Oktanbooster, noe for seg i nøden?

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning

Oktanbooster, noe for seg i nøden?

Innlegg esk1ld » Tir 02 Mai 2017 22:59

Veteranbilsesongen er snart i gang for fullt igjen, og med den kommer også betraktningene etter fjorårssesongen. En ting jeg erfarte i fjor, var hvor langt det kan være mellom hver bensinstasjon som tilbyr 98 blyfri. Man har jo alltids med seg en reservekanne, men allikevel kan det bli knapt med drivstoffet til tider.
Det eksisterer jo additiver av typen oktanboostere på markedet, som øker oktantallet med 2 eller deromkring. Hva mener folket om disse produktene (evnt. noe merke som skiller seg ut i positiv forstand)? Kan det være en ide å ha en slik flaske liggende for bruk i nødstilfelle hvor man evnt. ikke kommer over 98 blyfri, kun 95 oktan? Snakker da kun om "rene" oktanboostere, ikke kombinert med blyerstatning e.l. Andre merker reklamerer med økt effekt osv., det har jeg personlig mindre tro på... Murphys lov tilsier vel også at akkurat den bensinstasjonen som tilbyr kun 95 blyfri når du straks er tom og har behov for 98, den har heller ikke oktanbooster i sortimentet. Tenkte derfor å være litt føre var denne sesongen :wink:

Alternativet vil være å måtte fylle opp med 95 blyfri. Problemsstillingen koker egentlig ned til å vurdere hva som er best av å fylle opp med 95 blyfri, tilsatt oktanbooster, eller å fylle opp en tank å kjøre på "ren" 95 blyfri?
esk1ld
 
Innlegg: 338
Registrert: Søn 31 Jan 2016 02:05
Bosted: Kristiansund

Re: Oktanbooster, noe for seg i nøden?

Innlegg 445 » Tir 02 Mai 2017 23:11

Et kort svar fra sengekanten: Jeg bruker kun ren 95, uten tilsetninger. Kjørte tidligere med blytilsetning, og jeg kan godt legge inn et bilde av hva det gjorde med ventilene - hvis interesse.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5738
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Oktanbooster, noe for seg i nøden?

Innlegg Reodor57 » Tir 02 Mai 2017 23:37

B16 motoren er laget for å kunne kjøres på 83oktan, men 92 er anbefalt. Eneste grunnen for å kjøre med 98 er for å unngå at det er etanol i bensinen. Etanol kan være litt aggressiv mot billige bensinslanger, men PV n er bygget for å kunne gå på Bentyl som var en bensinform på 50 og 60 tallet i Sverige. Den inneholdt på sommeren 75% etanol og på vinteren 25%. Det en måtte gjøre var å sette inn litt større sekundærdyse 102 mot normalt 97. Står i instruksjonsboken på min Duett. Dagens etanol er av en annen og mindre aggressiv type. Kjør på 95 oktan du. Den går helt fint på det.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2771
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Oktanbooster, noe for seg i nøden?

Innlegg esk1ld » Ons 03 Mai 2017 07:30

Da var det avklart, takker :)

M.a.o. går det fint å kjøre på 95 oktan hele tiden da slik som jeg tolker begges innlegg over her?
esk1ld
 
Innlegg: 338
Registrert: Søn 31 Jan 2016 02:05
Bosted: Kristiansund

Re: Oktanbooster, noe for seg i nøden?

Innlegg 445 » Ons 03 Mai 2017 12:01

esk1ld skrev:Da var det avklart, takker :)

M.a.o. går det fint å kjøre på 95 oktan hele tiden da slik som jeg tolker begges innlegg over her?


Kort og greit: JA :D
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5738
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Oktanbooster, noe for seg i nøden?

Innlegg 445 » Ons 03 Mai 2017 12:10

445 skrev:Et kort svar fra sengekanten: Jeg bruker kun ren 95, uten tilsetninger. Kjørte tidligere med blytilsetning, og jeg kan godt legge inn et bilde av hva det gjorde med ventilene - hvis interesse.


Her ser du resultat av blytilsetting......

IMG_5792.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5738
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo


Gå til Motor og tuning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron