Motorfeil - oppgraderinger - generelt

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Motorfeil - oppgraderinger - generelt

Post by Torbo2 »

Lager en tråd om motorteknikk. Tror nok det er noe som har litt å bidra med, men tenker kanskje at man kun kan skrive om sin egen bil? Det trodde vel jeg også. Men for ikke å nappe i andres tråde for mye, så prøver jeg å få til noe her.
Håper forumforvalteren godtar et slikt soloutspill?

Tar en sak i dag så får vi se om det kommer spørsmål eller innspill?
Tar en QA alene først, da jeg har god kjennskap til dette, så får vi hvor det bærer hen. Så kan andre spe på med tillegg eller andre motortema. Det går vel an å ta med motorkomponenter også her?

Brente ventiler - ventilbrenning.
Image
Her er et ventilsete som bare ventet på å bli en "smie" og med brent ventil som resultat. Ventilen har liten mulighet for å få tilstrekkelig kjøling her, spesielt om tenningen er feil...
Hva skjer (som ungdommen sier)? - Det mangler kompresjon på minst en sylinder...?

Da vil jeg svare at noe har skjedd... Og det kan være flere årsaker. Men en årsak ikke alle (trolig) er klar over er at for sen tenning kan være årsaken.
1 For sen tenning kan skyldes manglende vedlikehold, slik at stiftene har gått med for liten åpning.
2 En mer ukjent årsak er at vakumregulatoren har punktert, slik at den ikke trekker opp tenningen ved delbelastning. - lett å overse...
3 Sot på ventilstyringene slik at de henger og ikke lukker skikkelig
4 for mager bensinluftblanding
5 Manglende ventilklaring
6 ?

Tilbake til 1 og 2.
Forbrenningsprosessen skal skje i kompresjonsrommet og delvis øverst i sylinderen, og være mest mulig ferdig før gassene er brent opp og eksosventilene åpner. Blir tenningen for sen, blir ikke forbrenningsprosessen ferdig, og heller ikke helt utnyttet til energi. Derved brenner det fortsatt godt på og ved ventilen i åpen stilling og nedover i manifolden. Ventilene vil nærmest få en "sveiseflamme" rundt sin tallerken, og godt med sot i tillegg som gløder, blir dette et tusen graders brenneri. Rene smia!
Eler kanman si utilsiktet "after-burner"! (må ikke forveksles med ZZ Top....)

Så var det sagt.
Sjekk tenningen! Smør fordeleren og sjekk vakumregulatoren.
(Vakumregulatoren jobber parallellt med sentrifugalregulatoren og balanserer tenningen optimalt, både for å få lavt forbruk (si gjerne renere utslipp og god effekt. )

Var dette forståelig?

Neste tema vær så god. Jeg trenger sikkert ikke svare på alt her, ikke sikkert jeg kan heller, men håper på en god dialog, som jeg og andre kan lære av...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Motorfeil - oppgraderinger - generelt

Post by 445 »

Interessant tema. Her kan mange lære mye!

Sper på med et eksempel på en ventil som ikke har hatt det bra:
IMG_4917a.jpg
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Motorfeil - oppgraderinger - generelt

Post by Torbo2 »

Bra bilde! Her har det vært varmt!

Du kan vel si mer om dette? Mye sot på ventilene og setene? Kanskje bilen har gått lenge med for lav tenning før du satte inn ny fordeler? (før du fikk bilen selvfølgelig)..
Du har vel sikret den med ventiltetninger, om jeg ikke husker feil?
Om så er du nøye med vedlikeholdet.
Da tenker jeg du slipper å se slikt igjen..
Kan ikke tenke meg andre tin her som kan påvirke ventilbrenning.
Den elektroniske fordeleren kan vi sikkert diskutere, men den er vel godt innenfor akseptable tenningskurver?

Den er i alle fall stabil, slik at du slipper redusert fortenning og vedlikehold ellers.

Andre ideer her?
Egne opplevelser?
Trim?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Motorfeil - oppgraderinger - generelt

Post by Reodor57 »

Ok, vedr. tenning. Hva da med de bilene som ikke har vakuumregulator. De finnes de også. Har hatt en Renault 4 uten. Den gikk 220k km uten ventiloverhaling og gikk som ei kule til rusta tok den, og div Engelske har heller ikke har jeg sett. Jeg har også droppet den på Duetten da den har en tilkobling som ligger for nære eksosrøret til å få koblet den på. (To SU forgassere). Spørsmålet er vel om det er så dramatisk å ikke ha denne. Med punktert membran skjønner jeg det litt fordi den da trekker falsk luft og magrer ut bensinblandingen, men når dette er tett...

Ellers er det bare å hive inn innlegg om motorer og tuning på dette nivået under denne fanen. Med det samme vi er inne på ventiler. Hvor mye har ventilseteanlegget å si for ventilenes liv? Det sies at dette skal være smalt, men på det første bildet i tråden ser det bredt ut. Vil den ikke da få bedre kjøling? Eller henger det ikke sammen slik? (Vet jeg spør dumt nå, men det er med vilje..)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Motorfeil - oppgraderinger - generelt

Post by Torbo2 »

Saken er den at motorene som ikke har vakumregulator, f.eks. Fiat, div. elektronisk fordelere o.a. har en høyere kurve for sentrifugalreguleringen enn de med vakumraegulator.
På de fordelerne som har begge deler er det derfor vikitg at vakumregulatoren henger med, da de to kurvene jobber sammen for optimal tenning. Det kan også bli litt mer futt i overgangen far liten delbelastning til godt pådrag.
Og når stifteåpningen minker og tenningen blir ytterlgere forsinket vil det bli for mye "etterbrenning" og en tøff kamp for ventiler og sete.

I prinsippet er det lav tenning som er kritisk. Og når stiftene ligger nesten sammen mister man bortimot 5-10 grader.
Så det er nok det verste, når vi snakker om tenning.

Det er jo også flere andre årsaker til ventibrenning, og noe er nevnt. Dessuten vi flere små årsaker eller svakheter bli større når de legges sammen. 2+2=6?
Men bra om det kommer flere tips til dette eller annet.

Slitte sylindre, knekte stempelfjærer osv. kan også lage "oljefyr", rundt ventilene eksempelvis.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Motorfeil - oppgraderinger - generelt

Post by Reodor57 »

DA fikk jeg forklaring på det også :-). Da må jeg altså bare finne ut hvordan en normalt kobler på dette røret på Duetten, da det ikke er fysisk plass mellom nippelen på forgasseren og eksosmanifolden. Er jo spjeldet i forgasseren som regulerer fordeleren..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Motorfeil - oppgraderinger - generelt

Post by Torbo2 »

Det finner du nok ut av.
Post Reply