justering av SU hs6 ?

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning

Re: justering av SU hs6 ?

Innlegg Reodor57 » Ons 03 Jun 2015 09:34

Slangen fra T-stykket skal gå direkte til innerskjermen og ned mot bakken. Dvs denne er både lufting av flottørhusene og en indikator på at flottørventilene er lekk. Det skal ikke gå bensin i denne slangen. Det at det er mottrykk på denne kan gjøre at forgasserne gir for fet blanding når de er riktig justert på tomgang. Egentlig blir alt feil. Test dette og sjekk at manifolden er plan mot topplokket. Det virker som om den er litt buet, og luftlekkasjer er vanskelige å finne ut av med SU forgassere.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2771
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: justering av SU hs6 ?

Innlegg 445 » Ons 03 Jun 2015 09:43

Reodor57 skrev:Test dette og sjekk at manifolden er plan mot topplokket. Det virker som om den er litt buet, og luftlekkasjer er vanskelige å finne ut av med SU forgassere.


Man kan vel teste dette med startgass?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5738
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: justering av SU hs6 ?

Innlegg Reodor57 » Ons 03 Jun 2015 10:02

Ikke sikker på om det har noen merkbar virkning. Det beste er å ta den av og legge et smergelpapir på en plan flate (Tykk glassplate f.eks) og så ta et drag over med manifolden. en vil da oppdage skjevheter. Men først må han fikse luftingen til forgasserne, og så kjøre seg en tur på et par mil i normalt tempo før han så sjekker pluggene igjen. Tomgang i få minutter kan gjøre pluggene sorte igjen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2771
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: justering av SU hs6 ?

Innlegg PV-Sport » Tor 18 Jun 2015 22:07

Har nå fikset luftingen til flottørhusene. Returslangen som var koblet til T-stykket hadde mye mottrykk... måtte blåse ganske hardt i den for å få luft til å bevege seg.
La en ny slange ut i hjulhuset og ned bak skvettlappen på høyre side.
Men kan ikke si at motoren går noe finere på tomgang fordet.
Justerer tomgangen slik at motoren går på litt hurtig tomgang.. jevnt og fint egentlig. Hvis jeg da rygger bilen forsiktig inn i garasjen, går den bare og harker etterpå... nesten som den vil stoppe. Virker svært ustabil på tomgang.
Den går fint opp i turtall. Bra gassrespons og fin grå-brun farge på pluggene.
Etter et minutt eller to på tomgang soter pluggene helt beksvarte.
PV-Sport
 
Innlegg: 251
Registrert: Ons 16 Jul 2008 21:46
Bosted: Mosjøen

Re: justering av SU hs6 ?

Innlegg Reodor57 » Tor 18 Jun 2015 23:50

Motoren må justeres driftsvarm. Ellers blir det feil. SU er svært kilne forgassere. Sjekk også flottørnivået før du starter med justering. Fant en fin side på nett. Www.universitymotors.com mener jeg de heter. Mye å lære der. Sjekk også manualen for riktig flottørnivå. Du må starte med å få de så like som overhodet mulig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2771
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: justering av SU hs6 ?

Innlegg Reodor57 » Fre 19 Jun 2015 10:12

Bare en ting til. Se over chokemekanismen på disse forgasserne. Den kan være lunefull om returfjæra innerst på akselen ikke er montert riktig. Da lever den litt sitt eget liv og en kan oppleve å justere forgasserne på halv choke og så blir alt galt når den justerer seg som den vil etterpå. Sjekk også for urenheter som kan gjøre at den ikke fungerer skikkelig. SU er som sagt kilne forgassere. Jeg vil tro at der også er de forgasserne som først reagerer på endringer i bensinkvaliteten en fyller fordi de normalt går på ideell blanding over det meste av driftsområdet. Vanlige forgassere er litt mer "omtrentlige". Det er ihvertfall min erfaring med våre to B16 biler. En med Zenith og en med doble SU. Zenith justeres omtrent aldri når den først er justert riktig, mens SU nesten må justeres daglig (På varm motor) da den reagerer på lufttemperaturen også.
Fikk et tips i går vedr fylling. Rister bensinpumpa du fyller fra, så stopp tanking umiddelbart. Den er da på slutten av tanken i bakken og suger opp mye grums...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2771
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: justering av SU hs6 ?

Innlegg PV-Sport » Fre 19 Jun 2015 20:31

Takker så mye for gode tilbakemeldinger :-)

Kjører alltid motoren varm og god før jeg justerer på forgasserne.
chokemekanismen er lunefull ja, det har jeg fått erfare. Har i tillegg hatt problemer med at vaier-strømpen løsner fra festet på forgasseren. Da presses strømpen opp istedenfor at vaieren stenger choken... kjørte rundt med choke på den ene forgasseren pga dette. Mulig at fjæra er litt i slappeste laget i tillegg. Men har fått kontroll på disse problemene nå.
Hadde gasserne i biter i vinter og satte i nye spjeldaksler, dyser og nåleventiler i flottørhuset. Så de er rene og pene innvendig. :-)
Merker godt at de reagerer på utetemperaturen. Hvis en justerer i 5-10 grader, må en nesten justere de opp på nytt når det en sjelden gang bikker over 20....

Tenker litt rundt dette med justering av flottørnivå... disse er av typen HS6, og har ikke den bøyelige gaffelen å flottøren.
Da må en kanskje justere flottørnivået ved å legge skiver/skims på nåleventilen før denne skrus i?
PV-Sport
 
Innlegg: 251
Registrert: Ons 16 Jul 2008 21:46
Bosted: Mosjøen

Re: justering av SU hs6 ?

Innlegg Torbo2 » Lør 20 Jun 2015 23:12

Bra dette. Med nye nåleventiler er det nepp nødvendig å justere flottørnivået, (med skiver) da nivået kommer til det normale med nye ventiler.
Men man vet jo aldri hva som er gjort tidligere?
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: justering av SU hs6 ?

Innlegg Reodor57 » Søn 21 Jun 2015 13:59

Da har jeg vært i manualen og snoket. To typer flottører å velge mellom. Den ene har en rett arm, den andre mer krokete.
Legger ved bilder. Håper dette forklarer noe :-).
IMG_20150621_134846.jpg
Sammenlikning.

IMG_20150621_134907.jpg
Tidlig utførelse

IMG_20150621_134918.jpg
Sen utførelse

Sørg for at de er like og ikke gir lavere nivå ihvertfall.
Jeg har også kuttet ut vakuum regulatoren på fordeleren for å eliminere den feilkilden. Bare å tette tilkoblingen på manifolden.
Lykke til :-D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2771
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: justering av SU hs6 ?

Innlegg PV-Sport » Søn 21 Jun 2015 20:47

Det ser ut til å være en tredje type flottør.
Jeg har den til venstre på bildet:

http://www.shaun-maluga.com/Images/Z/Re ... rbs007.jpg

Den kan ikke justeres ser det ut til.

På motoren min er veivhusventilasjonen koblet til innsugsmanifolden... en slange går fra det ene luftfilteret til oljepåfyllingslokket. Så går en slange fra oljefellen på siden av blokka til innsugsmanifolden.. den suger mye luft den veien, men har forstått at det skal være slik?
PV-Sport
 
Innlegg: 251
Registrert: Ons 16 Jul 2008 21:46
Bosted: Mosjøen

Re: justering av SU hs6 ?

Innlegg Reodor57 » Man 22 Jun 2015 10:35

Den så ikke mye regulerbar ut nei.. Da begynner jeg å lure litt på oljeeksosen din. Greit at det går noe luft igjennom. Som regel er dette regulert av en liten ventil i slangen eller i oljefellen. Det jeg da lurer på er om oljereturen til motoren fra oljefellen kan blli tiltettet på noen måte. Prøv å følge min tankerekke her og se om det kan ha noe for seg. Når du kjører går det mye luft igjennom som da drar med seg oljeeksosen igjennom systemet uten at den kondenserer noe særlig. Når bilen går på tomgang renner oljen tilbake, og på den måten kan den tette til oljeeksosen slik at motoren får mindre luft blandet inn i manifolden etter forgasserne og derfor begynner den å sote til pluggene. Er du med?
Kanskje rett og slett oljefellen trenger en rens?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2771
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: justering av SU hs6 ?

Innlegg PV-Sport » Man 22 Jun 2015 21:58

Skjønner hva du mener ja. Tok løs slangen fra manifolden, og fra luftfilteret og prøvde å blåse. Det er lett å blåse luft igjennom... god gjennomtrekk.
Har prøvd med to forskjellige ventiler på oljefellen. Den ene hadde ei veldig slapp fjær, så den tikket noe voldsomt. Men ingen forskjell i gangen på motoren.
PV-Sport
 
Innlegg: 251
Registrert: Ons 16 Jul 2008 21:46
Bosted: Mosjøen

Re: justering av SU hs6 ?

Innlegg PV-Sport » Ons 24 Jun 2015 21:08

Altså... ser det har kommet litt fuktighet ut av lufteslangen som jeg la fra flottørhusene og ut i hjulhuset.
Tok av lokkene på flottørhusene for å se på flottørene og ventilene.
Når jeg holder lokkene opp-ned og flottørene hviler på ventilfjæra, så er flottørhøyden ca 4mm på den ene flottøren, og 6 mm på den andre.
Når jeg trykker inn flottøren, skaller den i lokket før den bunner fjæra i ventilen.
Men en skulle vel tro at ventilen skulle tette likevel?
PV-Sport
 
Innlegg: 251
Registrert: Ons 16 Jul 2008 21:46
Bosted: Mosjøen

Re: justering av SU hs6 ?

Innlegg Reodor57 » Ons 24 Jun 2015 23:50

Første bud er at de skal være like. 6mm hørtes mye ut i utgangspunktet. Siden det er fuktighet i slangen må en eller begge lekke litt. Er det en liten metallarm på flottøren? I så fall har du en liten justeringsmulighet. Ville ha justert de til ca 4,5mm Er det metallspiss på ventilen har de lett for å lekke litt om de ikke er helt nye. Nye ventiler fra fabrikken har gummispiss i dag. Sjekk også at flottørene er like tunge.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2771
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: justering av SU hs6 ?

Innlegg PV-Sport » Tor 25 Jun 2015 00:08

Ingen metallarm på flottøren, så den er ikke justerbar.
Har hatt ute ventilsetet og lagt en messingskive imellom for å få mer flottørhøyde, er faktisk 7-8 mm, så nå tar ikke flottøren i lokket lenger når den er helt på topp.
Ventilene er helt nye, og av typen med gummispiss. Flottørene ser helt identiske ut, og er like tunge.
Skal prøvekjøre litt med dette oppsettet noen dager, så får vi se.... frister å leite fram weberen igjen.

Tok en runde med startgass igjen i kveld. Ingen reaksjon på verken manifoldpakning, spjeldaksler eller vakumslanger. Så jeg tror den er tett.
PV-Sport
 
Innlegg: 251
Registrert: Ons 16 Jul 2008 21:46
Bosted: Mosjøen

ForrigeNeste

Gå til Motor og tuning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron