Page 17 of 17

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Sat 03 Jun 2017 10:57
by Reodor57
Fylle på kjølevæske er nok også lurt hehe. Ellers glimrende fremstilling. :-). Da vet en hvilke fallgruber en kan havne i. Det er også viktig at en bruker en avdrager som går i hullene i kamdrevet og ikke på kanten.
Da satser vi på en flott sommer når den kommer.

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Sat 03 Jun 2017 20:13
by Torbo2
[quote="lystrupduett66"]Legger ved en godbit fra økten i går


Kjører pent, bremsene var myke og fine i går.

Til andre som evt lurer på hvordan man kan bytte kamakseldrev på B18:
1. Ta ut radiator, viftereim, vifte, reimskive til veiva og aliminiumsdeksel i den rekkefølgen. Hvis du vil unngå å kjøpe nye pakninger lønner det seg å ta en tynn kniv og skjære av disse før du tar av dekselet(dritviktig på bånnpanna, her kan man spare seg for mye jobb i ettertid)
2. Still inn kamakseldrevet og veiva slik at de to merkene på hvert drev peker rett mot hverandre. Dette kan gjøres ved f.eks. å jekke opp det ene bakhjulet, sette i 4. gir og snurre på hjulet til det stemmer. Hvis merkene ikke stemmer må dette gjøres etter kamakseldrevet er tatt av.
3. Bruk 36 mm pipe, helst med en lang arm til denne (husker ikke hva det heter, fåes på Biltema) til å løsne mutteren som sitter utenpå kamakseldrevet
4. Bruk en liten avdrager (også på Biltema) til å ta av kamakseldrevet
5. Ta på det nye drevet. Ekstremt viktig at de to merkene står mot hverandre når tannhjulet sklir inn! Eventuell etterjustering av dette kan gjøres ved behov. Sett drevet inn i sporet sitt, ta 36 mm pipa og bank forsiktig med gummislegge/hammer med trebit imellom, til staget fra kammen peker en snau cm ut gjennom drevet. Sett på mutteren og skru inn
6. Stram til 13-15 kgm med momentnøkkel
7. Sett delene tilbake på plass (husk at mutteren til reimskiva til veiva skal strammes til med 7-8 kgm)
8. Tut og kjør!


pkt 6. 13-15 kgm er i meste laget. Jeg bruker mellom 10 og 12 og Locktite. Gjengene er ikke alltid 100 der..
Ellers fin oppskrift!

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Sat 03 Jun 2017 20:16
by lystrupduett66
Vi smalt til med 14,5 kgm, da håper jeg ikke noe blir ødelagt...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Mon 05 Jun 2017 11:56
by Torbo2
lystrupduett66 wrote:Vi smalt til med 14,5 kgm, da håper jeg ikke noe blir ødelagt...

Det er jo etter oppskriften fra Volvo, så det skal jo være greit.
Det er helt med omslipte og alternetive kammer det kan være problem, da stålkvaliteten er varierende og mange kammer er gjenbruk og gjengene er ikek alltid 100.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Mon 05 Jun 2017 12:10
by lystrupduett66
Herlig:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Mon 05 Jun 2017 12:45
by Torbo2
Må vel si at du imponerer med din vertikale lærekurve, og får ting på plass i "racingfart"!
Nevnte vel også at du hona sylindrene med presisjon, og fikk motoren til å gå pent.

Nå tenkte jeg denne skal gå i 50 år til før man trenger å gjøre så mye. En ettertrekking av topplokket i løpet av sommeren kan vel være på sin plass?
Du kan jo også innkjøre den med veksevis belastning gjerne noen sekunder med full gass innimellom så stempelfjærene få gått seg til. Men ikke bruk hel elelr halvsyntetisk olje før motoren er innkjørt - før 200 mil altså. :)

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Mon 05 Jun 2017 12:52
by lystrupduett66
Tusen takk for skryt og gode tips! Da sørger jeg for å få ettertrekket topplokket ila sommeren! 50 år ja, hehe, satser på det


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Sat 26 Aug 2017 23:27
by 445
Hvordan har sommeren vært? Har Duetten gått som den skal?

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Sun 27 Aug 2017 03:17
by lystrupduett66
Duetten har kjørt over 200 mil uten noen problemer! Tenker å ta en liten høstservice nå snart


Sent from my iPhone using Tapatalk