Å hive ut en motor....

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Torbo2 » Man 01 Mai 2017 11:34

Siden du har målt er det vel greit. Bare det at jeg oppdaget at lageret ikke satt spes fast i svinghjulet på noen av de motorene vi overhalte i fjor.
Men jeg testet ikke mulighetene og hvor langt inn lageret kunne komme. Derfor tenkte jeg det var en grei sjekk.
Torbo2
 
Innlegg: 4490
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Man 08 Mai 2017 13:07

Lageret sitter ikke spesiellt godt fast nei. I likhet med det fremre lageret i girkassen. En kan bruke gjengelåsing på ytre ringen om en ønsker, men det er bare om det er veldig løst i svinghulet. Ellers holdes det på plass av låseblikket og veivakselen. Tar jeg ikke helt feil er lageret litt bredere enn tykkelsen på svinghjulet, slik at det ligger litt i klem med ytterringen.

Det jeg imidlertid er mer spendt på er om motoren har kommet seg på plass. Vi liker gode historier også her på forumet ikke bare høre om problemer :-D.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2416
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Man 07 Aug 2017 20:53

Hei folkens!

Ingen gode historier fra denne kanten ennå desverre. Jeg har vært innom og prøvd litt et par ganger, ellers har tiden gått med til nødvendige reparasjoner på Chevroleten, sommeravslutninger, og til slutt endelig sommerferie .:)

Det virker som om clutch-armen "kaver" i løse lufta. Den kan flyttes 1,5-2 cm uten motstand men virker som den treffer gods i begge ender. Den kan ikke flyttes i høyderetningen, så det virker som om ringen innafor er på plass (den falt ut i første forsøk). Utover det syntes jeg Reodor's forslag høres ut å være korrekt. Kan jeg ha misset noe ifm clutch-armen før jeg heiste inn motoren?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 86
Registrert: Man 29 Aug 2011 07:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Man 07 Aug 2017 21:07

Treffer nok metall i begge ender. Drar du forover butter lageret i girkassa, og den andre veien i disken. Sånn skal det være. I og med at armen ikke kan flyttes i "høydeled" tilsier det at den sitter i sporet på lageret. Når dette er på plass, så skal armen holdes i foroverled av en fjær som festes rundt armen og til en brakett på clutchhuset der dekselet til svinghjul og clutchplate sitter. Da blir det plutselig stramt. En løser jo ut clutchen ved å dra armen bakover, men det krever litt innsats. Holder på med en motor jeg har planer om å få inn i morgen. Skal se om jeg husker å ta bilde.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2416
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Man 07 Aug 2017 21:32

Slik ser det ut hos meg:

Deletegning clutch.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5467
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Man 07 Aug 2017 21:46

Ikke helt ulik PVn. Noen detaljer er annerledes, som f.eks at ytre feste av akselen som sitter mellom rammevangen og clutchhuset kan være sveiset fast på PVn. Men fjær og indre festet er likt. PVn har også en gummiforing på enden av det justerbare staget til utløserarnen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2416
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Man 07 Aug 2017 21:51

Reodor57 skrev:Ikke helt ulik PVn. Noen detaljer er annerledes, som f.eks at ytre feste av akselen som sitter mellom rammevangen og clutchhuset kan være sveiset fast på PVn. Men fjær og indre festet er likt. PVn har også en gummiforing på enden av det justerbare staget til utløserarnen.


Du skal nå være så nøye, du da :wink:

Deletegning 1 clutch 444.JPG


Deletegning 2 clutch 444.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5467
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Tir 08 Aug 2017 07:37

Reodor57 skrev:Da sitter nok akselen litt i spenn ved at akseltappen er på vei inn i lageret. Løs ut clutchen med utløserarmen på siden og dytt girkassen på plass.


Har prøvd, men får det ikke til. Forsøker med håndkraft; trengs det mere krefter på utløserarmen, eller burde dette gå greit?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 86
Registrert: Man 29 Aug 2011 07:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Tir 08 Aug 2017 07:42

Står girkassen i gir og håndbrekket på? Du må låse girkassa for at akselen skal entre.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2416
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Tir 08 Aug 2017 07:50

Rodtwitt444 skrev:
Reodor57 skrev:Da sitter nok akselen litt i spenn ved at akseltappen er på vei inn i lageret. Løs ut clutchen med utløserarmen på siden og dytt girkassen på plass.


Har prøvd, men får det ikke til. Forsøker med håndkraft; trengs det mere krefter på utløserarmen, eller burde dette gå greit?

Tror ikke du klarer å løse ut clutchen med håndkraft rett på gaffelen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5467
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Tir 08 Aug 2017 14:26

Hei da har jeg satt inn min motor uten å sentrere clutchen først bare for å finne en metode å rette feilen på.
Her stoppet det for meg.
IMG_20170808_124153.jpg
Girkasse butter her

Løsnet så de boltene som holdt disken fast til svinghjulet. 6 bolter, og "schmack" der entret den.
IMG_20170808_124856.jpg
Løsne bolter på disken

Deretter var det bare å dra til boltene igjen.
Jeg fikk ikke til å løse ut med armen jeg heller.
Håper det hjelper deg videre :-).
Jeg er nå kommet hit i prosessen på Blåmann.
15021987062011869432346.jpg
Bare resten igjen...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2416
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Tor 10 Aug 2017 07:28

Reodor57 skrev:Her stoppet det for meg.


Ser temmelig identisk ut med situasjonen hos meg! :) Skal forsøke når jeg får anledning.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 86
Registrert: Man 29 Aug 2011 07:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Tor 10 Aug 2017 07:34

Lykke til :-). Går mye fortere å få samlet resten når en først har fått motoren på plass. Jeg skal bruke bilen på jobb i dag for å sjekke at alt er på stell til "Dameløpet" i NVK på lørdag. Tok noen timer i ettermontering, men nå skal alt være i boks forhåpentligvis...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2416
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Lør 12 Aug 2017 18:36

Et lite spørsmå (til): Tenkte å sette bilen på bukker for å få bedre arbeidsrom under. Er jekkfestene solide nok til å sette bukkene der, eller bør de settes på forstillingen?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 86
Registrert: Man 29 Aug 2011 07:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Lør 12 Aug 2017 21:33

Jeg syness det er greit å bruke traversen foran, for da har du mer plass til "armer og bein" når du skal kave rundt ved girkassen.
Bak bruker du bakakselen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5467
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

ForrigeNeste

Gå til Motor og tuning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron