Da er jeg med...Reodor57 wrote:Bare for å presisere. Overdimensjonerte lagre er det du sier. De holder leeeenge, og er derfor større enn nødvendig. Ikke at de er "oversize" I forhold til standard størrelse. Ellers har jeg vært borti oljerør som plutselig lekker mye ved en viss temperatur. Sprekken var umulig å oppdage med det blotte øye.
Lavt oljetrykk?
Re: Lavt oljetrykk?
Re: Lavt oljetrykk?
Fikk nettop opplyst at veiva på B4b og B16 er like og jeg kjenner en som har en b4b veiv til 500 kr.
Men på den bilen du har så må nok blokka innom Motorteknik eller sylinderservice for å få satt inn nye kamlagre.
Byttemotoren i Karlskrona er kanskje det beste, så slipper det bli den helt store operasjonen.
Og så mange hyggelige folk inni her så får du sikkert mye hjelp til å komme videre. Med et par vafler og kaffe kan jeg også stille opp...
Men på den bilen du har så må nok blokka innom Motorteknik eller sylinderservice for å få satt inn nye kamlagre.
Byttemotoren i Karlskrona er kanskje det beste, så slipper det bli den helt store operasjonen.
Og så mange hyggelige folk inni her så får du sikkert mye hjelp til å komme videre. Med et par vafler og kaffe kan jeg også stille opp...
Re: Lavt oljetrykk?
Da får du gi beskjed til bekjentskapet at jeg slår til på den veiva - nå løper jeg til kaffetrakter og vaffelpresse
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Lavt oljetrykk?
Og den veiva er ikke slipt? slik at en står der med to lite brukbare veiver? Tror ellers at en tur til Motorteknik vil medføre boring av sylinderne og nye stempler med ringer enn nye kamlagere.. Med lavt oljetrykk så er det sylinderne som lider først. da smøringen her blir minimal. Ellers hadde jeg ikke kjøpt en del før jeg hadde funnet feilen og alt er plukket ned. Da vet en hva en bør kjøpe nytt. Veiva blir neppe solgt i mellomtiden, og kommer en over en shortblokk i god stand trenger en ikke veiv...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Lavt oljetrykk?
Det kan være en start, tenkte jeg.. Uansett må veiva måles først, og det kan jeg gjøre... Men det er som Reodor sier, at det kan være annet å finne i motoren når man plukker den fra hverandre... Men det meste er å få tak i som reservedeler.
Kamdrev kan også være modent for utskitning...
Det er jo smart å foreta full overhaling av motoren. Men det må Lyshaug avgjøre...
Vanligvis er det tilstrekkelig å hone sylinderen og bytte stempelfjærer. Må motoren borres er ikke det bortkastet heller.
Da kommer ventilsliping også med på kjøpet... Men da vil motoren bli sprek og gå mykt og fint etterpå.
Dette vil koste noen kroner mer enn å settet inn en annen god brukt, men uansett er det ikke bortkastede penger å overhale, da vi snakker om motor til en bil som skal ha et langt liv videre...
Men så kan det hende at motoren fra Karlskrona går rett inn uten at det har noen hensikt å gå igjennom den.
Det eneste jeg ville ha gjort med den er å vippe av bunnpanna og sjekket lagrene...
Så det er vel enkleste og billigste løsningen bortsett fra en lang kjøretur...
På lengre sikt kan det være smart å overhale den gamle, sa slike ting har varig verdi....
Hva som best og mest praktist vet ikke jeg, men det må du mr. Lyshaug avgjøre...
Kamdrev kan også være modent for utskitning...
Det er jo smart å foreta full overhaling av motoren. Men det må Lyshaug avgjøre...
Vanligvis er det tilstrekkelig å hone sylinderen og bytte stempelfjærer. Må motoren borres er ikke det bortkastet heller.
Da kommer ventilsliping også med på kjøpet... Men da vil motoren bli sprek og gå mykt og fint etterpå.
Dette vil koste noen kroner mer enn å settet inn en annen god brukt, men uansett er det ikke bortkastede penger å overhale, da vi snakker om motor til en bil som skal ha et langt liv videre...
Men så kan det hende at motoren fra Karlskrona går rett inn uten at det har noen hensikt å gå igjennom den.
Det eneste jeg ville ha gjort med den er å vippe av bunnpanna og sjekket lagrene...
Så det er vel enkleste og billigste løsningen bortsett fra en lang kjøretur...
På lengre sikt kan det være smart å overhale den gamle, sa slike ting har varig verdi....
Hva som best og mest praktist vet ikke jeg, men det må du mr. Lyshaug avgjøre...
Re: Lavt oljetrykk?
Håper at det ordner seg med motoren i Sverige. Det er uansett et rimelig objekt som opptil flere av oss kan lære mye av.Torbo2 wrote:Men så kan det hende at motoren fra Karlskrona går rett inn uten at det har noen hensikt å gå igjennom den.
Det eneste jeg ville ha gjort med den er å vippe av bunnpanna og sjekket lagrene...
Så det er vel enkleste og billigste løsningen bortsett fra en lang kjøretur...
....
Hva som best og mest praktist vet ikke jeg, men det må du mr. Lyshaug avgjøre...
Forhåpentligvis reiser hlyshaug og jeg sammen ned og henter denne motoren i løpet av måneden. Vi liker godt å kjøre bil - langt...
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Lavt oljetrykk?
Tror nok mest på motoren fra Karlskrona...
Veiva er sjekket litt videre, og de første opplysningene jeg fikk var ikke rikitge.
Veiva er stort sett lik, men det er visst litt forskjell mot svinghjul og kløtsj.
Selv vet jeg ikke mer konkret, da dette er opplysninger fra en tredjeperson...
Kanskje best å la den veiva ligge der den ligger så man slipper å kaste bort tid på noe som er usikkert!
Veiva er sjekket litt videre, og de første opplysningene jeg fikk var ikke rikitge.
Veiva er stort sett lik, men det er visst litt forskjell mot svinghjul og kløtsj.
Selv vet jeg ikke mer konkret, da dette er opplysninger fra en tredjeperson...
Kanskje best å la den veiva ligge der den ligger så man slipper å kaste bort tid på noe som er usikkert!
Re: Lavt oljetrykk?
Nesten gratis!
Sjekk denne: Løp og kjøp... Tror du må være raskt her.. Kanskje den er solgt?
Hadde jeg ikke nylig overhalt min, hadde jeg bare kjøpt denne:
B16-motor Volvorenoverad utbytesmotor komplett Ins�nd: 2011-06-29
Utbytes B16-motor som g�tt mindre �n 500 mil efter fabriksrenovering hos Volvo. Komplett med v�xell�da, generator, startmotor, f�rgasare och kylare. Jag lyfte motorn ur en krockad Duett ca 1977, bara n�gra m�nader efter att f�rre �garen bytt motor i bilen. Motorn skall enligt uppgift komma fr�n den sista batchen av B16 utbytesmotorer som Volvo producerade. Den har f�rvarats utomhus, men under tak, och g�r att dra runt f�r hand. Gunnar Ros�n, Sp�nga Stockholms l�n Telefon: 070-9949431 gr@jsl.se Antal: 1
Pris: 2000 kr eller bud
Fra det svenske forumet...
Sjekk denne: Løp og kjøp... Tror du må være raskt her.. Kanskje den er solgt?
Hadde jeg ikke nylig overhalt min, hadde jeg bare kjøpt denne:
B16-motor Volvorenoverad utbytesmotor komplett Ins�nd: 2011-06-29
Utbytes B16-motor som g�tt mindre �n 500 mil efter fabriksrenovering hos Volvo. Komplett med v�xell�da, generator, startmotor, f�rgasare och kylare. Jag lyfte motorn ur en krockad Duett ca 1977, bara n�gra m�nader efter att f�rre �garen bytt motor i bilen. Motorn skall enligt uppgift komma fr�n den sista batchen av B16 utbytesmotorer som Volvo producerade. Den har f�rvarats utomhus, men under tak, och g�r att dra runt f�r hand. Gunnar Ros�n, Sp�nga Stockholms l�n Telefon: 070-9949431 gr@jsl.se Antal: 1
Pris: 2000 kr eller bud
Fra det svenske forumet...
Re: Lavt oljetrykk?
Vet at hlyshaug sjekket denne tidligere, og den var da solgt, dessverre.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Lavt oljetrykk?
ok det var den ja, tenkte meg det... Men Karlskrona er og også en fin by.....
Re: Lavt oljetrykk?
Det ser ut til at det blir en hentetur på oss.
Noen som kan si rimelig nøyaktig hva en B16 med innmat kan veie?
Dumt om vi kommer dit og ikke klarer å løfte den opp av kjelleren.
Noen som kan si rimelig nøyaktig hva en B16 med innmat kan veie?
Dumt om vi kommer dit og ikke klarer å løfte den opp av kjelleren.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Lavt oljetrykk?
Vet ikke hva den veier, men jeg tror ikke det bør være neon problem... Det er mer det at den er litt uhåndterlig, bærestopper er trolig smart? Beina har lett for å komme i veien, så vernesko eller å sko seg med sko man ikke er redd for, og støttebandasje, isbiter kaldt vann som sikkerhet. Man skal vel ikke spøke med helsa, men det er sikkert smart å ofre den en tanke i ny og ne..
Men om girkassen sitter på, kan man spare litt vekt ved å skru av den. - 4 umbrakoskruer, nesten 10 mm, den nærmeste tommediameteren under, men jeg er ikke så god på brøker. Et tomme.umbrakosett er da ikke bortkastet.... Har ikke skyvelære med tommer på her jeg sitter nå.
Sitter girkasse på bør den vel være med på lasset? Han som selger har sikkert ikke bruk for den?
Sikkerhetstips: Bind slepetauet godt til motoren og la tauet gå bak til tilhengerfestet eller annet fast brakett bakerst! Ellers kan bilen få plutselig forhjulstrekk – havne foran eller fly igjennom frontvinduet ved en kraftig oppbremsing, eller hvis en eller annen tulling ikke ser seg for og ikke ser ”lynet” med motor både framme og bak….
Men om girkassen sitter på, kan man spare litt vekt ved å skru av den. - 4 umbrakoskruer, nesten 10 mm, den nærmeste tommediameteren under, men jeg er ikke så god på brøker. Et tomme.umbrakosett er da ikke bortkastet.... Har ikke skyvelære med tommer på her jeg sitter nå.
Sitter girkasse på bør den vel være med på lasset? Han som selger har sikkert ikke bruk for den?
Sikkerhetstips: Bind slepetauet godt til motoren og la tauet gå bak til tilhengerfestet eller annet fast brakett bakerst! Ellers kan bilen få plutselig forhjulstrekk – havne foran eller fly igjennom frontvinduet ved en kraftig oppbremsing, eller hvis en eller annen tulling ikke ser seg for og ikke ser ”lynet” med motor både framme og bak….
Re: Lavt oljetrykk?
Motoren har tidligere sittet i en Amazon. Går ut fra at B16 til Amazon og B16 til PV er kompatibelt uten større problemer?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Lavt oljetrykk?
Det er nok likt, men i verste fall må man flytte over det gamle kløtsjhuset, evt. svinghjulet for å tilpasse den tregirte kassen... Men det ville vært rart om det er forskjeller!
99 % sikker på at det går, men skal man sjekek den siste prosenten, må man snakke med en som har gjort dette og forskjellige løsninger...
Skal finne en som vet 99,99 %
99 % sikker på at det går, men skal man sjekek den siste prosenten, må man snakke med en som har gjort dette og forskjellige løsninger...
Skal finne en som vet 99,99 %
Re: Lavt oljetrykk?
Takk for sikkerhetstipset! Skal ta en solid lastestropp (eller 2!) rundt blokka, ut gjennom bakdøra og rundt hengerfestet.Torbo2 wrote:Sikkerhetstips: Bind slepetauet godt til motoren og la tauet gå bak til tilhengerfestet eller annet fast brakett bakerst!
Så fort motoren er bak i bilen slipper vi nok løs de 177 dieselgampene som sitter foran og peiser hjemover til Oslo.
Greit å vite at vi ikke blir helt flate hvis vi må bråstoppe....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen