Fusker
Re: Fusker
Høres ut som den drar inn falsk luft, prøv med startgas runt innsuget ellerforgasseren
Reodor og jeg har tilbrakt noen timer under panseret på min PV i sommer pga fuskende forgasser. For mitt vedkommende har læringskurven vært bratt, og stiger fremdeles....
Det opprinnelige problemet var startproblemer, samt at motoren gikk ujevnt på tomgang, og måtte ha ganske høy tomgang i tillegg.
Første tiltak var ultralydvasking av forgasser.
Neste tiltak var å kjøpe inn forgasserreparasjonssats fra Jørgenrud, og montere det meste i forgasseren. Det førte til at motoren gikk dårligere, og knapt fikk bensin når man dro på litt. Sannsynligvis fordi dysehullene i reparasjonssatsen er mye mindre enn de opprinnelige. Om dette skyldes feil, eller et forsøk på å strupe bensinforbruk/utslipp, er uvisst. Gamle dyser ble derfor remontert. Fremdeles gikk ikke motoren jevnt (men bedre enn med nye dyser). I posen fra Jørgenrud ligger det også et spjell. Dette var alt for lite for min forgasser, og ble følgelig ikke byttet.
Fordeleren ble så blinket ut som mulig synder, og rotor, stift og kondensator byttet (lokket ble byttet for noen måneder siden, og er i praksis nytt).
Motoren fikk nye plugger, og en ventiljustering.
Nå går det pent på tomgang, og starter (forhåpentligvis) lett. Men det er ikke noe ork i motoren, og for å hindre "kengurukjøring" må choken være ute.
Neste åtgjerd blir å bygge vakumrøret mellom fordeler og forgasser tilbake til original løsning. På min bil går røret fra fordeleren til en plugg i innsugingsgrenrøret. Originalt skal den gå til forgasseren. Forsøkte å sette på et rør i dag, men det krever litt tilpassing før jeg kan erklære det en suksess.
Ettersom jeg/vi altså ennå ikke er i mål, kan det være spennende å høre hva slags resultater du oppnår!
Skal legge ut litt bilder fra arbeidet etterhvert, og Reodor kan sikkert supplere med mer info!
Det opprinnelige problemet var startproblemer, samt at motoren gikk ujevnt på tomgang, og måtte ha ganske høy tomgang i tillegg.
Første tiltak var ultralydvasking av forgasser.
Neste tiltak var å kjøpe inn forgasserreparasjonssats fra Jørgenrud, og montere det meste i forgasseren. Det førte til at motoren gikk dårligere, og knapt fikk bensin når man dro på litt. Sannsynligvis fordi dysehullene i reparasjonssatsen er mye mindre enn de opprinnelige. Om dette skyldes feil, eller et forsøk på å strupe bensinforbruk/utslipp, er uvisst. Gamle dyser ble derfor remontert. Fremdeles gikk ikke motoren jevnt (men bedre enn med nye dyser). I posen fra Jørgenrud ligger det også et spjell. Dette var alt for lite for min forgasser, og ble følgelig ikke byttet.
Fordeleren ble så blinket ut som mulig synder, og rotor, stift og kondensator byttet (lokket ble byttet for noen måneder siden, og er i praksis nytt).
Motoren fikk nye plugger, og en ventiljustering.
Nå går det pent på tomgang, og starter (forhåpentligvis) lett. Men det er ikke noe ork i motoren, og for å hindre "kengurukjøring" må choken være ute.
Neste åtgjerd blir å bygge vakumrøret mellom fordeler og forgasser tilbake til original løsning. På min bil går røret fra fordeleren til en plugg i innsugingsgrenrøret. Originalt skal den gå til forgasseren. Forsøkte å sette på et rør i dag, men det krever litt tilpassing før jeg kan erklære det en suksess.
Ettersom jeg/vi altså ennå ikke er i mål, kan det være spennende å høre hva slags resultater du oppnår!
Skal legge ut litt bilder fra arbeidet etterhvert, og Reodor kan sikkert supplere med mer info!
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Glemte noe...
Pakningene mellom grenrør og motor er byttet, samt pakningen mellom forgasser og grenrør. I tillegg er festet for forgasseren filt plant.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Enda en sak...
Ledningen mellom fordeler/kondensator og coil er byttet, med jevnere tomgang som resulat.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Flotørkammeret sitter i fire skruer her uten at en trenger å demontere alt. Skru det av og tøm det. Kan være kondens som har akumulert seg her. Om du også skrur ut de to skruene på flottørkammeret som vender mot stammen på forgasseren kan du ta ut hele "dysesamlingen" og blåse denne ren. Gamle biler som våre har en lei tendens til å samle på vann og grums. Montér gjerne ett lite bensinfilter mellom bensinpumpen og forgasseren også. Det som sitter i bensinpumpen er mest beregnet på småstein.
Bilen til hlyshaug er ett kapittel for seg, og ett produkt av mange feil, men siden din har gått greit og først startet med problemene nå er jeg redd det våte været har noe av skylden. Samt at den har blitt brukt. Sjekk flottørkammeret først og kom tilbake så kan vi kanskje finne ut av det, dersom det ikke var det. P.S.1 sjekk også at forgasseren ikke er løs, siden den har vært av for overhaling. P.S.2 Hadde fusking på vår av og til, men det viste seg å være peilepinnen som tok borti fordeleren. Litt bøyd peilepinnehåndtak.
Bilen til hlyshaug er ett kapittel for seg, og ett produkt av mange feil, men siden din har gått greit og først startet med problemene nå er jeg redd det våte været har noe av skylden. Samt at den har blitt brukt. Sjekk flottørkammeret først og kom tilbake så kan vi kanskje finne ut av det, dersom det ikke var det. P.S.1 sjekk også at forgasseren ikke er løs, siden den har vært av for overhaling. P.S.2 Hadde fusking på vår av og til, men det viste seg å være peilepinnen som tok borti fordeleren. Litt bøyd peilepinnehåndtak.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
I "Klassiker 9/09" skriver reporter Stefan Wulff om sin egen 544 med B18, som også har opplevd fusking, og må kjøre med choken ute for at bilen skal gå pent.
Han har forsøkt å bytte ut tenningsdeler - flere ganger - og med ny forgasser. Neste prosjekt er å bytte ut bensinpumpen.
Jeg har tillatt meg å sende en epost til Wulff for å høre om dette hadde noe for seg - og venter i spenning på svaret!
Han har forsøkt å bytte ut tenningsdeler - flere ganger - og med ny forgasser. Neste prosjekt er å bytte ut bensinpumpen.
Jeg har tillatt meg å sende en epost til Wulff for å høre om dette hadde noe for seg - og venter i spenning på svaret!
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Hei
Tror fortsatt det er tenning på din som er feilen. Har du sjekket at tennplugghettene er like? Kan være brudd i disse. Det kan også være fordelerlokket faktisk. Dette baserer jeg på at vakumet i manifolden har riktig verdi, og at det er konstant trykk på bensinpumpen. Forgasseren er renset og testet for seg. Det eneste alternativet jeg ser er å sjekke med en annen coil om tennhetter etc er i orden.
Tror fortsatt det er tenning på din som er feilen. Har du sjekket at tennplugghettene er like? Kan være brudd i disse. Det kan også være fordelerlokket faktisk. Dette baserer jeg på at vakumet i manifolden har riktig verdi, og at det er konstant trykk på bensinpumpen. Forgasseren er renset og testet for seg. Det eneste alternativet jeg ser er å sjekke med en annen coil om tennhetter etc er i orden.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Hvite tennplugger er en god indikasjon på alt for mager blanding ja. Men, dersom alt sitter fast som det skal, så hadde jeg først tatt ut flottørhuset som kun sitter i fire skruer og blåst reint. Sjekk i samme omgang om huset tetter mot forgasseren. En ting som også er lett å gjøre når en har flottørhuset ute er å skru ut de to skruene som vender inn mot forgasseren. Da får en løs hele dysepakken og kan lettere blåse rent uten demontering. Det er nemlig nok at det kommer en tråd fra en "twistdott", ett lite hår eller lite rustflak inn i hoveddysen for å få for mager blanding ved drift. Derfor er det viktig å montere ett slangefilter mellom bensinpumpen og forgasseren. Da har en god forsikring på at en slipper problemer i fremtiden. Gamle bensinsystemer har ofte litt grums som kan skape problemer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").