Ulyd i motoren

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ulyd i motoren

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Så er det snart tid for oljeskift på denne motoren. Innkjøringsoljen er brukt over 100 mil, så nå er det klart for semisyntetisk eller rein mineral. Hvorfor ikke rein mineral?
Bilen skal jo ikke brukes om vinteren.

Skal vi ta en oljediskusjon?
Gjerne!
Kanskje den bør tas i en egen tråd?
"Oljediskusjonstråden"?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ulyd i motoren

Post by Torbo2 »

Gode idé!
Du er vel klar for å fylle på litt flytende du også?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ulyd i motoren

Post by 445 »

Hadde ikke mye ulyd i motoren, men nå er den jo snart startklar etter overhaling så da trenger den olje!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Ulyd i motoren

Post by hlyshaug »

445 wrote:Hadde ikke mye ulyd i motoren, men nå er den jo snart startklar etter overhaling så da trenger den olje!
Jim Lundberg anbefaler i sin bok om motoroverhaling at man fyller olje så snart motoren er på plass i bilen. I iveren etter å bli ferdig med et motorprosjekt er det mange som har glemt akkurat det punktet, før de fikk en "å dæven-opplevelse" ved første start.

Nå er du selvfølgelig så nøyaktig og pliktoppfyllende at det aldri vil skje deg, men likkavælagitt... :wink:
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ulyd i motoren

Post by 445 »

Peilepinnen ligger på benken sammen med en 4 liters oljekanne. Vurderer å stripse bilnøklene fast i kanna.... :shock:
Tipper at oljefylling skjer rimelig snart.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Ulyd i motoren

Post by Reodor57 »

Det kan vi godt :-) hehe. Jeg kjører helsyntetisk 10-40 på PVn, og den bruker ikke en dråpe foruten det som lekker ut i bakkant av veiva da jeg ikke visste bedre enn å gjenbruke filtpakningene her da motoren ble overhalt for ca 8 år siden. Bruker ikke hvilken som helst olje, men en jeg har erfart som lager en god oljefilm selv etter lang vinterlagring. Normalt bør en bruke en mineralolje når man lagrer. Lærte det av en som drev med dragracing en gang. Han hadde fått ødelagt to motorer som ble lagret med syntetisk, men aldri det problemet med mineralolje. Royal Purple har mineralolje egenskaper ved lagring. Har også testet vanlig mobil1 men det fungerer ikke. Da blir det tørt.
Vedr B16 så bør ikke denne by på problemer med venttilmekanismen, da dette er en langsom motor. Maks effekt ved 4500 mens B18 har ved 5500. Denne tåler også høyere turtall grunnet bedre opplagring av bla veiv
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ulyd i motoren

Post by Torbo2 »

Olje er vel ikke kritisk her, men mange sverger til gammeldags mineralolje. Det blir vel det, tenker jeg..
Alternativt delsyntetisk.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Ulyd i motoren

Post by Reodor57 »

De som sverger til mineralolje og har gått dette inn på "klingen" gjør det pga oljefilmen som blir hengende igjen på alle oljede overflater. Syntetisk olje har ofte lite av denne egenskapen da den er myntet på å gå fort rundt i systemet og tåle høye varmebelastninger. En motor som går på syntetisk vil som regel kunne kjøres lengre enn en som kjøres på mineraloje da den ikke blir degenerert så lett da den tåler høyere temperaturer. Dette er jo den vanlige skrytetesten som vises da en har en olje i en stekepanne og varmer den over en flamme. Syntetisk holder da stand vesentlig lengre enn mineraloljen. Det jeg har sett på gressklippere som er luftkjølte er at de som kjøres med syntetisk olje har vesentlig lengre levetid enn de som blir kjørt med standard gressklipperolje. Som regel en singelgrade W30. (Dette kan jeg mye om!) Når jeg så finner en syntetisk olje som ikke renner ut av motoren eller av lager og glideflatene så velger jeg den. Det blir hotspots i våre motorer også som lett degenerer en mineralolje. Innbiller meg også at den syntetiske oljen jeg har valgt, tåler langt høyere lagertrykk enn mineralolje.. Mineralolje bruker jeg da bare til flusing av motorer i forbindelse med innvendig motorvask og som innkjøringsolje da den er billig og skal være i en kort stund, samt at innkjøringsperioden blir mye kortere før motoren "løsner" :-). (Det bør vel kanskje også indikere noe eller??)
Men som du sier. Det safeste er mineralolje da den normalt ikke renner av glideflatene som de fleste syntetiske gjør. Men, som sagt har jeg funnet min syntetiske med mineraloljeegenskaper så da kjører jeg uten problemer på den. Selv etter 5000km på ett skift er den nesten like fin og lys som da jeg hadde den i, og motoren er helt rein inni.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
ravi
Posts: 59
Joined: Thu 09 Nov 2006 17:48
Location: Kvelde

Re: Ulyd i motoren

Post by ravi »

Ja, olje er det 1000 meninger om. Bruker mineral jeg da på min B20 motor. Og att synt.olja er nesten like rein etter 5000 km er vel ingen fordel, da ei av oppgavene til motorolje er jo nettopp å ta opp sot fra forbrenninga.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Ulyd i motoren

Post by Reodor57 »

Ikke mye sot i forbrenningskammeret på PVn, så den kilden er forsvinnende liten. Det er også hevet over enhver tvil at syntetisk olje smører bedre enn mineralolje og har lengre levetid. Moderne biler hadde ikke overlevd med mineralolje med dagens skiftintervaller. Rask tilsmussing av olje i en ellers sunn motor, kan komme av dårlig olje som oksiderer lett. De aller nyeste syntetiske oljene bruker jeg ikke da de er filtrert for slitasjeinhibitorer som passer våre motorer. Men opp til SC/CD skal fungere greit. :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply