Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning

Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Innlegg Reodor57 » Søn 22 Jul 2018 21:31

Jeg bare lurte på om det var flere enn meg som har utfordringer med å få motoren til å gå som den skal i varmen. Duetten med to SU måtte justeres om med en gang jeg fylte på ny bensin. På PVn har jeg modifisert topplokket på B16 litt så der var jeg litt klar over at den ville ha litt mer enn normalt. (Høvlet og portet). SU forgasserne er jo greie da en justerer hele skalaen om en justerer blandingen på tomgang, men på Zenithforgasseren er det annerledes. den har jo byttbare dyser, men faste blandingsrør. Forsøkte å sette på en VN36, men det hjalp ikke det spøtt. Den ville ha VN34 med "pølsefilter". Likevel gikk den å lugget på mellombelastning. Tomgang var helt ok og lavfart var helt ok, men den er død på toppen og lugger noe som tilsier for lite bensin. Justerte opp flottøren ved å sette på tynn pakning. Litt bedre. Så da ble det å dissekere en VN36 i mangel av noe bedre. Dette er jo for å teste. Tok å satte i sekundærdysa fra VN36 som er på 115 mot standard 97. Da ble det mye bedre! Hadde også en igjen av den dysa som VN36 har men som ikke VN34 har i "dysestokken". Da er bilen kjørbar og fungerer greit, men skal forske litt videre på om det er andre løsninger også. Vil jo nødig vrake en e VN36 for en VN34 bare på grunn av to dyser. Har ikke målt CO heller og det må jo til.
Men, altså HVA har de gjort med årets bensin?? Bilen skal jo gå på standard dyser når de sier at de ikke har gjort endringer. Her lukter det svidd palmeolje lang vei!! Det er visstnok VELDIG miljøvennlig og billig og lett å få tak i. Hva med å ta miljøhensyn? Biler går bedre og bruker mindre når de går på ren bensin. Økt forbruk er lik økt utslipp av CO2. Så lenge det ikke forbys bruk av palmeolje øker den globale oppvarmingen. Palmeolje er en versting miljømessig!
Puh. Godt å få det ut gitt.
Det neste en må slutte med er blyerstattning. Forgasserne gror igjen i kanalene av et kalkaktig stoff som er som sement å få vekk.
Støpestålet i Volvos topplokk tåler fint å gå uten den dritten på tanken.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2779
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Innlegg 445 » Søn 22 Jul 2018 21:41

Jeg synes det varierer med hvor jeg fyller. Har hatt OK erfaring med Shell og Esso, men synes at bilen går litt mer rykkete på CirkleK. Bilen går generelt bedre like etter tanking enn dagen etterpå. Kan det ha noe å gjøre med at bensinen i tanksystemet er kaldere enn det som er på egen tank? Står bilen på tomgang i noen få minutter en varm dag så begynner bensinen å koke i forgasseren (VN 36). Men, sommer bensinen er mye bedre enn vinterbensinen som kokte i forgasseren ved ca. 20 grader i luften.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5744
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Innlegg Reodor57 » Man 23 Jul 2018 00:12

vinterbensinen min kokte i glasset på bensinpumpa, så det var ikke morsomt i det hele tatt. Det sises at sommerbensinen ikke skal ha andre temperaturegenskaper selv om den er innblandet større mengder etanol. Mulig det , men mindre energi er det i den. Bare det å øke fra 97 til 115 dyse er ganske drastisk, selv om det ikke er helt relevant siden kanalene er åpnet en god del slik at den puster lettere. Skulle hatt SU på den, men får ikke lov, så da blir det med at kun Duetten har det. Egentlig greit da Zenithforgasseren er mindre utsatt for varme og derigjennom mer stabil.
Noen som har sett varmeskjold til SU H4 som passer B16. Tror jeg må lage noe jeg kan feste i eksosflensen.. En bit av en perforert plate i rustfritt hadde vært kjekt. Men en får jo ikke kjøpt dette noe sted i urbane strøk her på østlandet. All morsom produksjon og morsomme butikker skal ut av byen. Her skal det selges klær og kaffe, og ellers klippe håret til hverandre. Erverdige verkstedlokaler blir bygget om til leiligheter.. Og bil skal en ikke ha.. Nei nå er jeg på villspor igjen ser jeg hehe :-D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2779
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Innlegg G.Larson » Man 23 Jul 2018 07:08

Reodor57 skrev:.. En bit av en perforert plate i rustfritt hadde vært kjekt. Men en får jo ikke kjøpt dette noe sted i urbane strøk her på østlandet.


Noe sånt? Evt hvor mye trenger du?

Bilde
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Innlegg Reodor57 » Man 23 Jul 2018 09:24

Hehe du er ikke sann!! En ca 15-20 cm lang og 15 bred burde være nok til å få dekket eksosflensen under forgasseren. Har reivet med eksosbandasje fra Biltema i dag, men ulempen med det er at den smelter av varmen og eksosrøret/manifolden blir så varm at pakningen brenner opp. Ved å lage et deksel får det kjøling samtidig som det skjermer bakre forgasser for varmen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2779
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Innlegg G.Larson » Tor 26 Jul 2018 00:00

Reodor57 skrev:En ca 15-20 cm lang og 15 bred burde være nok


Da gikk platebiten i posten. :D
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Innlegg Reodor57 » Tor 26 Jul 2018 10:29

Reddende engel nok en gang! Tusen takk. :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2779
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Innlegg G.Larson » Ons 01 Aug 2018 16:59

Fått platebiten? Og kunne du bruke den?
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Innlegg Reodor57 » Ons 01 Aug 2018 17:03

Den har ankommet. Skal få bilen ned i normal høyde iløpet av kvelden slik at jeg kan få den montert. Skal på landstreffet i morgen kveld så da må den være på plass. Rydder i garasjen om dagen, så da har jeg plassert bilen så høyt jeg kan så lenge :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2779
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Innlegg Reodor57 » Tor 02 Aug 2018 00:40

Etter litt kapping, bretting klamring og dytting kom plata på plass. Håper det nå hjelper slik at flottørhuset ikke blir så varmt! Takk til Ståle for assistanse! Lakmustesten vil bli i morgen ettermiddag på vei til landstreffet.
IMG_20180801_222750.jpg
Perforert plate som skjerm. Kjøling av rør og skjerming av strålevarme samtidig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2779
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Innlegg esk1ld » Tor 02 Aug 2018 00:58

God tur til landstreffet! Skulle gjerne vært der selv, men arbeidet kaller i år :)
esk1ld
 
Innlegg: 338
Registrert: Søn 31 Jan 2016 02:05
Bosted: Kristiansund

Re: Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Innlegg Reodor57 » Tor 02 Aug 2018 20:50

Turen til Bø gikk faktisk greit :-). Litt trøbbel i starten av turen da jeg i går kveld hadde hatt på litt locktite på justeringsskruen for gasspådrag ved tomgang. Dette fordi de var litt løse. Skulle aldri ha gjort det for da kom det litt på akslingen til den ene forgasseren med det resultatet at den kun gikk på tomgang. Lettere treg bil med kun en fungerende SU..
Da ble det frem med skrutrekker skiftenøkkel og tang samt aceton for å få løsnet dritten. Rakk ikke å synkronisere før avgang, så det ble litt høy tomgang, men vi kom da frem :-). Det virker også som bakre forgasser nå har mindre problemer :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2779
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Innlegg G.Larson » Tor 02 Aug 2018 22:41

Reodor57 skrev: Det virker også som bakre forgasser nå har mindre problemer :-).


Fantastisk at en sånn liten hullete platebit skal utgjøre forskjellen. Bra det virka da. :D
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Innlegg Reodor57 » Man 06 Aug 2018 13:37

Da var landstreffet over og testen av perforert plate utført.
Det fungerte helt utmerket selv om det var mye bratte bakker som skulle forseres. (Hadde i tillegg for lav fortenning viste det seg når jeg kom hjem, og det gjør jo ikke saken bedre). Bilen var mye mer stabil nå enn tidligere ved varmstart, så tydelig at mindre bensin ble borte eller gikk over i gassform i manifolden. Neste blir å legge på varmefolie på torpedoveggen for det var ikke mulig for passasjeren å ha føttene på gulvet. kommer også til å isolere mer inne i bilen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2779
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Innlegg 445 » Man 06 Aug 2018 18:56

Klarer ikke helt å se på bildet hvordan du masserte platene på plass? La du dem rundt rørene, eller som et skjold under forgasseren?
Hvordan leser du av tenningen? Statisk med avslått motor eller med lampe, 1500 o/min og frakoblet vakuum? I så fall hvor mange graders fortenning?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5744
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Neste

Gå til Motor og tuning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest