- image.jpg (26.18 KiB) Viewed 5076 times
Syk Volvo PV B16 1960
Re: Syk Volvo PV B16 1960
Litt vanskelig å se, men er det hull langs kantene?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Syk Volvo PV B16 1960
Har det kommet biter av stempelfjærene opp?
Re: Syk Volvo PV B16 1960
Kan unektelig se ut som om noe har kommet opp langs stempelet her.
Du etterlyste en deling av utgifter med forrige eier, men også endret kjørestil ha forårsaket skaden (Noe en skal ha i bakhodet). Gamle motorer som har gått tiår med en kjørestil som som i dette tilfellet har generert en del sot vil mest sannsynlig havarere om de blir dratt ut på landeveien med en gang for å "blåses rein". Ofte et vanlig syn i "gamle dager" hvor folk dro på tur til Tyskland. De hadde da kjørt hele året i bytrafikken eller kanskje flere år og tok så ferga til Kiel og ga "bånn køl" sydover. Mange av disse bilene havarerte før de kom til Køln. Årsak var ofte knekte stempelringer blåste toppakninger osv osv. Dette fordi sotlaget ikke hadde fått brent seg vekk. Jeg har selv kjørt en gammel bil som hadde gått drøyt 150tusen i Oslotrafikken og ned til Italia og tilbake uten problemer, men den ble kjørt pent de første par dagene nedover. Normal landeveisfart var 80 så tempoet ble lagt på ca 85-90 første dagen for så å øke med 10km/t dagen etter. Bilen hadde en toppfart på ca 130, så det ble til at vi på vei hjem ikke lå over 110 km/t.
Moderne motorer har ikke det samme problemet da disse går mye renere enn vår gamle motorer. Disse tåler da ganske godt endret kjørestil. Husk også at våre gamle motorer har topp turtall på 4500 o/min mens moderne motorer ligger kanskje over 6000 o/min.
Du etterlyste en deling av utgifter med forrige eier, men også endret kjørestil ha forårsaket skaden (Noe en skal ha i bakhodet). Gamle motorer som har gått tiår med en kjørestil som som i dette tilfellet har generert en del sot vil mest sannsynlig havarere om de blir dratt ut på landeveien med en gang for å "blåses rein". Ofte et vanlig syn i "gamle dager" hvor folk dro på tur til Tyskland. De hadde da kjørt hele året i bytrafikken eller kanskje flere år og tok så ferga til Kiel og ga "bånn køl" sydover. Mange av disse bilene havarerte før de kom til Køln. Årsak var ofte knekte stempelringer blåste toppakninger osv osv. Dette fordi sotlaget ikke hadde fått brent seg vekk. Jeg har selv kjørt en gammel bil som hadde gått drøyt 150tusen i Oslotrafikken og ned til Italia og tilbake uten problemer, men den ble kjørt pent de første par dagene nedover. Normal landeveisfart var 80 så tempoet ble lagt på ca 85-90 første dagen for så å øke med 10km/t dagen etter. Bilen hadde en toppfart på ca 130, så det ble til at vi på vei hjem ikke lå over 110 km/t.
Moderne motorer har ikke det samme problemet da disse går mye renere enn vår gamle motorer. Disse tåler da ganske godt endret kjørestil. Husk også at våre gamle motorer har topp turtall på 4500 o/min mens moderne motorer ligger kanskje over 6000 o/min.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Syk Volvo PV B16 1960
Ellers går det greit å løfte ut med girkasse. Motoren må bare tiltes slik at den omtrent er vertikal ved løft. Radiatoren må også demonteres for å få den ut.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").