Bensinlekasje

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Bensinlekasje

Post by lervang »

Nå har jeg jo fått kjørt litt og fylt opp tanken. Og da oppdaget jeg at det luktet bensin. Særlig etter at jeg hadde kjørt i en bakke. Oppdaget at det var bensin under matta i bagasjerommet.
Kan se ut som om tanken er skrudd i sammen av to deler?? Og at det er lekasje i pakningen mellom delene?

Noen som vet hvordan dette er eller vært borte i problemet tidligere?

Har vist også litt problemer med hovedlyset. Det er virker og så plutselig bare den ene hovedlykta. Er vel noe dårlig kontakt et sted.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei
Tanken er sveiset sammen etter hva jeg vet. Sjekk først der tankmåleren er satt ned i tanken, og slangen til overløpet som går tilbake til påfyllingsrøret. En bensinlekkasje kan fort se ut som om den kommer fra ett annet sted enn det faktisk gjør da det følger alle slags kanter. Siden lukten kom når du kjørte i en bakke vil jeg tro at det er gjennomføringen til tankmåleren som går igjennom toppen på tanken. I en bakke med full tank vil det bli trykk mot denne gjennomføringen.
Lykke til i jakten. :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Til info har jeg hatt bensinlekkasje ved clutch-pedalen. Gjennom 50 år hadde pedalen gnisset hull i kobberrøret.
Jeg kappet røret og skjøtet det sammen med Biltemas fleksible drivstoff-slange. Brukte doble slangeklemmer.
Synes fortsatt det lukter bensin når tanken er mer enn halvfull, så jeg planlegger å bytte ut bensinrøret.
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Post by lervang »

Ser ut som om lekasjen er der hvor bensinmåleren er oppå tanken i bagasjerommet. Har forsøkt å skru den av, men to av skruene vil ikke gi seg. Skruehodene går i stykker. Har sprayet med crc olje noen dage for å se om det hjelper. Men lurer på om jeg kan meisle dem av også bruke en stor tang etterpå til skru dem av?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei. Her skulle det jo ha vært svart lenge før da selvfølgelig, men når døgnet ikke har 48 timer må en prioritere. Forumet står da ikke helt øverst..
Men, til saken. Meisling hadde jeg vært forsiktig med da det kan lage gnist. Prøv enten en liten slagtrekker. En type skrutrekker en slår med hammeren på for å få den til å rotere. En "stuker" da samtidig gjengene slik at rusta som holder den fast løsner. Dersom ikke dette virker må en ty til batteridrillen og bore ut skruen, og evt gjenge opp på nytt.
Husk å lage pakning av drivstoffbestandig materiale og ikke bruk silikon som paknings sement. Om det kommer i bensinen klumper det seg og tetter hele tilførselen. Bruk heller pakningslim av den typen som påføres med kost. (Biltema har f.eks en type på boks som fungerer greit til det meste.)
Lykke til..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Post by lervang »

Ja, ikke mye aktivitet her på forumet. Men du er jo den som stadig svarer og kommer med gode råd Reodor. Men det hadde jo vært fint om flere var litt aktive. Så hadde du fått litt avlastning. Men i alle fall. Forsøkte med slagtrekker som du foreslår og løsnet de andre skruene. Samtidig sprayet jeg crc rundt hele og da løsnet også de to siste. Klippet forsiktig ut ny pakning av en bit gummi og nå ser det tett ut. Har ikke fått fylt tanken helt opp enda, men det blir jo den siste testen. Tenkte det skulle være artig å se forbruket på den også.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei

Ikke veldig imponert over aktiviteten selv heller, men en skal nå tenke på at det er nå vi er ute å kjører og bruker bilene våre. Da blir det mindre tid til drøming og bruk av internett til annet enn værmeldinger- hehe. Da håper vi på at bensintanken er tett og at gummien tåler bensin.
Forbruket skal ved moderat fart ligge litt under literen normalt. Hadde en lengre tur fra Oslo til Larvik og tilbake 1.mai, og forbruket da ble ca 0,9, men da kjørte vi også på litt kronglete sideveier med mye opp og ned og køkjøring. (Veteraner kjører ofte i kø sammen :-) som i kveld hvor Oslo og Akershusavdelingen skal til Spiralen i Drammen).
Ellers er vel jeg av de mer tekniske i klubben som også er på nett, så da blir det jo til at jeg er mye på med råd og ideer til løsning. Innrømmer gjerne at det kan bli litt ensidig, men inntil andre også uttaler seg, får en ta til takke med meg. :-D. Ellers trenger PV klubben stoff til både hjemmesider og PVMagazinet så bidra gjerne med bilder og tekst på utførte jobber :-).
God PVsommer :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply