Litt om motorteknikk
Posted: Mon 20 Jun 2016 09:56
Mahle er normalt et kvalitetsprodukt og ledende innen motorstempler. Ved trim brukes ofta Mahle-stempler, og de forsker også på stempelskader.
Stahl-motor i Sverige gjengir her skader på stempler som kan oppstå. Bildene er fra Mahles-forsknings avdeling. Det fins mye annet bra på Stahl-sidene for dem som er interessert.
http://stahlmotor.se/Teknik/Kolvar/kolvar.html
For noen interesserte:
Det jeg stusser over at Mahle har konstruert noe stempler til VW som jeg ikke liker, men jeg skal ikke gå inn på det.
Det kan hende at VW har gitt spesifikasjoner som Mahle har foholdt seg til, og at noen VW-amatører har glemt noen parametere ved sine motorkonstruksjoner. Det medfører høyt oljeforbruk!
Det er også andre bilmerker som sliter, f.esk. Mazda og noen Ford-modeller, har jeg hørt.
Det siste jeg hørte er at 40 VW-ambulansebiler (Transpoerter/Carevelle) i Nordnorge må bytte motorer etter få år på grunn av oljeforbruk. Tragisk!
Problemet er nok i andre landsdeler også?
Og jeg som har en rekkefemmer fra tidlig 90-tallet som er kjørt boti 300 000 km og ikke bruker olje!?
Og så har VW sluttet å bruke dene motoren, fordi de fikk minst like mange HK ut av firesylindrede motorer, men når er det altså uheldige utfall av dette.
Audi, VW og Skoda som bruker olje begynner å bli et slitsomt problem...
Går verden virkelig framover?
Er ikke sikker på det...
Jeg har noe ferske ekspempler som får meg til å grøsse.
Noen kunder er så heldige at motorproblemene skjer innenfor garntien, mens andre ikke.
Og vi snakker om utgifter på 50 000 - 100 000 kroner, avhengig av motortype.
Jeg skal ikke trøtte ut lesere med min Skoda 1,2 liters motor som jeg har lagt ned timer i for å få ned forbruket, men "kunstige" grep. Mens 1,4 liters motoren bruker ikke olje i det hele tatt - gammel og god motor!
Det er så mange drlige komponenter inni det "rakleverket" av en motor at jeg er helt oppgitt.
Men det er jo motosomt å "amatørforske" på denne.
Jeg har to ting til som skal utprøves:
Feil/teori: Motoren er så kompakt (lite volum i veivhuset) at det blir kraftige pulser i veivhuset ved at templene går opp og ned. Samtidig er de pulsene i takt med innsugningstakten for hver sylinder etter forrige trykkpulser fra forrige forbrenningstrykk, som lekker ned i veivhuset (nesten uugåelig) på en godt brukt motor.
Her tenker je på å sette enn en trykkutjevningskank som hindrer pulsene å dytte olje opp langs sylinderne ved innsugningstakten.
Kunne vært morsom å prøvd, selg om jeg har fått ned oljeforbruket til 1/3 av det opprinnelige.
Men "riktig olje" syntetisk olje, bruker den nå 0,4 - 0,5 liter per 100 mil.
Med tykkere mineralsk olje bruker den ca. 0,3 liter per 100 mil. Litt mye på en tresylindret motor....
Tennpluggene er "ikke fornøyde", da det dannes unormalt oljebelegg på dem, men de har riktig farge og indikerer god forbrenning. Og jeg er ikke fornøyd før tennpluggene er fornøyd.
Så får jeg se hva jeg får tid til?
Stahl-motor i Sverige gjengir her skader på stempler som kan oppstå. Bildene er fra Mahles-forsknings avdeling. Det fins mye annet bra på Stahl-sidene for dem som er interessert.
http://stahlmotor.se/Teknik/Kolvar/kolvar.html
For noen interesserte:
Det jeg stusser over at Mahle har konstruert noe stempler til VW som jeg ikke liker, men jeg skal ikke gå inn på det.
Det kan hende at VW har gitt spesifikasjoner som Mahle har foholdt seg til, og at noen VW-amatører har glemt noen parametere ved sine motorkonstruksjoner. Det medfører høyt oljeforbruk!
Det er også andre bilmerker som sliter, f.esk. Mazda og noen Ford-modeller, har jeg hørt.
Det siste jeg hørte er at 40 VW-ambulansebiler (Transpoerter/Carevelle) i Nordnorge må bytte motorer etter få år på grunn av oljeforbruk. Tragisk!
Problemet er nok i andre landsdeler også?
Og jeg som har en rekkefemmer fra tidlig 90-tallet som er kjørt boti 300 000 km og ikke bruker olje!?
Og så har VW sluttet å bruke dene motoren, fordi de fikk minst like mange HK ut av firesylindrede motorer, men når er det altså uheldige utfall av dette.
Audi, VW og Skoda som bruker olje begynner å bli et slitsomt problem...
Går verden virkelig framover?
Er ikke sikker på det...
Jeg har noe ferske ekspempler som får meg til å grøsse.
Noen kunder er så heldige at motorproblemene skjer innenfor garntien, mens andre ikke.
Og vi snakker om utgifter på 50 000 - 100 000 kroner, avhengig av motortype.
Jeg skal ikke trøtte ut lesere med min Skoda 1,2 liters motor som jeg har lagt ned timer i for å få ned forbruket, men "kunstige" grep. Mens 1,4 liters motoren bruker ikke olje i det hele tatt - gammel og god motor!
Det er så mange drlige komponenter inni det "rakleverket" av en motor at jeg er helt oppgitt.
Men det er jo motosomt å "amatørforske" på denne.
Jeg har to ting til som skal utprøves:
Feil/teori: Motoren er så kompakt (lite volum i veivhuset) at det blir kraftige pulser i veivhuset ved at templene går opp og ned. Samtidig er de pulsene i takt med innsugningstakten for hver sylinder etter forrige trykkpulser fra forrige forbrenningstrykk, som lekker ned i veivhuset (nesten uugåelig) på en godt brukt motor.
Her tenker je på å sette enn en trykkutjevningskank som hindrer pulsene å dytte olje opp langs sylinderne ved innsugningstakten.
Kunne vært morsom å prøvd, selg om jeg har fått ned oljeforbruket til 1/3 av det opprinnelige.
Men "riktig olje" syntetisk olje, bruker den nå 0,4 - 0,5 liter per 100 mil.
Med tykkere mineralsk olje bruker den ca. 0,3 liter per 100 mil. Litt mye på en tresylindret motor....
Tennpluggene er "ikke fornøyde", da det dannes unormalt oljebelegg på dem, men de har riktig farge og indikerer god forbrenning. Og jeg er ikke fornøyd før tennpluggene er fornøyd.
Så får jeg se hva jeg får tid til?