Fra b16 til??

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning

Fra b16 til??

Innlegg 444NL » Tor 15 Aug 2013 17:12

Har 2 ødelagte b16 motorer, bor i Nederland, så utvalget er minimalt.
B18 og B20 er det en del av, men da er det jo endel spørsmål jeg lurer på.

Har sett på en b20, nå vett jeg ikke hva som må til for at den skal kunne passe, men han selger den med alt jeg vil ha (er en amazone som pga rust er et avsluttende prosjekt)
Motoren har over 11 bar på alle sylinder.
Nå må jeg nok ha en omformer til lys og vindusvisker (med mer), men er dette overhode mulig å sette i en pv fra 57?

Bør jeg heller finne en b18?

Må jeg bytte radiator osv.

Tenker å kjøpe motor med girkasse (og alt som hører til, startmotor osv)
444NL
 
Innlegg: 32
Registrert: Lør 29 Sep 2012 08:38
Bosted: Nederland

Re: Fra b16 til??

Innlegg 445 » Fre 16 Aug 2013 08:03

Det finnes jo en del B16 her i Norge.
Tror det er raskere og mindre jobb å reise hit (eller til Sverige) og kjøpe en B16 og putte rett på plass.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5744
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Fra b16 til??

Innlegg 445 » Fre 03 Jan 2014 19:26

Hvordan gikk det med bytte eller reparasjon av B16?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5744
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Fra b16 til??

Innlegg 445 » Fre 04 Jul 2014 12:37

Fikk du orden på B16, eller har du byttet til B18?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5744
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Fra b16 til??

Innlegg 445 » Tor 12 Mar 2015 23:18

Noe nytt om din ødelagte B16?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5744
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Fra b16 til??

Innlegg Weiru'n » Fre 06 Nov 2015 03:57

lurer på det samme selv å bytte ut fra b16 til b18/20. vil so støte på noen utfordringer når det gjelder varmeapparatvifte, viskermotor og releer osv.? pærer er det jo kurrant og bytte!
Weiru'n
 
Innlegg: 13
Registrert: Ons 07 Okt 2015 00:40
Bosted: Kongsberg

Re: Fra b16 til??

Innlegg 445 » Fre 06 Nov 2015 08:08

Utfordringer kan det nok bli. Etter hva jeg har hørt er det ulik bredde på motorfestene til B16 og B18, slik at hullene i traversen ikke stemmer. I tillegg er B18 radiatoren bredere enn den til B16, slik at festene på frontstykket ikke passer. Panseret til B16 har festebøyler som går ned i motorrommet. Disse mener jeg vil treffe en B18 motor.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5744
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Fra b16 til??

Innlegg Torbo2 » Fre 06 Nov 2015 21:33

Jeg ville holdt meg til B16 og gjort det beste ut av det. Billigere og bedre og mer riktig!
I klubben finns egnet motor, og noen har en eller flere mer ell mindre klar.
Sier du fra tidlig kan du får motoren skreddersydd, fra original innenfor spes., ekstra nye deler mot ny tilstnd til trim med ny kam osv. Evt. doble forgassere...

Alt fins....
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Fra b16 til??

Innlegg 445 » Fre 06 Nov 2015 22:07

Jeg har B16 til salgs
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5744
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Fra b16 til??

Innlegg Reodor57 » Tor 12 Nov 2015 17:38

Du bør jo da skrive at den er heloverhalt. Dvs så ny som det er mulig å få den. Selv toppen er modifisert med ventilhetter på styringene om jeg ikke husker helt feil..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2779
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Fra b16 til??

Innlegg 445 » Man 16 Nov 2015 11:24

Det stemmer bra. Den er heloverhalt.
Mye nytt, en del gjenbrukt, men alt er innenfor fabrikkens spesifikasjoner.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5744
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo


Gå til Motor og tuning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest