Å hive ut en motor....

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Å hive ut en motor....

Post by Torbo2 »

Siden du har målt er det vel greit. Bare det at jeg oppdaget at lageret ikke satt spes fast i svinghjulet på noen av de motorene vi overhalte i fjor.
Men jeg testet ikke mulighetene og hvor langt inn lageret kunne komme. Derfor tenkte jeg det var en grei sjekk.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 »

Lageret sitter ikke spesiellt godt fast nei. I likhet med det fremre lageret i girkassen. En kan bruke gjengelåsing på ytre ringen om en ønsker, men det er bare om det er veldig løst i svinghulet. Ellers holdes det på plass av låseblikket og veivakselen. Tar jeg ikke helt feil er lageret litt bredere enn tykkelsen på svinghjulet, slik at det ligger litt i klem med ytterringen.

Det jeg imidlertid er mer spendt på er om motoren har kommet seg på plass. Vi liker gode historier også her på forumet ikke bare høre om problemer :-D.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

Hei folkens!

Ingen gode historier fra denne kanten ennå desverre. Jeg har vært innom og prøvd litt et par ganger, ellers har tiden gått med til nødvendige reparasjoner på Chevroleten, sommeravslutninger, og til slutt endelig sommerferie .:)

Det virker som om clutch-armen "kaver" i løse lufta. Den kan flyttes 1,5-2 cm uten motstand men virker som den treffer gods i begge ender. Den kan ikke flyttes i høyderetningen, så det virker som om ringen innafor er på plass (den falt ut i første forsøk). Utover det syntes jeg Reodor's forslag høres ut å være korrekt. Kan jeg ha misset noe ifm clutch-armen før jeg heiste inn motoren?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 »

Treffer nok metall i begge ender. Drar du forover butter lageret i girkassa, og den andre veien i disken. Sånn skal det være. I og med at armen ikke kan flyttes i "høydeled" tilsier det at den sitter i sporet på lageret. Når dette er på plass, så skal armen holdes i foroverled av en fjær som festes rundt armen og til en brakett på clutchhuset der dekselet til svinghjul og clutchplate sitter. Da blir det plutselig stramt. En løser jo ut clutchen ved å dra armen bakover, men det krever litt innsats. Holder på med en motor jeg har planer om å få inn i morgen. Skal se om jeg husker å ta bilde.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 »

Slik ser det ut hos meg:
Deletegning clutch.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 »

Ikke helt ulik PVn. Noen detaljer er annerledes, som f.eks at ytre feste av akselen som sitter mellom rammevangen og clutchhuset kan være sveiset fast på PVn. Men fjær og indre festet er likt. PVn har også en gummiforing på enden av det justerbare staget til utløserarnen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Ikke helt ulik PVn. Noen detaljer er annerledes, som f.eks at ytre feste av akselen som sitter mellom rammevangen og clutchhuset kan være sveiset fast på PVn. Men fjær og indre festet er likt. PVn har også en gummiforing på enden av det justerbare staget til utløserarnen.
Du skal nå være så nøye, du da :wink:
Deletegning 1 clutch 444.JPG
Deletegning 2 clutch 444.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

Reodor57 wrote:Da sitter nok akselen litt i spenn ved at akseltappen er på vei inn i lageret. Løs ut clutchen med utløserarmen på siden og dytt girkassen på plass.
Har prøvd, men får det ikke til. Forsøker med håndkraft; trengs det mere krefter på utløserarmen, eller burde dette gå greit?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 »

Står girkassen i gir og håndbrekket på? Du må låse girkassa for at akselen skal entre.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 »

Rodtwitt444 wrote:
Reodor57 wrote:Da sitter nok akselen litt i spenn ved at akseltappen er på vei inn i lageret. Løs ut clutchen med utløserarmen på siden og dytt girkassen på plass.
Har prøvd, men får det ikke til. Forsøker med håndkraft; trengs det mere krefter på utløserarmen, eller burde dette gå greit?
Tror ikke du klarer å løse ut clutchen med håndkraft rett på gaffelen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 »

Hei da har jeg satt inn min motor uten å sentrere clutchen først bare for å finne en metode å rette feilen på.
Her stoppet det for meg.
Girkasse butter her
Girkasse butter her
Løsnet så de boltene som holdt disken fast til svinghjulet. 6 bolter, og "schmack" der entret den.
Løsne bolter på disken
Løsne bolter på disken
Deretter var det bare å dra til boltene igjen.
Jeg fikk ikke til å løse ut med armen jeg heller.
Håper det hjelper deg videre :-).
Jeg er nå kommet hit i prosessen på Blåmann.
Bare resten igjen...
Bare resten igjen...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

Reodor57 wrote:Her stoppet det for meg.
Ser temmelig identisk ut med situasjonen hos meg! :) Skal forsøke når jeg får anledning.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 »

Lykke til :-). Går mye fortere å få samlet resten når en først har fått motoren på plass. Jeg skal bruke bilen på jobb i dag for å sjekke at alt er på stell til "Dameløpet" i NVK på lørdag. Tok noen timer i ettermontering, men nå skal alt være i boks forhåpentligvis...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

Et lite spørsmå (til): Tenkte å sette bilen på bukker for å få bedre arbeidsrom under. Er jekkfestene solide nok til å sette bukkene der, eller bør de settes på forstillingen?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 »

Jeg syness det er greit å bruke traversen foran, for da har du mer plass til "armer og bein" når du skal kave rundt ved girkassen.
Bak bruker du bakakselen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply