Zenith til B4b?

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
444Ski
Posts: 8
Joined: Sat 25 Jan 2014 12:31

Zenith til B4b?

Post by 444Ski »

Hei
Jeg lurer litt på forgassere til B4B det sitter en Zenith 34 VN på motoren i dag. Er det mulig å montere en Zenith 36 på min motor? Jeg har sett at det er lettere å skaffe Zenith 36 som kommer fra B18.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Zenith til B4b?

Post by Reodor57 »

Begge de forgasserne er for store. Du skal ha en Zentih VIG30. Med en VN34 eller VN36 vil du få problemer med nedre turtallsområdet, og gassresponsen vil bli heller dårlig. Jørgenrud har disse forgasserne.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Zenith til B4b?

Post by 445 »

Reodor, har ikke vi en VIG30 liggende?
Ble ikke den ferdig restaurert?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Zenith til B4b?

Post by Reodor57 »

Jo da vi har en VIG 30 liggende, men den krever en kveld på å bli helt ferdig om jeg ikke husker feil. Den har ikke vært igjennom ultralyden ennå bla, og har ikke alle pakningene. Ble lagt til side da vi hadde en serie med VN34 som skulle fikses :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Zenith til B4b?

Post by Torbo2 »

Jeg ville ikke vært redd for å prøve større forgasser. Har gjort det før på både Volvo, Renault og Fiat uten problemer bortsett fra mer futt og forbruk. Men det kan man styre. Man kan nok diskutere om det blir ideell flyt i ventetiden i større forgasseren, men det kommer litt an på hvor kresen man skal være? Det er et billig forsøk i alle fall? Men den originale forgasseren gir nok best gange ved lave turtall.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Zenith til B4b?

Post by Reodor57 »

Husk at dette er en saktegående motor med makseffekt rundt 4500 o/min og maks dreiemoment rundt 2000 o/min. Små ventiler på (32mm) på innsug og eksos gjør også sitt til at større forgasser ikke har noen hensikt, og ødelegger seigdragningsevnen og gassresponsen betydelig. En motor med vesentlig høyere turtallsspekter og store ventiler vil opp til en viss grense ha effekt av større forgasser(e).
Men, når en først er i gang med å diskutere forgassere, så kan det være greit å vite hva som er problemet med dagens forgasser. Det er vel så interessant.
Av erfaring fungerer f.eks en VN34 bedre på en B16 enn en VN36, til tross for at B16 både har større ventiler og motorvolum enn en B4B.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Zenith til B4b?

Post by Torbo2 »

Jeg har ikke opplevd at seigdragningsevnen blir dålligere med større forgasser, tvert i mot, men i noen tilfelle kan det gi en kikk i overgangen fra lavt turtall mot middels, da det er mindre fart på bensinluftblandingen på en større forgasser. Men effektøkning...
Men for å få mer effekt er ikke kjeden sterkere enn det svakeste ledd.
Og det beste her er nok originalt, men het kan være forskjellig fra motor til motor. Trolig jevnere flyt i drivstoff-luftblandingen.
Men en større forgasser vil også blande drivstoffblandingen godt, men det er mindre effektøkning å hente på B4b.

Jeg har, for å nevne noen på husken, som jeg har montert større forgassere på uten problemer:
To Renault 4 (28 til 32), Renault Dauphine (28 til 432) Renault 18, Volvo B16 og B18 og B20, Fiat 850, 600 og Spider.
Ingen problemer, men mer effekt på alle. Det er tross alt ikke store endringer man snakker om...
B4B har jeg ikke montert på, men at det skulle bli problemer det har jeg vondt for å tro. Men som sagt det er jo mer riktig å bruke originalt.
Det må også tilpasses ang. dyser og luftfilter.... Altså ikke "bolt on"...
Hovedhensikten mer rikitg forgasser til riktig motorstørrelse, ventiler osv. er at drivstofforbruket ikke skal øke uten at effekten økes tilsvarende. Skal det skje må alt står i stil. Men her snakker vi vel ikke så mye om forbruket?
444Ski
Posts: 8
Joined: Sat 25 Jan 2014 12:31

Re: Zenith til B4b?

Post by 444Ski »

Takker for utfyllende info. Jeg tok en liten titt på forgasseren og det er en 30vig som sitter på motoren. Forgasseren fungerer bra og er nyrenovert (kjørt maks1000km) fungerer bra. Tanken min var en backup gasser som jeg kunne ha liggende hvis jeg trenkte en senere. Om det da var slik at jeg måtte skaffe en 30vig eller om det var mulig å skaffe en litt større.

Har noen erfaringer med andre forgassere som er 30mm? Er det kun Zenith som gjelder på B4b?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Zenith til B4b?

Post by Reodor57 »

Har du en så ny forgasser hadde jeg lagt prosjektet på hylla. Kjøp heller et overhalingssett og hold det i en forseglet innpakning så det ikke tørker ut. Sannsynligheten for at en lagret forgasser skulle vare like lenge som den som er i bruk er ikke helt sannsynlig om den har vært i bruk før den blir lagret. Jeg tror heller ikke f.eks en VN34 ville passe i flensen på mnifolden din. B4B ble også levert med Carter forgasser, men det var på de tidligere modellene om jeg ikke tar feil, så da er effekten lavere.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply