Å hive ut en motor....

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

Wisegrip'en bare slurer dessverre. Hva mener ekspertisen? Er det enklest å løfte ut igjen motoren og borre opp eller vil det funke å sveise på en mutter?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 »

Sveise på en mutter er et godt råd. Da får en varmet opp bolten også, og det hjelper alltid.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 »

Er det noe nytt om «den brukne skrue»?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

445 wrote:Er det noe nytt om «den brukne skrue»?
Ja! Den kom ut for ca 15 minutter siden med litt hjelp av en påsveiset mutter! Nå strammes det topplokk!

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 »

Supert! Lykke til med toppen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: Å hive ut en motor....

Post by G.Larson »

Rodtwitt444 wrote: Jeg har også trøbbel med å få oljetrykksmåleren til å entre, er det noen triks i ludo her? Kan ikke se at det har lurt seg noe lakk inn i gjengene noe sted.

Fikk du den til å entre? Jeg sleit med å få på plass min også, Fikk den ikke til å entre og virket for stor. Og jaggu stemte det iom jeg hadde glemt en albuenippel som skulle stå i toppen.
Den hadde litt større dimensjon inn og rett i den enden som skulle i toppen.

Image
Ståle B.
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

G.Larson wrote:
Rodtwitt444 wrote: Jeg har også trøbbel med å få oljetrykksmåleren til å entre, er det noen triks i ludo her? Kan ikke se at det har lurt seg noe lakk inn i gjengene noe sted.

Fikk du den til å entre? Jeg sleit med å få på plass min også, Fikk den ikke til å entre og virket for stor. Og jaggu stemte det iom jeg hadde glemt en albuenippel som skulle stå i toppen.
Den hadde litt større dimensjon inn og rett i den enden som skulle i toppen.
Jepp! Jeg har gjort samme feil som deg. Takker!
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

Under stramming av topplokket døde momentnøkkelen min! (Clas Ohlsson-kvalitet...) Noen som kan anbefale en bra momentnøkkel?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 »

Jeg er faktisk fornøyd med den jeg kjøpte på Biltema.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 »

Døde? Elektronisk da eller? Jeg har en som er mekanisk. Tror den typen er mer til å stole på samme hvem som produserer dem. Sjekket batteriet på din?
Ellers er det sånn at Würth er "dürt" men det funker. NVK har også rabatter der. Har sett at flere av kjente merker har problemer med de elektroniske...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: Å hive ut en motor....

Post by G.Larson »

Rodtwitt444 wrote: Jepp! Jeg har gjort samme feil som deg. Takker!
Det er fort gjort :mrgreen:
Ståle B.
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

Reodor57 wrote:Døde? Elektronisk da eller?
Mekanisk. Den sluttet rett og slett å markere når ønsket moment ble nådd. Og denne nøkkelen fikk jeg på garanti, første nøkkel ramlet rett og slett fra hverandre. Nå har jeg vært på Würth, og alt er atter bare glede.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

En liten sak ift. ventiljusterning; Er det korrekt at 2,3,6 og 7 er innsuging, mens 1,4,5,8 er avgass? Sitter med PV-magazinet 5/2012 i hånda og forbereder justering...

Legg også merketil at det var kun 2 av skruene som holder vippeakselen på plass som har skive under seg. Antar dette ikke vil by på problemer, men nevner det likevel; jeg har blitt overrasket før.

Image
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 »

Gledelig jul! 2,3,6 og 7 = JA
Dropp skivene, har aldri sett noen skiver der.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

Ny runde i garasjen! Har fylt på olje, og da lakk det olje ut fra under korkpakningen på topplokket. Prøvde å stramme skruene og endte i steden opp med at området rundt skruene ble trukket ned... Vil det hjelpe å bytte pakningen? Den er ny, dvs fra da motoren ble overhalt.

For det andre; trenger jeg å justere tenninga etter at alt har vært i biter, eller kan jeg anta at det er i orden?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Post Reply