Tilrekknings moment på topp b16
Tilrekknings moment på topp b16
Lurer på hvor mye moment de skall være på toppen på b16? kilo eller i newton driv å bytter topp pakning.
noen som kan hjelpe?
noen som kan hjelpe?
Re: Tilrekknings moment på topp b16
7-8 kg men rekkefølgen er noe "odde". Jeg pleier å trekke til i tre runder. 2, 5 kg 5kg og så sluttmomentet. Trekker til de tre midterste under vippearmene først fra midten og ut. Deretter den midterste på siden utenfor dekselet før en trekker til de to siste under vippearmene før en trekker til resten utenfor dekselet. Grovjuster ventilklaringen og kjør motoren. Varm på tomgang. La den kjøle ned og dra til toppen en gang til. Nå kan du finjustere ventilene. Grunnen til at en må trekke til toppen etter varmkjøring er at dette er en kobberpakning som gir seg en del. Du vil merke at alle ventilene må justeres en del etter andre tiltrekking. Når jobben er gjort kan en glede seg til at neste tiltrejningsrunde først er om 100mil . Sannsynligheten for at den da vil holde seg tett er stor. Trekker en ikke til som beskrevet er sannsynligheten liten. Sånn er det med gamle motorer. Nye motorer har annen type pakninger som sveller og limer seg fast til underlaget. NB topplokket må ikke være speilblankt i tetteflaten, da blir det aldri tett.
Håper dette var til hjelp
Håper dette var til hjelp
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Tilrekknings moment på topp b16
Tusn takk for svar dette blir mye til hjelp til helgen toppen er ny slipt son passe grov men e de lurt å få den lit grovere rundt tette flatene eller e de ikke nødvendig?
eventuelt hva skall mann bruke for å få de lit grovere? noen tips?
Sikkert de som var årsaken til at den gamle toppakninga røyk, den hadde blåst melon sylinder 3 in til støtstengen vart mye eksos som kom ut oljeluftinga.. så sikkert lurt å følge, tiltrejningsrunde først er om 100mil
eventuelt hva skall mann bruke for å få de lit grovere? noen tips?
Sikkert de som var årsaken til at den gamle toppakninga røyk, den hadde blåst melon sylinder 3 in til støtstengen vart mye eksos som kom ut oljeluftinga.. så sikkert lurt å følge, tiltrejningsrunde først er om 100mil
Re: Tilrekknings moment på topp b16
Så lenge toppen ikke er blank går det greit. Noen bruker pakningslim i tillegg, ikke pasta men lim. Tror neppe det er nødvendig når den er grovslipt . Husk bare å rengjøre gjengene på boltene først slik at alle mutterne går like lett. Da blir momentet likt på alle boltene. NB ikke smør boltene, bare rengjør. Går de for lett i gjengene er det lett å strekke boltene. Dvs overtrekke slik at de blir for svake.
Lykke til med jobben
Lykke til med jobben
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Tilrekknings moment på topp b16
Her er forresten rekkefølgen på tiltrekkingen av mutterne:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Tilrekknings moment på topp b16
Den er grei Takk for hjelp reodor57
Takk for tegning 445
Takk for tegning 445
Re: Tilrekknings moment på topp b16
Som sikkert 445 også er enig i:
Bare hyggelig å kunne hjelpe .
Bare hyggelig å kunne hjelpe .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Tilrekknings moment på topp b16
Da va de montert samen i igjen, men et problem oppsto 0 olje på vippearmer tok av til oljetruksmåler i bakant av toppen men ingen olje kom ut der heller, e vell meninga de skal sprute ut dær? va kan ha skjed? lit irritabelt når alt ant funker fint!
Re: Tilrekknings moment på topp b16
Hm.. Og toppakningen er lagt på riktig vei? Er mulig å legge den på feil vei. Hullene passer da nesten, men ikke oljehullet. Det kommer da på feil side. Dette kan sjekkes med å sende ned en "strikkepinne" i oljehullet opp til vippearmbryggen. Nest bakerste. Går pinnen bare ca 10cm ned er det tett. Toppen må da av og pakningen snus riktig. En kan ikke bare bore et hull da dette er forsterket for at oljen ikke skal spre seg i pakningen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Tilrekknings moment på topp b16
Her er et bilde av toppakning lagt riktig vei.
Du ser at det er ett lite hull på midten foran, og 2 bak.
Du ser at det er ett lite hull på midten foran, og 2 bak.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Tilrekknings moment på topp b16
Selvfølgelig! Det er vel derfor vi har dette forumet.Reodor57 wrote:Som sikkert 445 også er enig i:
Bare hyggelig å kunne hjelpe .
Velkommen på forum forresten!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Tilrekknings moment på topp b16
Last edited by Rokkones on Fri 04 Jul 2014 16:32, edited 1 time in total.
Re: Tilrekknings moment på topp b16
Takk for de har skrud sunt i dag, å sannelig var pakningen snudd fil vei så no har e skrudd samen å fått startet å alt ser korrekt ut bra oljetrykk vart de å no hehe så
no skall e eterskruve toppen å fin gjustere ventilene så blir alt bra så da e de for håpentligvis bare å kjøre
no skall e eterskruve toppen å fin gjustere ventilene så blir alt bra så da e de for håpentligvis bare å kjøre
Re: Tilrekknings moment på topp b16
Suverent!
Tut og kjør.
Tut og kjør.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen