Oljelekkasje

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
johnab
Posts: 6
Joined: Tue 26 May 2015 18:43

Oljelekkasje

Post by johnab » Sun 20 May 2018 04:03

Hei på dere.
Har en 53 mod pv.Som lekker olje mellom motor og girkassa.alså ved sving hjulet.Har kjøpt ny filt remser for spindel,men vet ikke helt om det er nok for og tette lekkasjen.kan man bruke Omega olje for sim ring tetting.

johnab
Posts: 6
Joined: Tue 26 May 2015 18:43

Re: Motorproblem

Post by johnab » Sun 20 May 2018 04:59

Hei igjen.
Er det noen her som kan beskrive litt om hvordan man demonterer girkasse osv ang bytte av filt pakningen 2-stk.Taknemmelig for svar.mh john arne.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2843
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Oljelekkasje

Post by Reodor57 » Mon 21 May 2018 22:05

Svar på første innlegg:

Jeg har flyttet innlegget ditt og kalt det oljelekkasje som er mer korrekt. Lettere å finne igjen, og lettere å finne om en søker på emnet. Motortrøbbel er ikke en "Heading", men et innlegg fra en annen og derfor ikke sikkert like interessant for han som har lagt inn det.
Nok om det.

Omega kan fungere, men erfaringen er at det kun hjelper kort tid, og en kan ikke bare kjøre på Omega heller. Filten har med årene blitt stivv gammel hark olje og tetter ikke lenger. Motorene blir jo ikke mindre slitt heller, slik at mer og mer effekt går forbi stemplene og ned i veivhuset. Er nok redd for at det ikke finnes kvikkfiks på dette.

Andre innlegg:

Girkasse ut er heller ikke en kvikkfiks, men det kan gå om bilen er utstyrt med en luke over girkassen i kardantunnelen. Dvs at en tar av matten som ligger over denne der girstangen stikker opp. Er en heldig er hullet i tunnelen en del av et større lokk. Da kommer en til de to øvre boltene som holder girkassen til clutchhuset. Deretter må en selvsagt fjerne speedometerwire, Skru av mellomaksel og til slutt løsne boltene til traversen som holder girkassen bakerst. Før en gjør det siste må en plassere en jekk under festet og gjøre klar en trebit som en legger mellom topplokket på motoren og torpedoveggen. ta gjerne av oljetrykksrøret og temperaturgiveren først slik at disse ikke blir ødelagt. Deretter senker en bakre festet på girkassen til trebiten stopper mot torpedoveggen. Du skal da klare å ta ut girkassen ved å løsne de to siste boltene som holder denne til clutchhuset. Husk å fjerne girstangen, og sett gjerne girspaken i 1.ste gir før du tar den ut. Grunnen til dette er at den er mye lettere å entre når den skal tilbake på plass.
Overføringen til clutchen skal det normalt ikke være nødvendig å fjerne.

Har du ikke en luke over girkassen, er nok det enkleste å ta ut motor og girkasse som en del, og splitte de etterpå. Volvo hadde i sin tid et SVO verktøy som gjorde at du kunne gå inn fra bak girkassen med en lang fleksibel "forlenger" med en 10mm umbrako i enden, men slikt verktøy er ikke i handelen lenger.
B4B og B16 har dessverre den ulempen at svinghjulet må av før en får av Clutchhuset, og da er det langt mindre knot å komme til om alt er ute. Det er også låseblikk på boltene inne i clutchhuset og på svinghjulet.

Håper dette var greit svar i første omgang.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
445
Posts: 5785
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Oljelekkasje

Post by 445 » Tue 22 May 2018 11:20

Her er litt om bytte av filt og trepinner: viewtopic.php?f=10&t=2091&start=15#p21557
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Post Reply