeller gikk den for langt og ble liggende bak festet for den venstre viskerarmen. Jeg mistenker at dette har noe med friksjonen på ruta å gjøre, slik at farten viskeren får blir høyere når ruta er våt.
Jeg har vært under dashbordet og strammet klammeret på toppen av viskermotoren, samt sjekket at alt sitter fast. Jeg har imidlertid hørt noe om at den taggete koppen som viskerarmen sitter på er festet på en foring som igjen sitter på akselen til stangsystemet. Dette opplegget er visst ikke å få tak i nytt, og blir ganske slitt etterhvert slik at viskeren kan komme ut av kontroll og i verste fall ramle av. Jeg har også hørt at det går an å trikse det til med litt håndtering av foringa samt litt lim. Håper at noen kan hjelpe meg med noen forslag til hva som kan være feil! Alle forslag mottas med takk! Det er ikke gøy å ha ting som ikke virker på bilen, særlig ikke vindusviskere, og det ser passe teit ut når jeg må stoppe og ta av den ene viskerarmen hver gang det kommer et par regndråper.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by 445 »

Det er jo noe herk å ligge under der og kikke.
Arbeidsstillingen er nok ikke beskrevet i HMS-håndboken, eller så er det akkurat dét den er....

Kan det være en ide at du tar en del (dvs mange) bilder av mekanismen og legger ut i denne tråden?
Det er lettere å se på bilder på en skjerm, enn å ligge under dashbordet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by Torbo2 »

Det beste er nok ta ut mekanismen, så ser man hva man lettere hva man hodler på med. Det går litt lettere om man tar ut setene, og det er gjort på et blunk. Men å løsne den midre festeskruen på mekanismen, som man knapt nok ser med et speil er "tidsfordriv"....
Jeg gjorde det nylig på PVen, og foreløpig har jeg ikke montert den skruen, da det bør gå bra uten...?
Jeg vil anta at det er utslitt(e) ledd og akslnger ut mot pusserarmene som gjør at den tar seg en rundtur?
Image
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by Torbo2 »

Som du ser Røber´n, så har jeg en slik sak.
Får du ut din egen kan du låne denne eller så kan jeg ta mål av stagene, da det virker som det/noe er feil her, ombyttet eller på annen måte feil lengde?
Som du ser av min er det en større vinkel i hvilestiling på pussermekanismen? kanskje?
men det kan jo også være rett og slett slakk i utgående aslingen og ledene på stagene

Dette er ikke none fasit, me nnoe å g åut fra...
For korte stag: ?(trolig)
En måte å fikse dette på er å lage mindre bøyer på stagene, da vil den teoretiske lengden bli lengre eller kortere, avhengig av bøyingen? og da er trolig problemet løst?
VEll vell jeg er jo ikek akkurat under dashbordet hele tiden, så du må nok sjekke litt mer her selv..

Men om du skal ta av armen fra selve motoren, må du merke den slik at den kommer på plass i samme vinkel, ellers vil selvparkeringen stoppe pusserne på et vilkårlig sted, når du får den til å gå som den skal. Og det gjør du trolig...
Det er jo ingen krise om du ikke får selvparkeingen til å virke, men det beste er godt nok...

Ved hjelp av en plussledning fra batt. f.eks. kan du sjekke om selvparkeringen virker. Prøve å kople rett på kontaktene på pusseren. Tror neppe den er defekt?
Men pass fingrene inni der! De armene kan klippe som er tang/saks, og å få fingrene innimellom der kan i beste fall bli håndjern til noen som kan skru kan hjelpe deg ut av krisa.
En historie om dette er lagt inn på forumet! ikke akkurat morsom..

jeg koblet nettop opp på PVen, men nå husker jeg ikke kontaktnumrene i farten, og så er jeg ikke hjemme, så jeg får ikke sjekke fargene...

Men en plussledning avslører fort om om selvparkeringen virker.
Og dette kontaktpunktet skal ha konstantstrøm fra tenningsbryteren. Ergo skal du kunne stoppe viskerne midt på bare ved å slå av tenningen.
Dette er litt sånn "klå seg i hodet jobb", men med klare tanker er alt plutselig i orden.
Jeg la ut et bilde av kompisen din, men husker ikke navnet? Han er jo flink med elektro!
Kan du opplyse navnet?
Vil han være anonym så er jo det tillat her... :roll:
Last edited by Torbo2 on Sat 26 May 2012 08:38, edited 1 time in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by Torbo2 »

Koblingsskjema for pusser slik jeg ser det....
Image
Fargene kommer vel greit fram?

Vær obs på tilkobling 31b, hustigstopp for motoren, som gir anker og felt i motoren jord, som gjør at den bråstopper!

53a må ha strøm for at motoren skal parkere.

Det kan hende at dette er nok til å få orden på pusseren, men det er noe med de leddene også... :roll:

Ikke det enkleste å få ut den pusseren på grunn av den lille midterste festeskruen som sitte noen bakvendt til...
Jeg prøver uten denne på PVen, som jeg har vært inne på, da dette er feil C-moment for min nakke osv...

Teorien rundt dette er at ankeret inni vindusmotoren går rundt og lager sin egen strøm til å gå "perpetomobile", men motstanden foringer/lagre og i armer og ledd gjør at den stopper, men litt for sent. Kobles jord på denen kretesen, når bryteren slås av, kortsluttes denne effekten og motoren bråstopper. Da vil den ikke gå for langt, og kanskje ikke ta en ekstra runde? (tror jeg)... :roll:
lykke til! :)
Dette fikser nok du og kameraten din!
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by Røber'n »

Her har du jaggu kommet med mye nyttig info, og gode forslag til løsninger, Torbo!
Nå er det siste finpuss på bremsene, med justering og lufting, og så er viskerne neste post på programmet. Det irriterer meg virkelig å ikke ha det i orden. Skikkelig stusselig å måtte plukke av den ene hver gang det kommer noen regndråper. Jeg skal ta for meg lista di og starte med feilsøking. Håper på å få litt god hjelp, så ordner det seg nok. Kommer tilbake med mer info her når vi får ligget litt under dashbordet...
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by Torbo2 »

Det hadde jo vært font om det kun var feil/manglende tilkobling. Smøring av akslingene ut igjennom karosseriet er også viktig. sjekk "tyggegummitipset" på forumet. Husker ikke hvor det ligger, men det går vel å søke? :roll:
Her var det forresten: viewtopic.php?f=11&t=936&p=5356&hilit=tyggegummi#p5356
Og jo mer du studerer "urverket" desto mer skjønner du av det. Men det er jo klart man jo jo også pleie familien.... Så det må jo ikke li en mani heller....
Men jeg tenker den bilen din lyser opp i gårdstunet! Så en viss forstålese vil du nok få om du bruker tid på bilen... :)

Er vel redd for at mekanismen må ut for nærmere kontroll, men det vil jo vise seg...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by 445 »

Hei, og takk for en kjempehyggelig tur på torsdag!
Ruten du loset oss passet perfekt for våre gamle biler.

Når det gjelder viskerne, så tok jeg noen bilder "oppunder". Skal legge dem ut her, men akkurat nå har jeg smalbånd, ikke bredbånd.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by 445 »

Her er noen bilder fra "oppunder" i bilen din:
IMG_9787.JPG
IMG_9788.JPG
IMG_9790.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by 445 »

Kan løsningen være så enkel at en eller flere deler har blitt forbyttet på høyre/venstre side?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by Torbo2 »

Ved et grovt mål, er den venstre ca. 0,5 cm kortere enn den høyre, og da ken en manglende bøy på et av stagene gjøre at den ene går for langt, evt byttet om? ca. 20,3 cm høyre side og 21 cm på venstre side. og det skal ha en bøy.
Saken må nok ut uansett for å få dette 100 og da kan man se hva som må gjøres, f.eks. lage en bøy på det ene staget for at det skal bli kortere, og derved kortere utslag - evt. bytte om om det er satt feil sammen?
Rikitg elektrisk kobling?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by 445 »

Om du ikke får løst problemet før, så kanskje du kan ta med bilen til høstens smøre/mekketreff i Oslo/Akershusavdelingen? Da pleier det å være flere mekke-kyndige på plass samtidig, og så kan din bil skrues på samtidig som andre får tiltrengt smøring?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Saken må nok ut uansett for å få dette 100 og da kan man se hva som må gjøres, f.eks. lage en bøy på det ene staget for at det skal bli kortere, og derved kortere utslag - evt. bytte om om det er satt feil sammen?
Kan det gå an å lage en rask konstuksjon i treverk og metall, der du kan montere mekanismen og se hvordan den fungerer?
Tenker på å ta ut hele greia og montere på en bukk, der viskergjennomføringene går gjennom en metallplate med hull i passende avstand?
Vanskelig å forklare, men alt man kan slippe å gjøre "oppunder" må være bra.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by Torbo2 »

Om man har tid så kan det være lærrikt?
Men jeg ville nok tatt ut hele saken for å sjekke...
Men vi kan jo ikke gjøre alt likt her i verden, og du er jo mer snekker enn meg.... Så da har du 445 vel allerede tanker om dette?
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by Røber'n »

Hmm... Nok en gang må jeg si at jeg er imponert over interessen og engasjementet deres! Dette skal vi til bunns i!
Jeg var ute og kjørte i regnvær i går, og kan konstatere at det har IKKE grodd, hehe... Like stas hver gang å måtte gå ut av bilen og nappe av den høyre viskeren før jeg fortsetter turen. :D
Jeg har ikke prioritert å gjøre noe med dette da det har vært en del kjøring i det siste, og èn visker er tross alt mye bedre enn ingen. Skal på treff på tirsdag, og etter det er det bare kosekjøring fram til august, så da trur jeg at det er på tide å rive ut hele stasen. Kan ikke ha det sånn!
Torbo har postet et bilde av en løs viskermotor med stangsystem. Er dette tilfeldigvis fortsatt utenfor bil og tilgjengelig for sammenligning? Hadde vært topp å ha et opplegg som fungerer å sammenligne med...
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
Post Reply