justering av SU hs6 ?

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
Halvorsen
Posts: 35
Joined: Mon 16 Oct 2006 22:15
Location: Dovre

justering av SU hs6 ?

Post by Halvorsen » Tue 05 Mar 2013 00:40

er det noen av dere som har peiling på justering av SUer?
eventuellt en guide til hvordan justere de? skulle gjerne visst hvordan grunnstillinga er :?
pv 544 og p-210:)

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Torbo2 » Tue 05 Mar 2013 09:35

Du kan jo se på linkene i forumet først?
Der ligger også filmer som kan oppklare?
Den hovedsakelige grunninnstillingen er at spjeldene skal åpne likt. Det er en god start. Her må man tungvindt vri staget mellom forgasserne. De må åpne dønn likt.
Så kan man gå videre med blandingsforhold.
Et triks er å vippe opp ett og ett stempel ved f.eks. å vri en stor skrutrekker 90 grader slik at spjeldet åpner ca 8 mm, og da skal turtallet øke en smule. Går turtallet ned, er blandingen for mager. Stiger det veldig er blandingen for feit.

Ellers:
Stemplene må gå lett i husene og fjærene må være riktige - like.
Spes. olje i demperne på midten er viktig. Biltema har forgasserolje i små flasker, elelrs er det automatgirkasseolje som gjelder.

User avatar
445
Posts: 5785
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by 445 » Tue 05 Mar 2013 10:55

I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5785
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by 445 » Tue 05 Mar 2013 11:00

Her tror jeg du vil finne en del nyttig info:

http://sucarb.co.uk/
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Halvorsen
Posts: 35
Joined: Mon 16 Oct 2006 22:15
Location: Dovre

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Halvorsen » Tue 05 Mar 2013 11:04

var nok litt dårlig til lete i trådene i går ja :roll:
hvor langt opp skal dysa/nålsetet i bunnen vere skrudd?
Hva betyr det viss det ikke er noe endring ved å løfte på stemplene da?
pv 544 og p-210:)

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2845
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Reodor57 » Tue 05 Mar 2013 11:30

Setet på nåla skal ligge flush med stempelet. Det er grunninnstilling. Når det ikke skjer noe ved løfting av stempelet er blandingen riktig. *(Kan avlades av det over) :-).
Det så ut på ett av bildene fra din overgang fra turbo til doble SUer at du ikke hadde tenkt å kjøre med luftfilter.. Det bør en overhodet ikke gjøre. Ikke bare fordi motoren lett tar skade av det, men fordi stemplene i forgasseren er tilpasset den forgasseren det sitter i med pinetrang klaring. Ett lite støvkorn er nok til å få forgasserne til å fungere ulikt og kjøreopplevelsen blir deretter. Filter er billig investering for å få en morsom bil som varer lengre enn første "rundsladd" på grusen.
Det ligger forresten en SU brukermanual på hjemmesiden vår..(Krever registrering på hjemmesiden som er noe annet enn registreringen på forumet)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
Halvorsen
Posts: 35
Joined: Mon 16 Oct 2006 22:15
Location: Dovre

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Halvorsen » Tue 05 Mar 2013 11:56

Reodor57 wrote:Setet på nåla skal ligge flush med stempelet. Det er grunninnstilling. Når det ikke skjer noe ved løfting av stempelet er blandingen riktig. *(Kan avlades av det over) :-).
måtte bare vere sikker, for trodde egentlig det skulle vere en liten reaksjon, men kan løfte begge stemplene på topp uten noen reaksjon :P

Skal selvfølgelig ha luftfilter, venter bare med å ha dem på til jeg har fått orden på gasserne, for slik dem er nå så leverer de allt for mye bensin på tomgang :roll:
pv 544 og p-210:)

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2845
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Reodor57 » Tue 05 Mar 2013 13:10

Har du sjekket luftingen på flotørkammeret? Disse kan være koblet sammen med slange, men må være åpen i enden slik at det ikke blir overtrykk i flotørkammeret. Virker som det kan være problemet her om flotørventilene tetter. Har vært borti biler som soter som en gammel lastebildiesel bare fordi han hadde satt en skrue i slangen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
Halvorsen
Posts: 35
Joined: Mon 16 Oct 2006 22:15
Location: Dovre

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Halvorsen » Tue 05 Mar 2013 13:40

Reodor57 wrote:Har du sjekket luftingen på flotørkammeret? Disse kan være koblet sammen med slange, men må være åpen i enden slik at det ikke blir overtrykk i flotørkammeret. Virker som det kan være problemet her om flotørventilene tetter. Har vært borti biler som soter som en gammel lastebildiesel bare fordi han hadde satt en skrue i slangen.
Takk for tipset. da jeg kjøpte gasserne var det sammenhengende slanger mellom gasserne, så har det fortsatt sånn.
men er bare å ta av den slangen som er for luft da?
pv 544 og p-210:)

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2845
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Reodor57 » Tue 05 Mar 2013 14:07

Skal være et T stykke på midten med slange ut til innerskjermen og ut under. Dette for å lede eventuell lekkasje vekk fra motoren/eksosmanifolden :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
Halvorsen
Posts: 35
Joined: Mon 16 Oct 2006 22:15
Location: Dovre

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Halvorsen » Wed 06 Mar 2013 21:25

var luftinga som skapte trøbbel ja :P
pv 544 og p-210:)

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2845
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Reodor57 » Wed 06 Mar 2013 23:39

Flott :-). Fint at du ga tilbakemelding :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: justering av SU hs6 ?

Post by PV-Sport » Tue 02 Jun 2015 23:09

Tar denne tråden frem i lyset igjen :-)
På min bil tror jeg slangen fra T-stykket går i retur til tanken? Blir det for dårlig lufting da?

Hvordan er fargen på pluggene hos dere andre som kjører med SU?
Har nå justert blandingen slik at pluggene på sylinder 2 og 3 blir mørke brune. Da blir pluggene på sylinder 1 og 4 lysegrå, nesten hvit.
Er dette normalt?

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: justering av SU hs6 ?

Post by Torbo2 » Tue 02 Jun 2015 23:34

Det er vel ikke så langt unna normalt, men kanskje litt for fet?
Pluggene skal jo ha lik farge, som de kan jo være utette ventiler? - forskjellig oljeforbruk på sylidrene?
Ting må nok sjekkes nærmere her...
Ikke så lett å stille "telediagnose".
Det kan jo være smart å sjekke ut justering av SU-forgassere. Men det kan jeg ikke forklare så sent på kvelden...
Men de enkle tingene er greie å sjekke selv. F.eks. løfte stemplene i SU-ene likt på begge med en stor skrutrekkerfor å se om turtallet synker eller stiger. Stiger turtallet er blandingen for fet og omvendt. Stabilt turtall er bra om stemplene løftes uten luftfiltre.
Tror Reodor har skrevet noen om dette et sted her inne?

Ellers ligger det noen linker på dette under nyttige linker? Mener jeg har lagt inn dette?

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: justering av SU hs6 ?

Post by PV-Sport » Tue 02 Jun 2015 23:54

Pluggene skal jo ha lik farge, som de kan jo være utette ventiler? - forskjellig oljeforbruk på sylidrene?
Lik farge mener jeg også de burde ha. Når jeg kjører med Weberforgasseren, får alle pluggene lik farge. Den gråfargen de skal ha ved riktig blanding.
Så utette ventiler og forskjellig oljeforbruk tror jeg vi kan utelukke (motoren er kanskje kjørt 30000 km etter overhaling).

Maninfoldpakningen er ny, og alle boltene skrudd til med samme moment. Finner ingen luftlekkasjer.

Justerte blandingen slik at turtallet ikke endres når jeg løfter stempelet. Da blir pluggene helt svarte.
Har gradvis justert blandingen magrere, sikkert ei omdreining på justeringsmutteren, før pluggene begynner å bli lysere på farge.

Kan det ha noe med at luftingen på flottørhusene blir for dårlig hvis slangen fra T-stykket går rett i tanken igjen?

Post Reply