Side 11 av 11

Re: Å hive ut en motor....

InnleggSkrevet: Lør 27 Apr 2019 21:25
Rodtwitt444
Ikke så enkelt viser det seg. Armen var alt strammet så langt den går. Jeg har åpnet clutchhuset og alt der ser bra ut såvidt jeg kan avgjøre. Det eneste avviket jeg kan se er at gummipakningen akslingen for clutchpedalen sitter i (nr 3 på figuren) er blitt deformert, sånn at akslingen nå sitter noen millimetere lengre fremover (mot venstre på figuren), sånn at avstanden mellom akselen og armen til clutchhuset nå er noe lengre enn den opprinnelig var. Vet ikke om det er nok til å forklare dette?

Bilde

Re: Å hive ut en motor....

InnleggSkrevet: Lør 27 Apr 2019 23:26
Reodor57
Er du sikker på at overføringene ikke er slitt. Her er det jo mekanisk overføring hele veien. Begynn ved pedalen og se på slitasjen på slitasjen på stagene. Pakningen er bare et støvdeksel, men akseltappen som går inn kan være slitt. Da oppstår problemet som Eskil1d forklarte litt før i tråden. Mulig overføringene på sveises opp og tilpasses på nytt. Gjelder også hull i overføringsarmene som ofte blir litt ovale.

Re: Å hive ut en motor....

InnleggSkrevet: Søn 28 Apr 2019 11:33
Torbo2
Staget nr 11 må trolig justeres lengre. Men noen ganger er det ikke gjenger nok for å oppta slakk i leddene.
Det beste er vel å få skikk på leddene, bytte ut eller sveise opp?

Re: Å hive ut en motor....

InnleggSkrevet: Man 29 Apr 2019 07:47
445
Torbo2 skrev:Det beste er vel å få skikk på leddene, bytte ut eller sveise opp?

Enig. Jeg plukket alt fra hverandre hos meg, sveiset opp, filte til og monterte. Hullene måtte gjøres mindre og akslingene bygges større.

Re: Å hive ut en motor....

InnleggSkrevet: Tir 21 Mai 2019 20:04
Rodtwitt444
Hei folkens.

Jeg har fått i orden clutchen ved å fore ut ca 2 mm mellom 7 og 8 på tegningen. Det gjorde susen.

Men nå starter den ikke.... En kontroll av tennplugger avslørte at disse var helt svarte av sot. Jeg har tidligere lagt merke til at den sotet litt, men tenkte ikke at dette var så farlig; jeg regnet med det var konserveringsmidler tilsatt under motoroverhalingen, evt oljen jeg hadde direkte i sylindrene før første start. En kontroll av oljenivået avslørte at det har forsvunnet mye olje! Nivået lå ca en cm under min-merket! Jeg har nå forsøkt å rense tennpluggene med rødsprit og etterfylt olje, men fortsatt ingen start. Har tenkt å la det hele roe seg litt nå, og så prøve igjen om noen timer.

Kan den virkelig brenne opp mot 1 liter olje på 20-ish minutter tomgangskjøring? Hvor kan oljen ellers ha blitt av? Den har i alle fall ikke rent ut på undersida, der er det bare dråper. Og må jeg ut og handle tennplugger?

[Edit]: Ser at slitte/skadede stempelringer eller ventilstyringer kan forårsake dette. *grøss*

Re: Å hive ut en motor....

InnleggSkrevet: Tir 21 Mai 2019 22:11
Reodor57
Første start av motor vil alltid medføre stort "forbruk" av olje. Dette fordi systemet er helt tomt for olje. Bare oljefilteret tar nesten en liter. Vedr soting. Sikker på at ikke forgasseren flyter over. Burde kanskje hatt en gjennomgang/overhaling. 445.no driver med slikt. Har du gnist og riktig bensinmengde bør dette gå helt utmerket. Sikker på at du ikke er tom for bensin?