Vibrerende speedometernål

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Vibrerende speedometernål

Post by 445 »

I det siste har speedometernålen begynt å vibrere.
Antar at det er på tide med en smøring av speedometervaieren.
Hvilken fremgangsmåte anbefales?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vibrerende speedometernål

Post by Torbo2 »

Den kan løsnes ved speedometeret og fylle motorolje oppi toppen.
Tyggegummimetoden fungerer, se tråd om å smøre vindusviskeroverføringene.
(forme en trakt med tyggegummi eller karosserikitt og la det olja stå å renne et par timer, så får trolig hele vaieren nok.)

man kan vel ikke se bort fr at vaieren er i ferd med å splintre seg? eller er løs ved øvre eller nedre feste, slik at den står i bend?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vibrerende speedometernål

Post by 445 »

Det begynte en stund etter at jeg byttet girkasse, så jeg skal starte med å sjekke nedre feste.
Kanskje jeg like godt kan løsne vaieren der nede og løfte ut/opp og smøre den veien?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vibrerende speedometernål

Post by Torbo2 »

Det blir jo det samme, nesten, men det viktigste er at vaieren ikke får for stor bøy. Det kan hende at ting bedrer seg ved å endre på vinkelen nede på et vis?
F.eks sette på en feste brakett slik at bøyen blir mindre? Om den kommer lavere har ingen betydning så lenge du ikke kjører på skogsveier...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vibrerende speedometernål

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Det blir jo det samme, nesten, men det viktigste er at vaieren ikke får for stor bøy. Det kan hende at ting bedrer seg ved å endre på vinkelen nede på et vis?
Takk for tips. Skal sjekke vinkelen ut fra girkassen. Kan godt tenkes at den har blitt krappere med 4-trinns kassen enn med den gamle 3-trinns.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply