Varmeventil

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
User avatar
nila61
Posts: 182
Joined: Wed 31 Jul 2013 12:15
Location: Trondheim

Varmeventil

Post by nila61 »

Har oppdaget en liten lekkasje på varmeventilen. Har sjekket litt på nettet, og fant et par løsninger på et svensk forum.
Bl.a en "torbo" som hadde en løsning ifb. med en Amazon han har hatt…? Men det finnes jo ihvertfall to "torbo"….."torbo2"... :?
Hva går i stykker på disse? :? Muligheter får en enkel reparasjon?
VP/Jørgenrud selger nye for 2695,-…..Men hvis det er en smal sak å reparere så vil vel det være å foretrekke…
Men, her er et bilde av VP/Jørgenruds nye varmeventiler…


Image
Bilde hentet fra VP autoparts/Jørgenruds nettsider... :?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Varmeventil

Post by 445 »

Lurer på om ikke Reodor57 har en slik liggende.....?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Varmeventil

Post by Torbo2 »

Hei jeg vil ikke anbefale å reparere, men det går. Det kan bli lekkasje i slike, sikkert i din også?
Jeg fikset på Amazonen, og det holdt i 15 år, og trolig fortsatt. jeg brukte en liten O-ring elerl to? på reguleringsakslingen. Den var dyt for 15 år siden også, så derfor reparasjon.
Senere har jeg jaktet på slike ventiler, og nå har jeg kjøpt to i reserve på loppis i Sverige til mine biler. -PV/Duett.
Jeg har også en Amazonventil som kjøperen skal overta...
De jeg kjøpte brukt betalte jeg fra 100 - 300 kroner for sånn ca. Litt risk, men brukt ti len tiendel av prisen er vel ingen sjanse..
De er litt forskjellige til Amazon og PV, men de går til nøds om hverandre.

Ikke klipp av det langen kobberrøret, som jeg fikk tips om. Det var et dårlig tips, da varmereguleringen ble ustabil og følsom.
Det fine med termorøret er at det regulerer varmen i henhold til gjennomstrømninsluften (uteluften), da blir det omtrent som å for 20 grader i bilen hele året med samme innstilling på regulatoren.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Varmeventil

Post by Reodor57 »

Det er ingen smal sak å reparere. Alle metalldeler er klemt sammen, slik at de kan ryke ved demontering. Jeg har demontert en slik for å se, men fant ut at ny var best så da ble det med det. Jeg hadde to av feil type (58 mod og nyere) men de er nå solgt videre dessverre. Det som holder tett er ikke O-ringer, men en membran. Ellers har både 445 og jeg hatt en kran på ledningen til motoren og hatt utvendig regulering av varmen. Litt tungvindt men det fungerer. På en annen bil jeg hadde før monterte jeg en radiatorventil med føler inne i kupeen via kapilærrør. Vet ikke om denne typen eksisterer lenger. Spør en rørlegger. Pris i dag? Aner ikke.
Om du har kontakter i Sverige som er medlemmer av den Svenske Volvo PV klubben er det mulig klubben har renoverte på lager til ca kr 1000,-.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Varmeventil

Post by Torbo2 »

Det er ikke O-ringer original nei, men de ble satt på i membramet til reguleringsakslingen. I menbranet er det hull som skal tette, og det var her jeg brukte O-ringer. Det er heller ikke laget for å repareres, da engelske Mr Smith heller ville selge nye eller trodde regulatoren skulle holde bilens levetid.
Greit å bruke bremsene hardt for å tilpasse, men obs ang varmkjøring opp mot "fadinggrensen", da kan de svette ut bestanddeler som gir svært usikker bremseeffekt etterpå.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Varmeventil

Post by Torbo2 »

I dag fikset jeg varmeapparatmotoren på Fiat Ducatien. Den var heller ikke til å reparere, da jeg måtte bøye ut noen metallepper for å få børsteholderen ut. Den en børsten hadde hengt seg og var sprukket. Så den ble erstattet av en Volvo dynamobørste slipt til samme mål som den gamle.
Måtte også bytte termosikring til varmeapparatregulatoren og så har jeg litt luft i bilen i slutten av uken.
jeg var klar for å kjøpe nytt varmeapparat, men fikk ikke tak i forlk på delelagrene verken i Oslo eller i Drammen. Ringte flere ganger, men det lyktes ikke. Nå kan jeg vel bare si heldigvis, for nå er alt ok, lenge tror jeg...
- Så kan de ha det så godt....
User avatar
nila61
Posts: 182
Joined: Wed 31 Jul 2013 12:15
Location: Trondheim

Re: Varmeventil

Post by nila61 »

….bare å bestille en ny da !!!!... :? rekker vel å montere en ny, for så å ha flyttet lekkasjeproblemet til varmeapparatregisteret…??? :|
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Varmeventil

Post by 445 »

Kan varmt anbefale å melde deg inn i Svenske Volvo PV-klubben.
De har en rikholdig web-butikk med meget gode priser.
F.eks: http://pv-klubben.org/webbutik/kylsyste ... l-544-210/

Ulempen er at de ikke sender til Norge.
Hvis du kjenner noen med adresse i Sverige så kan du sende deler til dem, eller "poste restante" til en butikk like over grensen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply