Forgasser

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Forgasser

Post by Håvard E Johansen »

Hei. Hvordan vite om det er en Vn34 eller Vn36??
Kan ikke se at det står noe om det på den. står bare Zenith Vn??
Eller kan jeg måle det?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Forgasser

Post by Torbo2 »

VN 34 har skrutilkobling på vakumrøret og VN36 har vanlig rør/gummislange-tilkobling som sitter et par cm høyere. Dette så langt jeg har registrert, da jeg bl.a. har en ekstre VN36 på hobbyrommet. Den har røket membram for "sparefunksjonen" (økonomiventilen)... Ellers ok, men den skal få ny membram og nye pakninger...
34 og 36 er diameteren på løpet, men det er du vel kjent med?
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Forgasser

Post by Håvard E Johansen »

ok. Da er det en vn34 jeg har. Vakumrøret har en mutter. som et bremserør, bare mindre.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Forgasser

Post by Torbo2 »

Håvard E Johansen wrote:ok. Da er det en vn34 jeg har. Vakumrøret har en mutter. som et bremserør, bare mindre.
Dette er som sagt så langt jeg har sjekket, men det kan hende at en VN36 også kan være utstyrt med vakumrør med gjenger, men da er det trolig ikke til PV? Du kan måle hullet i flensen for sikkerhets skyld...?
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Forgasser

Post by Håvard E Johansen »

Da må jeg ta den av. Hadde ikke tenkt det.
Er jo ikke så farlig hva det er, bare den virker, hehe. men om den skal får en overhaling engang. så kan jeg jo måle den da.
Da må jeg jo vite hva det er. (grunnet) riktig rep sett.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Forgasser

Post by Torbo2 »

Håvard E Johansen wrote:Da må jeg ta den av. Hadde ikke tenkt det.
Er jo ikke så farlig hva det er, bare den virker, hehe. men om den skal får en overhaling engang. så kan jeg jo måle den da.
Da må jeg jo vite hva det er. (grunnet) riktig rep sett.
Så langt - er forskjellen her:
Image
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Forgasser

Post by Håvard E Johansen »

Hei, takk for en fin tegning med forklaring :D
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Forgasser

Post by 445 »

De tegningene var veldig illustrerende. Kjempefint!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Forgasser

Post by Reodor57 »

VN34 har også skruforbindelse på bensintilførselen mens VN36 har slangetilkobling også her. VN34 sitter på B16 og VN36 er for B18.. Repsett er forøvrig omtrent identiske foruten gasspjeldet. Disse tegningene finner en også i manualene på hjemmesiden om en vil gå mer i dybden..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Forgasser

Post by Torbo2 »

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Forgasser

Post by Reodor57 »

Grei oversikt over alle deler, men hva er så fint med en sandblåst forgasser? Ru overflate som møkk setter seg umiddelbart fast i eller en forgasser full av sand i alle kriker og kroker som ødelegger lagerfalter etc så den blir vesentlig fortere slitt etterpå? Takke meg til en ærlig møkkete forgasser. Bedre da å legge den et par dager i parafin, eller som jeg, ultralydvaske den. Blir da rein tvers igjennom uten å invitere Sahara på besøk. Med parafinvask må en regne med å bytte gummimembranen på økonomisatoren, men den kan jo også demonteres på forhånd. Uansett rensemetode må en blåse igjennom herligheten med trykkluft etterpå for å få ut rester og oppløst skit, men anbefalingen går klart i rettning av å avstå fra sand/glassblåsing, selv om glassblåsing er litt mer skånsomt, men den metoden krever rengjøring på forhånd, så hva er da vitsen?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Forgasser

Post by Torbo2 »

Her er en erfaring:
Mer bensin gir penere gange om bedre effekt...
http://volvopvlv.egetforum.se/b18-tandn ... t1906.html

Jeg ville nok lagt meg på 125 i hoveddyse og ikke 130, men om effekten betyr mer enn div. Lambda-tall, så er det jo opp til den enkelte...
Over 130 i dysestørrelse er i alle fall for mye på en bil som skal gå på vanlig vei... tror jeg...
Post Reply