Å hive ut en motor....

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Fre 01 Mai 2015 22:19

Antar at du mener et løfteåk.
Jeg bruker denne: http://www.jula.no/catalog/bil-og-garas ... de-601004/
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5739
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Volvo1957 » Fre 01 Mai 2015 22:59

Når jeg hadde ut motoren tok jeg av frontplata. da er det bare rett ut med motoren.
Volvo pv 444LS 1957 (Svart)
Volvo1957
 
Innlegg: 30
Registrert: Man 02 Apr 2012 23:38
Bosted: berg i østfold

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Fre 05 Jun 2015 11:21

Da er _løfteåk_ i hus. :) Takk for tips 445.

Motorblokka har desverre pådratt seg litt overflaterust mens den har stått og vansmektet. Hva kan brukes for å fjerne dette? Har CRC, men rustolje er vel ikke tingen? Stålbørste?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 106
Registrert: Man 29 Aug 2011 08:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Fre 05 Jun 2015 11:27

Tips fra meg. Stålbørste går greit, men ellers kan en jo bruke Ferrobet på sprayflaske (Fosforsyre). Da får en nøytralisert rusta også selv om det ikke er det store problemet da det her er snakk om ting som blir varmt slik at fuktigheten forsvinner. Har du lagret blokka ute eller siden den har blitt så fuktig og rusten?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2771
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Lør 06 Jun 2015 22:10

Enig med Reodor. Ferrobet og stålbørste er bra.
Når du skal male med motormalingen så sørg for svært god ventilasjon og bruk helst verneutstyr.
Malingen inneholder Xylen og tærer på hjernecellene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5739
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Lør 13 Jun 2015 13:58

Reodor57 skrev: Har du lagret blokka ute eller siden den har blitt så fuktig og rusten?


Nei! Den har stått i garasje, men hvis det regner mye renner det litt regnvann inn under porten. Dette, i kombinasjon med mangelfull ventilasjon var tydeligvis nok. Nå har jeg fått meg ekstra ventilasjonsluker, så det bør være løst nå.

Takk for tips. Igjen :)
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 106
Registrert: Man 29 Aug 2011 08:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Lør 13 Jun 2015 14:27

Hvor kan man feste løfteåket? Kjettingene er for korte til å nå motorfestene. Tenker disse boltene her kan brukes til å skru det fast?

(Se http://i57.tinypic.com/11ay36b.jpg . Forumet synes bildet er for stort, for bredt, .... etc, får ikke lastet det opp.)
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 106
Registrert: Man 29 Aug 2011 08:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Lør 13 Jun 2015 14:38

Bruk topplokkboltene. Det er det de er tiltenkt. Fest diagonalt om du får det til :-). Dvs. Fremre og bakre bolt. Da kan en tilte motoren også. Sveiva skal være fremst.
Lykke til.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2771
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Søn 14 Jun 2015 10:55

Bare en ting til her. Håper du har momenttrekker. Om du ikke har kan du like gjerne kjøpe en først som sist. Når du bruker topplokkboltene ((sitter 5stk under toppdekselet også. Ja, vippearmene må av)) som feste for løfteåket må boltene trekkes til etterpå. Husk å ha på topplokket når du løfter slik at du ikke bøyer boltene. Men motoren er ikke kjørbar selv om det er gjort. Den må først få gå seg varm uten belastning overhodet. Deretter skal den avkjøles før man trekker til topplokket på nytt, og justerer ventiler. Først nå er den kjørbar. Deretter kan en kjøre 100mil før en skifter olje og filter og trekker til toppen igjen og justerer ventiler. Så momenttrekkeren får kjørt seg i starten etter at motoren er på plass. Grunnen til de hyppige tiltrekkingene er at toppakningen er av kobber. Denne gir seg av varme og vibrasjoner. Har løfteåket ditt fire festelenker bruker man de to fremste og bakerste boltene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2771
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Torbo2 » Søn 14 Jun 2015 22:02

Kna nevne at toppakningen i tillegg er tykk, men pakning mellom kopperlagene, og den kan sige mye sammen med litt varmeveklingen. Og når den siger slipper strekket i topplokksboltene, og det kan lett lekke kompresjonstrykk og evt. oljetrykk.
Så her lønner det seg ikke å slurve...
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Søn 14 Jun 2015 22:30

Mitt topplokk måtte ettertrekkes ca en kvart omdreining etter varmkjøring første gangen, og ventilene justeres en del. Etter 100 mil var det bare en av boltene som måtte ettertrekkes, men alle ventilene var da for trange etter at de hadde gått seg til i topplokket. Har etterdratt andre temmelig mye etter 100 mil, men de kan ha blitt etterdratt etter varmkjøring før motoren var helt kald, som jo tar noen timer. Mitt lokk ble etterdratt dagen etter varmkjøring med ca 1500 o/min på tomgang ved varmkjøring. Så bildet av motoren. Monter den ferdig untagen toppdeksel og luftfilter. Det sparer du en del knoting på etterpå. Ikke sett i pluggene men dra opp oljetrykket før den startes ved å dra rundt på starteren i ca ett minutt. Så kan du sette i pluggene. Ha gjerne litt olje i hver sylinder også før du roterer den på starteren.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2771
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Man 12 Okt 2015 12:41

Rodtwitt444 skrev:Har et ørlite håp om å dukke opp på høsten en gang - desverre har fritid vært akutt mangelvare for meg siden datter nr 2 ble født høsten 2013.


Hvordan går det med håpet - og motoren?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5739
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Ons 04 Nov 2015 23:28

Hei folkens!

Motoren ser nå sånn ut: http://tinypic.com/r/2qst4xt/9

Nå har jeg vel alle delene til oljefilteret? http://tinypic.com/r/fc4dvr/9

Her mangler jeg vel en "festering", eller hva det skal kalles? Fjæra har jeg. http://tinypic.com/r/2h83a0k/9
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 106
Registrert: Man 29 Aug 2011 08:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Ons 04 Nov 2015 23:51

Motoren ble jo lekker, selv om clutchhuset normalt ikke er malt. Kun alufarge. Oljefilteret mangler fjæra som trykker filteret mot den plata du mangler på motoren. Det skal være en kobberpakning på skruen som holder det hele på plass, og en gummiring mellom motoren og oljefilterhuset. Du mangler en segering på vippearmakselen. Også kalt låsering.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2771
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Tor 05 Nov 2015 18:45

Dette fins å kjøpe brukt :-)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5739
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

ForrigeNeste

Gå til Motor og tuning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron