Lekkasje i kjølesystmet

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Lekkasje i kjølesystmet

Post by Torbo2 »

I lang tid har jeg vært plaget med at kjølevæska har minket uten å finne lekasje. Fant noen grønne markeringer på en varmeapparatslange og trakk til og trodde problemet var løst. men liten bedring.
For noen dager siden så jeg at det lakk ved dedre radiatoslange mot motorblokka. Jeg strammet til slangeklemma og flyttet litt på den for at den skulle få nytt underlag å bite seg fast til. Men det pipla ut fortsatt.
I dag satte jeg på ny klemme over den gamle som ble flyttet lengre ned.
Men selv det var ikke nok. Ganske utrolig, det pipler væske ut fortsatt!
Må nok ta av slangen og sjekke nærmere. Kanskje tæring i rørflensen?
Har noen opplevd noe liknende?
Slik ser det ut 11.1:
Image

Reparert 12.1:
Tilkoblingsstussen mellom radiator, motor og varmeapparat ble demontert og det var gravrust på rørflensen til radiatorslangen. Slangen var fin.
Image

Image
Stussen mot slangen ble pusset, behandlet med Ferrobet og stålbørste og porene kom ekstra godt fram:
Image
Etter å har renset ut- og innvendig la jeg på tokomponent lim på flensen, pusset litt og beskyttet hele saken med sinkgrunning og felglakk.
Så var det bare å sette den på med ny pakning og så ble den tett og fin....
- Man vet jo aldri?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Fint med fremgangsmåte og tips på hva en kan bruke.

Viktig at en renser godt før en har på lim og maling.
Ellers har jeg god erfaring med "kjemisk metall" som oppbygging av metall som dette. Lett å bearbeide til jamn overflate etterpå og veldig sterkt. En bør også rense slangen inni da det ofte sitter igjen rester etter "den gamle" delen. Ellers ser det jo flott ut med nymalte deler i motorrommet da :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Riktig det. Glemte å si det. Rustrester i slangen kan nok medføre lekkasje.
Ang rensing før diverse lim eller grunning Vann har en utrolig evne til å trenge seg innimellom, under og bortimellom!
I slangen brukte jeg en halvsløv kniv for å skrape bort rustrester, og det var det. Litt fare for å skade slangen, men det gikk bra.
Hadde det vært vår i luften, hadde jeg tatt av slangen helt og renset kontrollert den grundig, eller rett og slett bare skiftet den om jobben hadde vært mer planlagt.
- Man vet jo aldri?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Vann med glykol er noe av det som lettest trenger igjennom og gjør ting utett. En ting jeg glemte var at det er viktig at en avfetter grundig før en har på lim eller kjemisk metall. Til dette kan en bruke brake clean eller faktisk også startgass. Startgass er forresten ypperlig til avfetting av kontaktene på stiftene. Har selv brukt det på en gammal påhenger med stiftetenning hvor jeg ikke fikk av svinghjulet uten å måtte knuse det. Virket etter det hele sommeren.
Men, som sagt viktig med avfetting. White Spirit er ofte ikke bra nok.
Ett lite tips til til slutt er å bruke en rund rasp til å fjerne dritt inni slangen. Slangen skal være for hard til at raspen kan ødelegge den. En unngår ihvertfall kutt.. :)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Bra, da er vel den oppskriften komplett...
- Man vet jo aldri?
Post Reply