Page 4 of 13

Re: Å hive ut en motor....

Posted: Thu 05 Nov 2015 18:56
by Reodor57
Ja da, Bare forsøkte å se hva som manglet jeg..
Mulig fjæra i oljefilterhuset var der når jeg så nærmere på bildene, men litt lei vinkel for å se det.
Ellers: Husk å montere starteren før oljefilteret og ha god mekanisk kontakt mellom starter og clutchhuset. Starteren tar jordingsstrømmen via huset. Det kan også være lurt å fjerne lakk under der pakningene til manifolden skal være, da det kan gi lekkasje når lakken brenner opp.
Et godt tips til: ikke lakk kontaktflater hvor det skal være pakninger og husk hvor strømmen må komme frem. Tenker da også spesiellt på jording av dynamo. Dette er feller det er lett å gå i når det blir så fint :-).

Re: Å hive ut en motor....

Posted: Thu 05 Nov 2015 19:25
by 445
Det var gode tips. Det jeg mente med min kommentar var at et par av disse delene ikke er å få kjøpt nye, men finnes på bruktmarkedet.

Re: Å hive ut en motor....

Posted: Wed 06 Jul 2016 11:17
by Rodtwitt444
Takk for gode råd!

Hvor får jeg tak i låsering til vippearmaksel? Og ikke minst; hvordan settes den på?

Re: Å hive ut en motor....

Posted: Wed 06 Jul 2016 13:07
by 445

Re: Å hive ut en motor....

Posted: Sun 04 Sep 2016 20:54
by Rodtwitt444
Reodor57 wrote:Det kan også være lurt å fjerne lakk under der pakningene til manifolden skal være, da det kan gi lekkasje når lakken brenner opp.
Da er manifolden tatt av igjen og lakk skrapet bort. Pakningene til manifolden satt trangt rundt boltene og har nå bøyd seg opp rundt hullene til boltene. Regner med at dette går bra og at alt vil bli klemt flatt igjen når manifolden skrus på igjen?

Re: Å hive ut en motor....

Posted: Sun 04 Sep 2016 21:11
by Reodor57
Disse pakningene er så myke så det går bra. Husk å ettertrekke mutterne et par ganger iløpet av den første tiden under innkjøring av motoren. Dvs de flrste hundre milene. Etter det bør de sitte. :-). Husk å ettertrekke toppen og justere ventiler etter første oppstart og etter 100 mil.

Re: Å hive ut en motor....

Posted: Thu 26 Jan 2017 22:41
by Rodtwitt444
Da er jeg mer eller mindre klar til å løfte inn motoren... Men; hvor skal denne biten sitte? greier ikke å kjenne den igjen på noen av bildene jeg tok før jeg tok motoren ut.
http://imgur.com/M04HHAN

Re: Å hive ut en motor....

Posted: Fri 27 Jan 2017 15:04
by Reodor57
Vanskelig å si uten å vite mål og hvor kraftig denne er bygget.
Tenkte først på feste for clutcharm nederst på motoren, og feste bak på girkassa til eksosanlegget, men får ikke ting til å stemme helt.
Det nærmeste jeg kommer er feste for gassoverføringen på torpedoveggen. Den kan ha forskjellig utførelse.

Sånne ting er ofte vanskelige å finne ut av, om de da tilhører bilen i det hele tatt, når en bruker lang tid på å samle ting igjen.

Re: Å hive ut en motor....

Posted: Sat 04 Mar 2017 22:50
by Rodtwitt444
Reodor57 wrote:Vanskelig å si uten å vite mål og hvor kraftig denne er bygget.
Tenkte først på feste for clutcharm nederst på motoren, og feste bak på girkassa til eksosanlegget, men får ikke ting til å stemme helt.
Det nærmeste jeg kommer er feste for gassoverføringen på torpedoveggen. Den kan ha forskjellig utførelse.
Prøver igjen med flere bilder med skala. Glemmer av og til at dere faste bidragsytere på forumet her ikke er trollmenn :)
http://imgur.com/a/eDcSQ

Re: Å hive ut en motor....

Posted: Sat 04 Mar 2017 22:57
by Rodtwitt444
Reodor57 wrote:Oljefilteret mangler fjæra som trykker filteret mot den plata du mangler på motoren.
Bare så jeg er helt sikker; plata mangler fortsatt, ikke sant?!? (Har kontakt med en som kan skaffe...)
http://imgur.com/a/NAK5k

Re: Å hive ut en motor....

Posted: Mon 06 Mar 2017 13:28
by Reodor57
Hei
Plata mangler fortsatt. Den dekker hele "hullet" og er av rustfritt stål. Er en spalte på toppen som oljen går ut av. Husk også å fjerne gummipakningen som sitter i sporet rundt filteret på blokka før du setter i ny. Ser ut til å sitte igjen der. Ny følger nytt oljefilter, men med to i sporet blir det lekkasje. Plata vi snakker om går inn i sporet her, så det er en fordel å sette den på plass først før en legger inn pakningen. Da holder en plata på plass også.
En annen ting. Messing"bolten" under filteret bør tas ut og sjekkes at fjæra og sylinderen som sitter på innsiden kan bevege seg lett. Kobberpakningen på messing"bolten" bør varmes slik at den blir rødglødende før den monteres igjen. Dette for at den skal tette. Dette systemet er oljetrykksregulatoren for motoren, og kan gi både for lavt og høyt trykk om stempelet ikke beveger seg.
Siden du har hatt en profesjonell overhaling av motoren kunne det være interessant å vite hvor mye du måtte betale for den jobben. Om du vil dele med oss andre da :-).

Re: Å hive ut en motor....

Posted: Mon 06 Mar 2017 14:49
by 445
Henger meg på Reodor her.
Plate mangler fortsatt. Er ikke sikker på at den er rustfri, men den er i alle fall metallblank.
Har du fjær på skruen som holder oljefilterdekselet på plass? Det er en solid fjær som klemmer oljefilteret mot blokka.
Messingbolten må sjekkes.
Og JA, veldig interessant å vite prisen. Vi er jo et par som renoverer motorer på hobbybasis, og da hadde det vært interessant å vite hva proffene tar.
Hvis du ikke vil legge ut på forumet kan du kanskje sende en PM?

Re: Å hive ut en motor....

Posted: Sun 23 Apr 2017 20:48
by Rodtwitt444
Nå har jeg tilbragt mesteparten av ettermiddagen med å forsøke å løftet inn motoren, men jeg får ikke akslingen fra girkassa til å gli helt inn i clutchhuset. Mulig at clutchen ikke er rett sentrert, eller er det noen andre triks i Ludo jeg ikke kjenner til? Kan jeg se dårlig sentrering med det blotte øye? Mangler ca 5 cm på å få clutchhus og girkasse helt sammen.

Edit: Har vært ute og sjekket clutchhuset, og inngangen for akslingen ser ut til å være helt rett og fin, ingenting som er synlig ute av senter.

Re: Å hive ut en motor....

Posted: Sun 23 Apr 2017 20:53
by Rodtwitt444
Reodor57 wrote:Messing"bolten" under filteret bør tas ut og sjekkes at fjæra og sylinderen som sitter på innsiden kan bevege seg lett.
Den ser helt "squeaky clean" ut. Ser ut til å være renset og overhalt som resten av motoren. Bør jeg likevel teste? (Det klør i gasspedalfoten her, vil jo helst bare slenge alt i hop og ut og kjøre...)
Reodor57 wrote:Siden du har hatt en profesjonell overhaling av motoren kunne det være interessant å vite hvor mye du måtte betale for den jobben. Om du vil dele med oss andre da :-).
Kostet ca 40.000,-. Det ble helt bevisst lagt inn parallellt med at vi bygget hus, da ble dette bare "småpenger" i forhold :)

Re: Å hive ut en motor....

Posted: Sun 23 Apr 2017 20:55
by Rodtwitt444
Rodtwitt444 wrote:Da er jeg mer eller mindre klar til å løfte inn motoren... Men; hvor skal denne biten sitte? greier ikke å kjenne den igjen på noen av bildene jeg tok før jeg tok motoren ut.
http://imgur.com/M04HHAN
Nå har jeg sammenliknet med motorrommet på en annen 1957-modell, kan ikke finne den igjen noe sted. Antakelig en "blindpassasjer" fra motorverkstedet.