Retur av bensin
Retur av bensin
Når jeg skal starte bilen tar det en god stund før den starter. Den mekaniske pumpa må pumpe opp bensina, virker som mye av bensina renner retur til tank hvis bilen står 2-3timer. Finnes det noen tips? Det blir noen runder for starteren min... Fordelen er vel at olja blir pumpet litt rundt før den starter opp
Har snakket med ulike i gammelbil miljøet her hvor jeg bor de har litt ulike tips
- 6v bensinpumpe som jeg kjører litt før oppstart?
- monter en returventil som hindre retur av bensin
- håndholdt pumpe lik den til påhengsmotorersom man montere og pumpe for hånd før man starter opp.
Noen meninger om hva jeg bør gjøre?
Har snakket med ulike i gammelbil miljøet her hvor jeg bor de har litt ulike tips
- 6v bensinpumpe som jeg kjører litt før oppstart?
- monter en returventil som hindre retur av bensin
- håndholdt pumpe lik den til påhengsmotorersom man montere og pumpe for hånd før man starter opp.
Noen meninger om hva jeg bør gjøre?
Re: Retur av bensin
Hei, dersom du har 6 volt, har du vel B16. Denne har en bensinpumpe som du kan pumpe manuelt med en liten spak under pumpa.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: Retur av bensin
Problemet med at det renner tilbake til tanken kan skyldes at ventilene i bensinpumpa er defekte/møkkete/tilstoppet av rusk fra tanken. Disse har delenr 73580 og koster kr 130/stk (2 stk per pumpe).(Følger også med i repsettet til bensinpumpen(To typer pumpe å velge mellm her så en må se hva en har) Egentlig skulle bilen startet med en gang for returen tømmer ikke forgasseren, men varmen fra manifolden gjør det. Det kan her lønne seg å montere en bakelittmellomlegg mellom manifolden og forgasseren slik at en ikke koker ut bensinen av flottørkammeret hver gang en stopper bilen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Retur av bensin
Det sitter en nyrenovert bensinpumpe og det er montert bakelittmellomlegg(2 stk?) Kan jeg rengjøre ventilene i bensinpumpa? Jeg burde kanskje montert et bensinfilter før pumpa også? Har sett at flere har filter mellom pumpe og forgasser.
Re: Retur av bensin
På så gamle biler er bensinfilter et must da det alltid vil være litt rusk i tanken.
Mener det bare skal være ett bakelittmellomlegg mellom pumpa og motorblokka. To stk vil redusere slaglengden på pumpearmen. Sjekk også at du ikke har noen luftlekkasjer noe sted. Før pumpa kan det være i slangeovergangen og det kan være under glasskuppelen i pumpa. Kommer det små bobler opp i glasset når motoren går, er det ofte problem her. sjekk den armerte slangen som går inn i pumpa på sugesiden. Denne bør skiftes med javne mellomrom. Er den stiv er den sannsynligvis lekk. Ikke alltid at det renner bensin ut, men luft kommer inn. Ventilene i pumpa kan renses med forsiktighet. Litt løs blåsing med trykkluft vil hjelpe.
Mener det bare skal være ett bakelittmellomlegg mellom pumpa og motorblokka. To stk vil redusere slaglengden på pumpearmen. Sjekk også at du ikke har noen luftlekkasjer noe sted. Før pumpa kan det være i slangeovergangen og det kan være under glasskuppelen i pumpa. Kommer det små bobler opp i glasset når motoren går, er det ofte problem her. sjekk den armerte slangen som går inn i pumpa på sugesiden. Denne bør skiftes med javne mellomrom. Er den stiv er den sannsynligvis lekk. Ikke alltid at det renner bensin ut, men luft kommer inn. Ventilene i pumpa kan renses med forsiktighet. Litt løs blåsing med trykkluft vil hjelpe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Retur av bensin
Det skal bare være ett mellomlegg, se tegning:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Retur av bensin
Sprengskissen viser også at ventilene ikke sitter samme veien og har to små papirpakninger mellom huset og ventilene. Her er det også en feilkilde.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Retur av bensin
Det skal være en papirpakning på begge sider av bakelittpakningen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Retur av bensin
Rusk er det nok i tanken, men det betyr vel at jeg bør ha et filter før pumpa? Jeg vet at 445 har filteret mellom pumpe og forgasser. Hva er best.... Kan kanskje sette en begge steder?
Jeg kan ta en tur til Tess de kan gi meg nye armerte slanger. Har allerede en ny slange mellom pumpe og bensinrør på suge siden(mulig at det ikke er tett her?)
Tar en sjekk av pumpa i helga.
Jeg kan ta en tur til Tess de kan gi meg nye armerte slanger. Har allerede en ny slange mellom pumpe og bensinrør på suge siden(mulig at det ikke er tett her?)
Tar en sjekk av pumpa i helga.
Re: Retur av bensin
Hei. Kan være en fordel med filter før pumpa, men det er mest viktig å ha det før forgasseren da det er veldig trange dyser i deler av denne som må stakes opp om det kommer inn noe skitt. Ikke minst strålerøret til akselerasjon slumpe. Husker ikke størrelsen i farten, men ligger rundt 0.4mm i diameter.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Retur av bensin
Da setter jeg et begge steder. Før pumpa og etter pumpa.
Bytter også bensinrøret fra pumpe til forgasser. Setter også en ny slange fra tanken til pumpa.
Tror dere denne slangen er grei? http://www.industrinett.no/wsp/tess/fro ... nodeid=869
Hva med dette filteret? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Re ... 000021514/
Bytter også bensinrøret fra pumpe til forgasser. Setter også en ny slange fra tanken til pumpa.
Tror dere denne slangen er grei? http://www.industrinett.no/wsp/tess/fro ... nodeid=869
Hva med dette filteret? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Re ... 000021514/