Justere ventiler B16

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning

Justere ventiler B16

Innlegg G.Larson » Tor 01 Jun 2017 18:37

Bilde

Noen som har prøvd denne måten å justere ventiler på?
Fungerer det greit, eller blir det mye søl? Og ser dere noen fordeler/ulemper ellers ifht ved stillestående motor?
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: Justere ventiler B16

Innlegg G.Larson » Tor 01 Jun 2017 18:40

Men i svarte da.......nå fikk jeg lastet opp bildet. Allikevel blir det galt. :evil:
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: Justere ventiler B16

Innlegg 445 » Fre 02 Jun 2017 09:12

Jeg bruker ikke Tinypic men forumets bildeopplasting.
Har du forsøkt den?
Send gjerne bildet til meg, så kan jeg legge det inn for deg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5740
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Justere ventiler B16

Innlegg Reodor57 » Fre 02 Jun 2017 14:03

Med motoren i gang blir det utrolig mye søl. Hadde tidligere en Opel GT med 1.9S motor hvor dette måtte gjøres. Ble en del gulvvaske og etterfylling av olje etterpå. Synes resultatet blir bedre når motoren står da en på våre biler har både skrue og mutter. På Opelen var det bare mutter, og da gikk det raskere.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2774
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Justere ventiler B16

Innlegg G.Larson » Fre 02 Jun 2017 14:40

445. ja har prøvd forumets løsning med å laste opp vedlegg også. Fungerer ikke. Får beskjed om at bildet er pixler bredt og pixler høyt. Nå er det nedskalert til 200x300 og 15 kb uten at det går.
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: Justere ventiler B16

Innlegg 445 » Fre 02 Jun 2017 14:42

Det forstår jeg ikke! Jeg forminsker ikke mine bilder i det hele tatt. Ingen problem å legge inn bilder på 4MB.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5740
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Justere ventiler B16

Innlegg G.Larson » Fre 02 Jun 2017 15:02

Det samme gjelder om jeg prøver begge deler fra mobilen :?
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: Justere ventiler B16

Innlegg G.Larson » Fre 02 Jun 2017 15:20

Bilde



Får det til med img-knappene hvis jeg går via andre lagringstjenester som f.eks min egen hjemmeside.
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: Justere ventiler B16

Innlegg Reodor57 » Fre 02 Jun 2017 15:27

Det tar jo ikke mye lengre tid å justere etter metoden som sier at når sylinder nr 1 vipper (Eksos lukker og innsug åpner) så justerer man nr 4 og motsatt. Samme gjelder 2 og 3. En slipper da også motorvask etterpå :-). På Opelen var det hydrauliske løftere så den var litt mer vrien uten oljetrykk. Men, jeg har også startet opp en B16 uten toppdeksel med godt oljetrykk og det spruter litt fra den også. Oljedampen er jo heller ikke noe en ønsker å puste inn.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2774
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Justere ventiler B16

Innlegg Torbo2 » Lør 03 Jun 2017 20:17

Det hendte jeg gjorde slikt i gamle dager, men det gikk hart utover søkerbladene. men vi hadde metervis så vi klippet vare av de vanligse dimensjonene og kalte dette verkstesdsmateriell.
Det ble ekte og fin klaring og oftere lydløst, men det ble ofte litt oljesøl, spes. når motoren var varm.
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika


Gå til Motor og tuning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron