Syk Volvo PV B16 1960

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
Bekkern
Posts: 77
Joined: Tue 23 Sep 2014 19:45
Location: Heggedal

Syk Volvo PV B16 1960

Post by Bekkern »

Er det noen som kunne hjelpe til med å ta ut motoren av min PV ? Mot betaling så klart.
Må bytte stempel og stempelringene så da tar jeg ut rubb å rake så den er ny og fin til neste sesong.

Bilen står i Bærum varm og stor garasje.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Syk Volvo PV B16 1960

Post by 445 »

Det kan høres interessant ut.
Når må jobben være gjort? I går, eller i løpet av et par uker?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Bekkern
Posts: 77
Joined: Tue 23 Sep 2014 19:45
Location: Heggedal

Re: Syk Volvo PV B16 1960

Post by Bekkern »

Det er ingen ting som haster Bare bilen blir klar til neste sesong
User avatar
Bekkern
Posts: 77
Joined: Tue 23 Sep 2014 19:45
Location: Heggedal

Re: Syk Volvo PV B16 1960

Post by Bekkern »

PS.sesongen 2015 :-)
User avatar
Bekkern
Posts: 77
Joined: Tue 23 Sep 2014 19:45
Location: Heggedal

Re: Syk Volvo PV B16 1960

Post by Bekkern »

Da er elefanten klar og mye demontert , gjenstår det bare å få løftet ut B16.
Med eller uten girkasse ?????????
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Syk Volvo PV B16 1960

Post by 445 »

Jeg har ikke testet å løfte ut med girkasse, men har hørt at det går (med et skrik).
Derimot har jeg noen ganger demontert girkassen under bilen, og det er fryktelig trangt å komme til å få skrudd den løs fra motoren.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Syk Volvo PV B16 1960

Post by hlyshaug »

445 wrote:Derimot har jeg noen ganger demontert girkassen under bilen, og det er fryktelig trangt å komme til å få skrudd den løs fra motoren.
PV har - i motsetning til Duett (?) - en luke i kardangtunnelen. Fjernes denne, er det plutselig ikke så trangt lenger.

Image
Image
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Syk Volvo PV B16 1960

Post by 445 »

I alle fall har 444 en slik luke.
Min 445 har det ikke.
Det var noe kjent med han på det siste bildet..... :wink:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Syk Volvo PV B16 1960

Post by 445 »

Kan du forresten beskrive hvordan motoren er syk?
Du kjøpte vel bilen nå nettopp. Hva sier forrige eier?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Bekkern
Posts: 77
Joined: Tue 23 Sep 2014 19:45
Location: Heggedal

Re: Syk Volvo PV B16 1960

Post by Bekkern »

Bilen hadde en kraftig tikkende lyd som jeg trodde var en ventil (den var periodisk)Viste seg å være komresjons ringen på sylinder en som ikke var helt god lenger Har spurt forrige eier om han kunne tenke seg å betale 1/3 av reperasjonen men ikke fått noe svar på det enda Hadde kjørt bilen ca 30 mil da jeg stoppet den å satt den inn til rep.
User avatar
Bekkern
Posts: 77
Joined: Tue 23 Sep 2014 19:45
Location: Heggedal

Re: Syk Volvo PV B16 1960

Post by Bekkern »

Å nå får jeg ikke vært med på smøre kurset i høst Får smøre meg med tålmodighet ti våren da (håper) :-)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Syk Volvo PV B16 1960

Post by 445 »

Du får gjerne være med på smøretreff, uten bil.
Mange hyggelige mennesker å prate med og mange gode tips å få.
Hvordan kom du frem til at det var kompresjonsringen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Bekkern
Posts: 77
Joined: Tue 23 Sep 2014 19:45
Location: Heggedal

Re: Syk Volvo PV B16 1960

Post by Bekkern »

Tok av toppen å så :shock:
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Syk Volvo PV B16 1960

Post by 445 »

Uff da. Kan du legge ut et bilde?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Syk Volvo PV B16 1960

Post by Torbo2 »

hlyshaug wrote:
445 wrote:Derimot har jeg noen ganger demontert girkassen under bilen, og det er fryktelig trangt å komme til å få skrudd den løs fra motoren.
PV har - i motsetning til Duett (?) - en luke i kardangtunnelen. Fjernes denne, er det plutselig ikke så trangt lenger.

Image
Image

Kanskje du 445 skulle sjekke din bil en gang til? Man kan jo bli overrasket?
Hver dag har vel sine overraskelser?
Alt fra å finne igjen kameraet (den gamle speilrefleksen 300D), til å finne ut at yogerten var drikkanes selv om utløpsdatoen var forrige uke. Kameraet hadde jeg gjemt så bra at jeg ikke har funnet det på tre måneder! Lærer aldri!
Da dukker vel mikrometereet opp også? Ikke minst fordi jeg har kjøpt nytt... Tingenes iboene ......
Post Reply