Ventiljustering B16
Ventiljustering B16
Jeg skulle til å justere ventilene på B16 igår og fant ut at vippearmene ikke er helt flate ned mot ventilen. De er vel slitt.
Hva kan gjøres for å rette opp i dette? Dette er vel herdet stål?
Her er et bilde fra et svensk forum som illustrerer problemet.
Hva kan gjøres for å rette opp i dette? Dette er vel herdet stål?
Her er et bilde fra et svensk forum som illustrerer problemet.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: Ventiljustering B16
Det var det jeg mente i en annen tråd nylig. Fantastisk tegning av det hele! Nå er det virkelig klart!
Snakker om at noen legger sjela i teknikken!
Sånt liker (pirkete) jeg..
Snakker om at noen legger sjela i teknikken!
Sånt liker (pirkete) jeg..
Re: Ventiljustering B16
Men får man gjort noe med vippearmene? Som svensken sier i tegningen: Bästa är ändå att renovera vipporna och ventilerna.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: Ventiljustering B16
Her kan du sjekke hva hlyshaug gjør for tiden...
Re: Ventiljustering B16
Jeg så med interesse hva Hr. Lyshaug har gjort, hvor han har filt de slitte overflatene på vippearmens anleggsflater mot ventilskaftene. Det jeg imidlertid lurer på, er hvor lenge en slik reparasjon vil holde, fordi jeg antar at disse overflatene var herdet opprinnelig fra fabrikk. Når man så, etter mange år, sliper ned for å gjenopprette profilen og en plan overflate, vil man ikke da samtidig slipe gjennom det herdede sjiktet slik at den nye overflaten blir i temmelig bløtt stål?
Ola
-58 PV544 B16B
-72 1800ES B20E
-58 PV544 B16B
-72 1800ES B20E
Re: Ventiljustering B16
Der er du inne på noe, men jeg har gjort det x-antall ganger og ikke hatt problemer med det. Det er ofte snakk om en tiendel eller to. Og et herdeskikt er som regel minst 0,5 mm. I noen tilfelelr helt oppi 1 mm. men om du sliper vekk det p åhver side, vi du uansett ikke gjøre akkurat det verre.
Det var jo vanlig før i tiden å slipe vippearmene i maskin, og det holdt...
Med mindre kjørelengde på disse bilene nå, som veteranbiler, vil jeg tro at en sliping vil minst 50 år til?
Må også legge tilt at oljekvalitetene i dag er langt bedre enn det man hadde før i tiden...
Så regnestykket er trolig enda bedre?
Det var jo vanlig før i tiden å slipe vippearmene i maskin, og det holdt...
Med mindre kjørelengde på disse bilene nå, som veteranbiler, vil jeg tro at en sliping vil minst 50 år til?
Må også legge tilt at oljekvalitetene i dag er langt bedre enn det man hadde før i tiden...
Så regnestykket er trolig enda bedre?
Last edited by Torbo2 on Wed 31 Oct 2012 01:03, edited 1 time in total.
Re: Ventiljustering B16
Høres plausibelt ut. Synes jeg har kjørt mye i år med PV'n, men det ble tross alt ikke mer enn ca 350 mil. Riktignok mye motorveikjøring med høyt turtall, men det sliter kanskje ikke så mye på motoren når oljen er ren og motoren varm. Uansett, Lysdahl får være prøvekanin her og så får vi betrakte fasit om noen års tid...
Ola
-58 PV544 B16B
-72 1800ES B20E
-58 PV544 B16B
-72 1800ES B20E
Re: Ventiljustering B16
Smart! Vi lar han gjøre alt det rare han måtte finne på. Og går det ikke helt etter planen, slipper vi andre gjøre de samme tabbene...
Men foreløbig lover det bra!
Men foreløbig lover det bra!
Re: Ventiljustering B16
OK, våtslipe med white spirit og pussepapir ref: viewtopic.php?f=4&t=783&start=240
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: Ventiljustering B16
Jeg lar meg villig lede, er vel rett beskrivelse.Torbo2 wrote:Smart! Vi lar han gjøre alt det rare han måtte finne på. Og går det ikke helt etter planen, slipper vi andre gjøre de samme tabbene...
Men foreløbig lover det bra!
Mvh.
"Prøvekanin"
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Ventiljustering B16
Forledet kanin! Ikke så verst det....
Det er jo faktisk ganske smart, så ha du noen å skylde på om noe går galt!
(det er slikt kilder til til for)
Det fine med å være prøvekanin er at du lærer først, enten det går den ene eller den andre veien.
Det heter seg vel at man lærer av å gjøre feil?
Husker faktisk en gang.... osv....
Det er jo faktisk ganske smart, så ha du noen å skylde på om noe går galt!
(det er slikt kilder til til for)
Det fine med å være prøvekanin er at du lærer først, enten det går den ene eller den andre veien.
Det heter seg vel at man lærer av å gjøre feil?
Husker faktisk en gang.... osv....
Re: Ventiljustering B16
Lykke til med jobben. Håper du kommer med dine erfaringer her etterhvert.Ansgar445 wrote:OK, våtslipe med white spirit og pussepapir ref: viewtopic.php?f=4&t=783&start=240
Det er nok flere av oss som skal gjennom dette i løpet av et par år.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen