B18/B20 motor/bremser/CO utslipp

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
torehansen
Posts: 2
Joined: Thu 10 Nov 2016 14:15

B18/B20 motor/bremser/CO utslipp

Post by torehansen » Thu 10 Nov 2016 15:43

Jeg hadde et innlegg 06.10.16 med div. spørsmål, samme dag fikk jeg beskjed fra "Webmaster" at det hadde vært noe oppdateringsproblem.
Jeg fikk en masse svar, som jeg skulle bearbeide etter hvert, men finner de ikke igjen, så jeg legger ut igjen med noen flere spørsmål.
Har fått en link fra Jørgenrud i Spydeberg, som sier noe om "Godkjente ombygningrt for Volvo modeller":
http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/F ... ringer.pdf

Spørsmål fra 06.11.16:
Jeg har en Volvo DuettP 210/1965 modell, i vognkortet står det st bilen har B 18 motor, men det viser seg at det er en B 20 i bilen,
og jeg har fått mangel på EU kontroll p.g.a. dette. Statens Vegvesen vil vite om det er noen forskjell på bremsesystemet på biler med B 18 og B 20 motor.
Er det noen som kan svare på dette, ev. få en bevitnelse overfor Statens Vegvesen dersom det ikke er forskjell.

Nytt spørsmål 10.11.16:
Har også fått mangel på CO utslipp på 6% og grensen er 4,5%, denne motoren har en Strømberg forgasser og det sies at det må
spesialverktøy til for å justere. Har noen et tips om personer/verksted som kan gjøre en slik justering, og hva annet som kan gjøres for å få ned utslippet?

På forhånd takk!

Med vennlig hilsen,

Tore Hansen
Arvid Andresensvei 3,
1394 Nesbru, Norway
Mobil: +47 94 15 54 31
E-post: tore@hansen.im

Torbo2
Posts: 4621
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: B18/B20 motor/bremser/CO utslipp

Post by Torbo2 » Thu 10 Nov 2016 17:18

Det er jo ikke krav til Co på våre biler!
Det sier de på NAF og de har aldri målt mine.
Dessuten går de bedre bra på 6 prosent, kanksje noe bedre til og med?

De går bra på 4 også, uten veivhusventilasjon vel og merke.

Nåla i stemplet på forgasseren kan flyttes ca 0,2 mm nedover, slik at blandingen blir mer mager. Alternativt kan man bytte forgassernål, men det hjelper ikke like mye. Strengt tatt skal dysa som nåla går i byttes, samt nål og så justere det hele inn.

Men for vårt bruk burde dette være bra nok slik det er.
Så det er nok en "jypling" som har målt bilen din uten å være oppdatert på eldre biler.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2849
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B18/B20 motor/bremser/CO utslipp

Post by Reodor57 » Thu 10 Nov 2016 17:33

Hei
Ser det er mistet et par dager i backup her ja..

B20 ble aldri levert i PV eller Duett. Her går det på maksimal tillatt effekt som det står i godkjenningspapirene. Har ikke hørt om noen som har fått mangel på vanlig B20 da dreiemomentet og effekten på denne er under de oppgitte maksverdiene i Volvogodkjenningen. Amazon ble levert med B20 på slutten, men vet ikke om den da hadde skivebremser. Duoservobremsene er de samme, og er det skivebremser på duetten kommer de fra Amazon, så det skal ikke være et problem. B18 og B20 veier det samme, så vekt er ikke et problem.
B20A har en effekt på 82 hk DIN 90 hk SAE, så det er også innefor på en Duett.

Når det gjelder CO er det ikke noen krav vedr dette for biler eldre enn 1970 modeller. Ellers spørs det hvilken Stromberg du har når det gjelder justering. De eldre har justeringsskrue på undersiden. De litt nyere har på siden, men da blir blandingen magrere når du skrur denne utover. En må gjøre det på kald motor fordi det er en bimetallfjær som regulerer når bilen får litt lunk. Så du har ca 7 minutter på deg.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

Torbo2
Posts: 4621
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: B18/B20 motor/bremser/CO utslipp

Post by Torbo2 » Fri 11 Nov 2016 01:50

Amazonen kom med skivebremser o B20-motor i 1969. Stombergaren var tett u bunn, og hoveddyse må skiv´ftes med spesialverktøy. På min justerte jeg kun nålehøyden og jeg justerte den til 4 prosent, uten veivhusventilasjen (blokkert) for å få optimalt forbruk. Enda bedre ble det med ny dyse, da dysene slites mest på midten.
Duetten fikk aldri skivebremser, men noen har satt inn, og det kan det være flere grunner til.
I utgangspunktet vlir det feil bremsefordeling med kun å sette på skiver framme, da det blir for for stor bramsekraft bak - forholdsvis. Frittstående servo som dobler bremsekraften til skivene gir mer riktig fordeling. Men da må man bygge om til tokrets-system. Den enkleste løsningen der er å sette på en bremsefordeler fra enkrets pumpe. Bedre er det å sette inn en torkretspumpe f.eks. fra VW. Noen her inne hadde et delem´nummer og pris på denne. Den passer rett inn.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2849
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B18/B20 motor/bremser/CO utslipp

Post by Reodor57 » Fri 11 Nov 2016 09:27

Uansett skal det ikke være problem med B20 i en Duett med trommelbremser heller da makseffekten med det er 82 hk DIN, som tilfeldigvis da også er effekten til en B20A. Dvs standard B20 med stromberg forgasser. De kan ikke ta den på vekten heller da den er like tung som originalmotoren.
De som godkjenner får bare lese papirene sine en gang til. Ta med de refererte standard godkjenningspapirene det er referert til i første innlegg.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

bilmann54
Posts: 29
Joined: Wed 26 Nov 2014 13:28
Location: hokksund

Re: B18/B20 motor/bremser/CO utslipp

Post by bilmann54 » Fri 11 Nov 2016 13:31

En liten korrigering til torbo 2 Volvo Amazon kom med skivebremser på standard utgaven i 1965 standard på sporten fra 1962 :D
eier av 1962,544 spesial duvblå,1958 444l 46 rød,1970 amazon rød.

Torbo2
Posts: 4621
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: B18/B20 motor/bremser/CO utslipp

Post by Torbo2 » Fri 11 Nov 2016 22:51

Ok det stemmer sikkert. Men min 69 var først med B20, og skivebremser. Husker bare at tidlgere hadde tromler, men skiver kom altså før. Takk for info...

automania
Posts: 59
Joined: Thu 06 Oct 2011 22:17
Location: Kongsberg

Re: B18/B20 motor/bremser/CO utslipp

Post by automania » Mon 14 Nov 2016 14:11

Hei
Har du tekniske sporsmal ring biltilsynet notodden og spor etter steinar sending han kan gi deg greie svar,han driver med ombyggningssaker.

torehansen
Posts: 2
Joined: Thu 10 Nov 2016 14:15

Re: B18/B20 motor/bremser/CO utslipp

Post by torehansen » Tue 15 Nov 2016 17:57

Hei alle PV/Duett entusiaster!

Har snakket med Statens Vegvesen, Risløkka Oslo, som tar slike saker som dette, dvs. ombygninger,
i dette tilfelle fra B 18 til B 20. De fikk skrivet "Godkjente ombyggninger for Volvo modeller".
De må besiktige bilen, og jeg fikk ikke time før 03.01.17, så da regner jeg med at alt går greit.
Mangelen på CO utslipp blir strøket, da dette ikke skal sjekkes på biler fra 1974 og bakover.
Vil med dette få takke for alle gode tips og hjelp!

Med vennlig hilsen,
Tore Hansen
Arvid Andresensvei 3,
1394 Nesbru, Norway
Mobil: +47 94 15 54 31
E-post: tore@hansen.im

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2849
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B18/B20 motor/bremser/CO utslipp

Post by Reodor57 » Tue 15 Nov 2016 23:51

Regner med at jeg kan svare for alle som ar bidratt. Det er bare hyggelig å kunne hjelpe. Neste gang kan det være vi som står fast. Eller andre som er innom forumet som får hjelp av dette innlegget. Da håper jeg vi ser deg på kjøreturer i Oslo og Akershusavdelingen når saltet igjen er borte fra våre veier. Nå er det jo helt håpløst mye salting. ikke rart noen blir fristet til å kjøre sommerdekk..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

Post Reply