justering av SU hs6 ?

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Reodor57 »

Weber er stabile greier, men det er mest artig å finne ut av ting som ikke vil fungere optimalt synes jeg da. Gir en opp har en kanskje ikke lært annet enn at SU er umulige gassere??. Fant en god link til overhaling av SU HS6. Mulig du kan få noen tips her på standard innstillinger? Godt dokumentert med bilder..
https://thosbryant.wordpress.com/2014/0 ... ding-hs-6/
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Reodor57 »

Kom på en ting. Har du B18 eller B20? B20 har motsatt oljeeksos. Dvs at en kobler lokket til manifolden og oljefellen til luftfilteret..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: justering av SU hs6 ?

Post by PV-Sport »

Dette er en B18. Den har en fordeler fra Volvo Felt uten vakum-styring.
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: justering av SU hs6 ?

Post by PV-Sport »

Har holdt på med fogasserjustering i hele kveld. :twisted:

Tidligere har jeg justert blandingen ut fra metoden med å løfte stempelet en liten millimeter... da øker tomgangs turtallet ørlite, og stabiliserer seg ved riktig blanding.
Det gir fin gråbrun farge på pluggene om en sjekker de etter å ha stoppet motoren UMIDDELBART etter kjøring.
Med denne innstillingen soter pluggene ned etter et minutt eller to på tomgang, og det blir svart på garasjegulvet under eksosen. Motoren går utrolig stygt på tomgang og treffer aldri på samme tomgangsturtallet når en er ute og kjører og starter / stopper noen ganger.

I kveld har jeg justert blandingen etter følgende metode:
Justerte dysene slik at de er flush med setet under stempelet (grunninnstilling).
Deretter to turn ned med justeringsmutteren (fetere).
Startet motoren, og justerte tomgangen til fint tomgangsturtall, balanserte med vakum-måler for å få gasserne til å suge likt.
Deretter justerte jeg blandingen på hver forgasser individuellt, til det hurtigste fine tomgangsturtallet.
Deretter ny balansering med vakum-måler.
Da går motoren jevnt og fint på tomgang, og treffer mye bedre på samme tomgangsturtall under kjøring og stopp/start.
Nå soter den ikke ned lengre, men går betydelig magrere. Ellers lettkjørt og fin, men ikke så sprek som med den første justeringsmetoden.
Hvis en gjør sjekken med å løfte stempelet en liten millimeter, faller turtallet betydelig, noe som skulle tilsi for mager blanding.

Slik ser pluggene ut etter ei mils kjøring med siste justering:

Image

Hva mener dere om fargen?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Reodor57 »

Fargen ser bra ut den, så lenge den ikke blir helt hvit. Grunninnstilling er viktig. Litt rart at den går best når turtallet dropper. Kan bare være en tanke for mager, men da må en benytte co-måler for å sjekke. Har slitt litt med mine HS4 men funnet ut at de går best når turtallet hverken øker eller synker. Motoren begynner å gå litt mer ujavnt etter 5min. Får sjekke med en co måler senere....
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Reodor57 »

Kom over noe interessant i en forgasserbok jeg leste som kan si noe om hvorfor en ikke får justeringen med å løfte stempelet til å oppføre seg "riktig" i forhold til fungerende justering. I boken står det at en ikke skal løfte stempelet mer enn 0,8mm og det skal skje sakte og ikke brått. Kanskje derfor turtallet dropper og ikke er stabilt. Mine forgassere er ihvertfall veldig kilne på hvor raskt stempelet løftes og hvor mye. 0,8mm er jo ikke mye det heller...
Var bare noe jeg oppdaget i en bok på ett par hundre sider som jeg tenkte kunne være nyttig for flere.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: justering av SU hs6 ?

Post by PV-Sport »

Nei det skal ikke så mye bevegelse til.
Har etter mandagens post kjørt en del, og gradvis "feitet opp" blandingen, og funnet punktet hvor den begynner å gå ujevnt på tomgang og sote ned pluggene.
Da responderer den rett på testen med å løfte stempelet. Må nok tilbake ca ei halv omdreining i retning mager på blandingsjusteringen for å få tilbake jevn og fin tomgang.
Ved småkjøring i byen (10-60km/t) treffer den rimelig likt med tomgangsturtallet nå.
Men etter lengre turer er det fortsatt noe ustabilt:
Kjørte 3 mil i formiddag. Når jeg kom fram, gikk den fryktelig fort på tomgang. Hørtes ut som 11-1200 o/min.
Kjøre samme veien hjem i ettermiddag, og når jeg da kom fram gikk den veldig sakte og ujevnt på tomgang.... :evil:
Men som sagt, må prøve å magre den litt igjen for å se om en får bukt med dette. Bakdelen med det er at gassresponsen og aksellerasjonen blir dårligere :roll:

Prøvde å spraye forgasserrens (har brukt startgass tidligere) på spjeldakslene etter kjøreturen i dag. Og det er en liiten reduksjon i turtall når jeg gjør dette.
Har prøvd det meste nå. Det eneste som gjenstår er å bytte foringene og spjeldakslene. Selv om de er nye ifølge han jeg kjøpte bilen av.

Tok en for sikkerhets skyld en kompresjonstest i kveld.
Den viste ca 10kg på alle sylindrene.
Papirene fra verkstedet viser 11kg rett etter overhalingen, så det må vel være ok.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Reodor57 »

10kg er bra. Siden du også har SU forgasserne på vil de slippe inn mindre luft enn en kompresjonstest gjort med vanlig forgasser eller ingen forgasser.
Tenkte på at problemet også kan skyldes at dine SU er beregnet for beltevogn? Nåla skal være den samme "ZH" men det finnes et utall av varianter på denne og den nedre delen av dysa som sitter i forgasser huset. Har aldri kjørt beltevogn, men innbiller meg at de går på mer konstant turtall. Av den oversikten jeg har funnet i Haynes boka mi, ser det ut til at det er et litt annet oppsett på disse SUene. I tillegg har en mager, standard og rik utgave av nåler. Sjekk ihvertfall at nålene er av type ZH.
Rene forskningsprosjektet dette.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: justering av SU hs6 ?

Post by PV-Sport »

Disse forgasserne var nok beregnet for beltevogn i sin tid ja.
Nålene er ZH, har for sikkerhets skyld satt i et par helt nye slike.
Dysene er også nye, fra et overhalingssett jeg kjøpte hos CVI Automotive.
I verkstedhåndboka for Volvo PV står det at det skal være KA nåler? Men hvordan karakteristikken er på disse kontra ZH vet jeg ikke.
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: justering av SU hs6 ?

Post by PV-Sport »

Fant et skjema med mål på nåler for SU, se side 2:

http://www.networksvolvoniacs.org/image ... _Types.pdf

Ser ut som alle nålene har samme mål øverst (tomgang).
KA ser ut til å være grovere (magrere) enn ZH i mellomregister og toppturtall.
Og så ser det ut som KD skal gi fetere blanding i mellomregister og toppturtall enn ZH.
Har da en teori om at ved å bytte til KD, så vil den gå fetere og gi mørkere farge på pluggene under kjøring. Da kan jeg stille den magrere, slik at jeg får tomgangen til å bli finere...?
Bestiller et par slike og tester :-)
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Reodor57 »

Ser av Haynes boka at KD nåla brukes av både P1800 og 144 med papirfilter. Den store fjæra til stempelet skal også være rød (muligens bare merket rød)
Skal bli spennende å høre resultatet :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Reodor57 »

Kikket på pdf fila du hadde link til. Den var veldig nyttig for å se forskjellen på nålene! Dette er nyttige data nå som bensinen endrer seg hele tiden for å tilfredsstille myndighetenes krav. Opplever at en må øke dysestørrelsen på Zenith forgasserne selv om det ikke er innblandet etanol (Esso 95 og 98). Som sagt: Veldig nyttig informasjon så takker for den.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: justering av SU hs6 ?

Post by PV-Sport »

Har nå kjørt noen dager med KD nåler i forgasserne. Rørte ikke blandingen når jeg byttet.
Det er ingen forskjell på fargen på pluggene. Motoren er kanskje litt kvikkere, og går finere, spesiellt på høyt turtall.
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: justering av SU hs6 ?

Post by PV-Sport »

Forbrukstest foretatt i dag, med SU og KD-nåler. 11,7 mil landeveiskjøring i 80-90 km/t. Brukte nøyaktig 10 liter på turen.
Det skulle tilsi 0,86 liter pr mil :shock:
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Reodor57 »

Det var ikke ille det :-). Kunne kanskje brukt litt mindre med en standard kamaksel og annen utveksling bak, men dette må sies å være akseptabelt. Om bilemn går litt "anstrengt" i 80-90 dvs at en hele tiden må "gi på litt", så kan det hende at den får litt for lite bensin. Høres litt rart ut at en må gi den mer bensin for at den skal bruke mindre, men går den lett og uanstrengt vil den bruke mindre da blandingen er mer optimal. Går den nå fint og pluggene er lysebrune og ikke hvite, ville jeg latt den bli der den er.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply