Page 1 of 17

B18 går på 3 sylindre

Posted: Sun 03 Apr 2016 23:29
by lystrupduett66
Da var bilen henta fra vinterlagring. Ulyd som oppstod da den ble parkert er heldigvis borte. Etter kyndig hjelp fra Torbo2 over tlf fant vi ut at det må være noe galt med motoren. Tenning fungerer som den skal (skiftet tennplugg, sjekket at tennpluggkabel hadde riktig motstand og prøvde tennplugg mot motorblokk-trikset og fikk gnist). Neste plan er nå en kompresjonstest for å sjekke om ventilene er i orden.

Bilen kjører, men det er ikke mye kraft å ta av selvfølgelig. Kommer forøvrig mye hvit røyk når jeg drar på, noe som ifølge Torbo2 kan ha noe å gjøre med toppakningen å gjøre hvis jeg husker riktig.

Skal holde dere oppdatert.

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Mon 04 Apr 2016 13:03
by Reodor57
Hvordan er fargen på tennpluggene. Like? Kan også være en ventil som henger. Eller feil med forgasseren selv om Zenith Stromberg pleier å være stabile greier. Sjekk oljenivå på forgasseren også, selv om dette sikkert er i orden. Hvilke lyder hadde du i høst?
At toppakningen kan være gåen er nok en grei konklusjon da du etter hva jeg husker hadde noen varmkjøringer i fjor. Topplokket kan da også ha slått seg slik at det må høvles. Du bør ikke kjøre med dette for lenge da det kan skade andre deler av motoren. Sjekk at ikke olja blir brun grøt. Da går motoren til skjæring. Om du lukter på kjølevannet og det lukter eksos, så er det også en indikasjon på deffekt toppakning.

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Mon 04 Apr 2016 15:06
by Torbo2
Reodor57 wrote:Hvordan er fargen på tennpluggene. Like? Kan også være en ventil som henger. Eller feil med forgasseren selv om Zenith Stromberg pleier å være stabile greier. Sjekk oljenivå på forgasseren også, selv om dette sikkert er i orden. Hvilke lyder hadde du i høst?
At toppakningen kan være gåen er nok en grei konklusjon da du etter hva jeg husker hadde noen varmkjøringer i fjor. Topplokket kan da også ha slått seg slik at det må høvles. Du bør ikke kjøre med dette for lenge da det kan skade andre deler av motoren. Sjekk at ikke olja blir brun grøt. Da går motoren til skjæring. Om du lukter på kjølevannet og det lukter eksos, så er det også en indikasjon på deffekt toppakning.
Ang. lukte på kjølevannet - her radiatoren, er bra om man har god luktesans. Det beste er å, først og fremst se nedi radiatoren om det bobler. OBS. Det kan være varmtvann under trykk som fyker opp! lisne litt forsiktig først...!
Om du er i nærheten av et verksted, kan du be om en HC-måling øverst i radiatoren. Det er en av de mest sikre metodene for å avsløre en røket toppakning.
Det er flere ting, men kan ikke ta alt på en gang. Ting, som eks. verkstedsbesøk, er jo heller ikke gratis her i verden...

Håper ting ordner seg!

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Mon 04 Apr 2016 22:01
by lystrupduett66
Alle tennpluggene er mørke (ikke helt svarte), men den ene som sitter på sylinderen som ikke fungerer er selvfølgelig også våt. Skal prøve å ta en tur til verksted i morra.

Luktesansen er ikke mye å skryte av, så jeg går for en HC-måling i radiatoren.

Det stemmer at den har kjørt seg varm noen ganger, men det tror jeg først og fremst skyldtes kjølesystem, som er i orden nå.

Hvordan sjekker jeg at oljen ikke blir brun grøt? Er heller ikke kjent med å peile olje på forgasseren, kan det stemme at det er det svarte lokket man skrur av på toppen?

Takk for at dere stiller opp og tar dere tid til å hjelpe :D

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Mon 04 Apr 2016 22:07
by Reodor57
Er pluggen våt er den gåen! Bytt plugg og se om det ender seg. Pluggkablene dine er nye av typen kobberledning, så der skal det ikke være noen feil. Husk å bruke plugger uten motstand innebygget. Dvs at det ikke skal stå R i navnet på dem.

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Tue 05 Apr 2016 00:24
by lystrupduett66
Pluggen bytta jeg i går, men den nye ble våt etter et par minutter på tomgang den også. Jeg tror ikke det skal være noe galt med tenningen i og med at det kommer gnist fra pluggen over til motorblokken. Kan evt sjekke i morgen om pluggen har innebygget motstand, men ifølge selger skal den passe til B18 motor. Pluggkablene er forøvrig sjekket, de fungerer bra.

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Tue 05 Apr 2016 00:29
by Reodor57
Lukter det bensin av pluggen? Eller er det våte vann? Med frostvæske i vannet skal det smake sætt. Da er det toppakningen som er gåen.

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Tue 05 Apr 2016 00:58
by Reodor57
Kom på en ting. Du sa du hadde ulyd i motoren når den ble satt bort. Har du tatt av toppdekselet og sett at ventilene fungerer som de skal?kan være en av vippearmene på eksosen som har knekt (medfører våt plugg). Evt en fjær på ventilen. Det bør ikke kjøres med overhodet!!!

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Tue 05 Apr 2016 14:21
by lystrupduett66
Det lukter bensin av pluggen (derav smakte jeg ikke på den, hehe). Tok av toppdekselet og sjekket nå, det ser ut som alt er i orden. Litt rart - det så ut til at de to fjærene og vippearmene til sylinderen nærmest torpedoveggen (ikke den som er defekt) har en forskjell i høyde på ca 1 cm, mens de andre holder samme høyde.

Det står forresten BPR6HS på den nye pluggen, så da er det vel bare å bytte tilbake til den gamle. Om noen trenger 4 ubrukelige tennplugger med innebygget motstand til en billig penge er det bare å ta kontakt!

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Tue 05 Apr 2016 15:46
by Reodor57
Rart. Burde ha Vært flere med lavere høyde. Sjekk om begge ventilene på den som ikke virker beveger seg. Ta av ledningen fra coilen og dra på starteren. Tipper at den ene står stille.

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Tue 05 Apr 2016 16:16
by lystrupduett66
Beklager, litt nybegynnerfeil der. 1 cm forskjell når motoren står stille kommer selvfølgelig av at den er i et øyeblikk av motorens syklus. 445 forklarte dette til meg. Jeg roterte deretter motoren for å se etter ventiler som evt sitter fast, men ser ut til at de begever seg opp og ned normalt ved den defekte sylinderen på samme måte som alle de andre.

Bare en idé - kunne det vært fordelaktig med en innvendig motorvask av den grunn at det kanskje sitter skitt i en av ventilåpningene som gjør at den ikke får lukket seg? Eller er det umulig?

Tok noen bilder ila prosessen, kan laste opp om det er interesse for det.

Har booket en kompresjonstest på et lokalt verksted neste onsdag, var mye ventetid her omkring.

(Byttet tilbake til den gamle pluggen også)

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Tue 05 Apr 2016 16:40
by Reodor57
Er den kjørbar? I så fall vet du hvor jeg bor og jeg kan ta en komp test på den I kveld etter ca 1930 og frem til ca 2200

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Tue 05 Apr 2016 16:57
by Torbo2
lystrupduett66 wrote:Det lukter bensin av pluggen (derav smakte jeg ikke på den, hehe). Tok av toppdekselet og sjekket nå, det ser ut som alt er i orden. Litt rart - det så ut til at de to fjærene og vippearmene til sylinderen nærmest torpedoveggen (ikke den som er defekt) har en forskjell i høyde på ca 1 cm, mens de andre holder samme høyde.

Det står forresten BPR6HS på den nye pluggen, så da er det vel bare å bytte tilbake til den gamle. Om noen trenger 4 ubrukelige tennplugger med innebygget motstand til en billig penge er det bare å ta kontakt!
R-plugger skal gå bra! Det er nok helt andre problemer her...

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Tue 05 Apr 2016 17:10
by 445
Reodor57 wrote:Er den kjørbar? I så fall vet du hvor jeg bor og jeg kan ta en komp test på den I kveld etter ca 1930 og frem til ca 2200
Jeg tror han fortsatt er et stykke unna hovedstaden......

Re: B18 går på 3 sylindre

Posted: Tue 05 Apr 2016 17:40
by Reodor57
Oki da må han vente på lokalt verksted der han er. Bare litt rart at alt ser ut til å virke, men pluggen blir våt av bensin. Siden bilen starter å går er det ikke kondensatoren.stiftene er da også rimelig greie. Motstand i kabel er målt, så så lenge de sitter som de skal i fordelerlokket skal det være greit. Jeg lagde nye pluggkabler til den i fjor av kobbertrådtype. De er det ikke motstand i foruten i tennplugghetta. At det går gnist over tennplugger når den ligger til gods i friluft er ikke ensbetydende med at det Gjør det når den sitter i motoren for da økes motstanden pga trykket. Sjekk kabelen en gan til i begge ender og sjekk at skoen fortsatt sitter i enden på ledningen i fordelerlokket. I tennpluggenden er hetta skrudd på ledningen.