Ventiljustering B16

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Ventiljustering B16

Post by Ansgar445 »

Jeg skulle til å justere ventilene på B16 igår og fant ut at vippearmene ikke er helt flate ned mot ventilen. De er vel slitt.
Hva kan gjøres for å rette opp i dette? Dette er vel herdet stål?
Her er et bilde fra et svensk forum som illustrerer problemet.
Image
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ventiljustering B16

Post by Torbo2 »

Det var det jeg mente i en annen tråd nylig. Fantastisk tegning av det hele! Nå er det virkelig klart!
Snakker om at noen legger sjela i teknikken! :)
Sånt liker (pirkete) jeg..
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Ventiljustering B16

Post by Ansgar445 »

Men får man gjort noe med vippearmene? Som svensken sier i tegningen: Bästa är ändå att renovera vipporna och ventilerna.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ventiljustering B16

Post by Torbo2 »

Her kan du sjekke hva hlyshaug gjør for tiden...
User avatar
ola
Posts: 21
Joined: Mon 31 May 2010 15:47
Location: Drammen

Re: Ventiljustering B16

Post by ola »

Jeg så med interesse hva Hr. Lyshaug har gjort, hvor han har filt de slitte overflatene på vippearmens anleggsflater mot ventilskaftene. Det jeg imidlertid lurer på, er hvor lenge en slik reparasjon vil holde, fordi jeg antar at disse overflatene var herdet opprinnelig fra fabrikk. Når man så, etter mange år, sliper ned for å gjenopprette profilen og en plan overflate, vil man ikke da samtidig slipe gjennom det herdede sjiktet slik at den nye overflaten blir i temmelig bløtt stål?
Ola
-58 PV544 B16B
-72 1800ES B20E
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ventiljustering B16

Post by Torbo2 »

Der er du inne på noe, men jeg har gjort det x-antall ganger og ikke hatt problemer med det. Det er ofte snakk om en tiendel eller to. Og et herdeskikt er som regel minst 0,5 mm. I noen tilfelelr helt oppi 1 mm. men om du sliper vekk det p åhver side, vi du uansett ikke gjøre akkurat det verre.

Det var jo vanlig før i tiden å slipe vippearmene i maskin, og det holdt...

Med mindre kjørelengde på disse bilene nå, som veteranbiler, vil jeg tro at en sliping vil minst 50 år til?

Må også legge tilt at oljekvalitetene i dag er langt bedre enn det man hadde før i tiden...
Så regnestykket er trolig enda bedre?
Last edited by Torbo2 on Wed 31 Oct 2012 01:03, edited 1 time in total.
User avatar
ola
Posts: 21
Joined: Mon 31 May 2010 15:47
Location: Drammen

Re: Ventiljustering B16

Post by ola »

Høres plausibelt ut. Synes jeg har kjørt mye i år med PV'n, men det ble tross alt ikke mer enn ca 350 mil. Riktignok mye motorveikjøring med høyt turtall, men det sliter kanskje ikke så mye på motoren når oljen er ren og motoren varm. Uansett, Lysdahl får være prøvekanin her og så får vi betrakte fasit om noen års tid...
Ola
-58 PV544 B16B
-72 1800ES B20E
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ventiljustering B16

Post by Torbo2 »

Smart! Vi lar han gjøre alt det rare han måtte finne på. Og går det ikke helt etter planen, slipper vi andre gjøre de samme tabbene... :D
Men foreløbig lover det bra!
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Ventiljustering B16

Post by Ansgar445 »

OK, våtslipe med white spirit og pussepapir ref: viewtopic.php?f=4&t=783&start=240 :D
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Ventiljustering B16

Post by hlyshaug »

Torbo2 wrote:Smart! Vi lar han gjøre alt det rare han måtte finne på. Og går det ikke helt etter planen, slipper vi andre gjøre de samme tabbene... :D
Men foreløbig lover det bra!
Jeg lar meg villig lede, er vel rett beskrivelse. :D

Mvh.
"Prøvekanin"
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ventiljustering B16

Post by Torbo2 »

Forledet kanin! Ikke så verst det....
Det er jo faktisk ganske smart, så ha du noen å skylde på om noe går galt!
(det er slikt kilder til til for)
Det fine med å være prøvekanin er at du lærer først, enten det går den ene eller den andre veien.
Det heter seg vel at man lærer av å gjøre feil?

Husker faktisk en gang.... osv....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ventiljustering B16

Post by 445 »

Ansgar445 wrote:OK, våtslipe med white spirit og pussepapir ref: viewtopic.php?f=4&t=783&start=240 :D
Lykke til med jobben. Håper du kommer med dine erfaringer her etterhvert.
Det er nok flere av oss som skal gjennom dette i løpet av et par år.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply