Fusker på høyt turtall.

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
PV1947
Posts: 40
Joined: Tue 10 Apr 2012 23:25
Location: Skjeberg

Fusker på høyt turtall.

Post by PV1947 »

Planen har vært å få registrert min PV med b4b-motor denne sesongen. Men problemet som jeg trodde skulle la seg løse med enkle midler har vist seg
å være vanskeligere enn forventet. Problemet er at den ikke går rent. Det går fint på lavt turtall, men fusker mer jo høyere turtallet blir. På rett vei går den greit opp
til mellom 40 og 50 km/t, så butter det kraftig mot.
Har overhalt bensinpumpe, forsøkt 3 forskjellige forgassere, blåst rene bensinrør, byttet nesten alt av elektrisk, justert. sjekket for falsk luft, vakumslange, mmm...
Har tatt kompresjonstest som varierte fra 5,8 til 7,2 bar på varm motor. Det siste sier meg i grunn ikke så veldig mye. Men disse tallene skal vel helst være like?
Tar gjerne i mot tips fra forumets ekspertise om hva dette problemet kan være ;-)
User avatar
ravi
Posts: 59
Joined: Thu 09 Nov 2006 17:48
Location: Kvelde

Re: Fusker på høyt turtall.

Post by ravi »

Har du målt ladinga da? Lys på og turtall krever en del strøm til coilen. Er ladinga for dårlig "rekker ikke coilen" å lade seg opp for hver gnist.
PV1947
Posts: 40
Joined: Tue 10 Apr 2012 23:25
Location: Skjeberg

Re: Fusker på høyt turtall.

Post by PV1947 »

Den ladet dårlig tidligere, men ladingen virker ok etter at jeg hadde dynamo og vippe til overhaling. Mistenker allikevel at du kan være inne på noe da lyspærer går veldig ofte.
Kanskje det er en god ide å prøve en annen dynamo og/eller vippe. Dette er en 47-mod med Auto-lite. Noen som har forsøkt nyere dynamo eller vippe (Bosch) til dette?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Fusker på høyt turtall.

Post by Reodor57 »

Hei

Kompresjonstesten sier en del. Her er det enten dårlige stempelringer eller en dårlig ventil. Det skal ikke være mer enn maks 0,5 bar forskjell når alt er i orden. Virker som om det høyeste trykket også er for lavt. Det at motoren går ureint kan virke som en dårlig ventil på den sylinderen som har lavest trykk. Ventilen er da enten helt defekt eller litt treg.
I gamle dager brukte vi Redex på slikt med varierende hell, alt etter hvor stor skaden er. Litt utradisjonell løsning i dag er å røyklegge nabolaget en stund, men blårøyk har du kanskje allikevel? Metoden er følgende med Redex. Først heller en en drøy teskje i hver sylinder på varm motor og lar den stå til den er kald. Start deretter opp og kjør motoren varm. Ta så av luftfilteret og start opp igjen. La det så renne sakte inn med Redex ned i forgasseren i luftinntaket. Bare så raskt at den så vidt ikke stopper. Her står det vel på flasken hvor mye, men opp mot en halv flaske er ikke uvanlig. Kjør den så til røyken avtar etter dette.
Om du får tak i QMI drivstofftilsetning og bruker denne på samme måte så ryker dette vesentlig mindre og gjør kanskje vel så god jobb, men kan være verre å få tak i. Vet Torshov Rekvisita skal ha slikt om du bor i nærheten av en slik butikk.
Ellers er jeg redd topplokket må av, evt at en må bytte stempelringer i samme slengen. Som regel forsøker en alt før en går til dette skrittet, men dessverre er det ofte eneste løsningen. Vær også oppmerksom på at om det står en nyere motor enn originalen i disse gamle bilene så er det større ventilklaring på nyere motorer. De første hadde 0,2mm og 0,25mm mens de siste hadde 0,4 på innsug og 0,45 på eksos. Det finnes tre typer av B4B motorer. Har en for trange ventilklaringer vil ventilene brenne setet.
Ble en lang avhandling dette, men siden kompresjonen er så forskjellig fra sylinder til sylinder er det tydelig at det er noe mekanisk feil i motoren og ikke i det elektriske.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
PV1947
Posts: 40
Joined: Tue 10 Apr 2012 23:25
Location: Skjeberg

Re: Fusker på høyt turtall.

Post by PV1947 »

Takker for innspill. Disse er virkelig verdt å ta med seg når man skal jobbe videre frem mot en løsning :-)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Fusker på høyt turtall.

Post by Torbo2 »

1. Det kan virke som tenningen ikke henger med.
Det enkleste er å prøve med en annen coil. Stiftene må også ha riktig avstand - 0,4 mm på maks åpning.

2. Det kan også hende at motoren ikke får nok drivstoff?
Sjekk rusk i bensinfilper på pumpa og sjekk innholdet i tanken. Det kan være mye gørr der på en gammel bil.

Mulig dette er sjekket, men jeg tar det med.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Fusker på høyt turtall.

Post by Reodor57 »

Tenkte vel at siden motoren har for lavt kompresjonstrykk kan det være at den kaster opp litt olje på pluggene..
Motorserie 495300 og 495301 skal ha 8,1-8,4 bar mens motorserie 495302 skal ha 9,2-9,6 bar.
Nå er jo det elektriske og flere forgassere gått igjennom etter hva jeg skjønner, så derfor unnlot jeg dette punktet i første runde. Men, når det nå kommer opp igjen kan jeg føye til:
Siden lyspærer ryker i ett sett er nok spenningen for høy. Skal ligge på 7,2 volt.
Sjekk også at stiftene er fettfrie. Kan med fordel spyle avbryterkontaktene med startgass.Altså ikke hele men kun kontaktpunktene da det skal veldig lite fett til på dem før det blir dårlig kontakt.
Det kan selvsagt være feil med kondensatoren også eller at det er overslag i gjennomføringen i fordelerhuset der lendingen(skruen) går igjennom til kondensatoren og coilen. Dette er et svakt punkt. Samme på B16 som jeg kjører. En vil da få fusketenning når motoren vibrerer. Skruen på min bil var litt for dårlig isolert, så det ble overslag til gods. Har også hatt problemer med peilepinnen! Den tok borti ledningen ut fra fordeleren fordi den roterte og tok borti ved kjøring.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Fusker på høyt turtall.

Post by Torbo2 »

Det med peilepinnen har jeg opplevd i Oslofjordtunnellen! Ikke spes morsomt, men jeg klarte å harke meg igjennom!
PV1947
Posts: 40
Joined: Tue 10 Apr 2012 23:25
Location: Skjeberg

Re: Fusker på høyt turtall.

Post by PV1947 »

Flott med mange nyttige innspill :) Skal bite meg merke i dette og sjekke en del nærmere ved første anledning. Nå har jeg byttet både coil og kondensator (som ble nevnt her). Har også kjørt bensin med fall rett i forgasser uten noen forandring. Og bensintrykket fra pumpe virker ok. Stifter er også byttet samt forsøkt finjustert noen ganger.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Fusker på høyt turtall.

Post by 445 »

Ser ut som du har prøvd det meste.
Ser i farten ikke at du har byttet plugger og pluggkabler, men det har du sikkert også gjort.
Fordeler? Fordelerlokk?

Har du sjekket luftfilteret? At den får nok luft ved høyt turtall?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Fusker på høyt turtall.

Post by Reodor57 »

Luftfilteret kan ha noe å si faktisk. Vår 57 modell går ikke uten luftfilteret. På denne er det vel oljebadfilter om jeg ikke tar feil. Dette må renses og fylles olje i slik at det blir motstand nok. Beklager at jeg ikke kom på det i farten. Ellers regner jeg med at det 445 sier er ivaretatt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
PV1947
Posts: 40
Joined: Tue 10 Apr 2012 23:25
Location: Skjeberg

Re: Fusker på høyt turtall.

Post by PV1947 »

Joda, alt 445 nevner er byttet. Luftfilteret er også rengjort. Er litt usikker på dette med olje på luftfilteret. Har et som er helt rundt, og motoren går likt enten
det er av eller på.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Fusker på høyt turtall.

Post by Reodor57 »

Noe liknende dette?
Motor B4B
Motor B4B

I så fall skal nettingen bare settes inn med luftfilterolje. Det vil normalt sett si vanlig motorolje som ikke er for tynn. Har selv brukt kjedeolje til motorsykkel da denne ikke renner så mye. Noe må jo forurensningen i luften ha å feste seg i.
Ellers så finnes det en type som denne:
Alternativt filter
Alternativt filter
Dette er beregnet til B16 og vil da ha mer motstand. Regner med at dette er et oljebadfilter da dette ikke er det mest vanlige filteret en finner.
Ellers er det ikke noe i veien for å forsøke uten å montere filteret bare for å se om det hjelper. Men, jeg er stygt redd for at det er en mekanisk feil som gjør at du ikke får opp turtallet uten at det fusker. Det lave kompresjonstrykke tilsier det.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
PV1947
Posts: 40
Joined: Tue 10 Apr 2012 23:25
Location: Skjeberg

Re: Fusker på høyt turtall.

Post by PV1947 »

Nei det er ingen av disse... nå får jeg visst ikke lastet inn bilde heller hehe. Tror jeg skal forsøke å få en eller annen ekspert til å se på det, og evnt foreta noen
målinger osv..
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Fusker på høyt turtall.

Post by Reodor57 »

Send bilde til webmaster@norskvolvopvklubb.no så skal jeg se på det. Kan legge det inn for deg også.. Men, vil nok tro at ventilene dine henger litt. Det er en gammel motor som nok har stått noen år om jeg tolker det riktig. Kan være at det er brudd i en ventilfjær, eller at den har mistet "spensten". Da vil den miste kraften ettersom turtallet øker fordi den ikke rekker å lukke ventilen. Ikke spesiellt bra å kjøre med heller...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply